حکیم
ابوالقاسم فردوسی طوسی
(زادهٔ ۳۲۹ ه.ق،
۳۱۹ ه.خ - ۴۱۱ ه.ق، ۳۹۷ ه.خ)
سخنسرای نامی
ایران و سرایندهٔ شاهنامه
بزرگ ترین
سرایندهٔ پارسی گو
(320
ـ 398)
(942 ـ 1020)
تحلیلی از شین میم شین
خداوند نام و
خداوند جای
خداوند روزی
ده رهنمای
·
معنی تحت اللفظی:
·
خداوند نام و جای.
·
خداوند رزاق و
رهنما.
1
·
فردوسی در این
بیت، تعریف خود از خدای مورد نظرش را وسعت می بخشد.
·
بدین طریق به
خداوند جان و خرد، صفات و فونکسیون های دیگری افزوده می شوند:
·
خدای فردوسی
خداوند نام و جای است و ضمنا رزاق و رهنما ست.
2
خداوند نام و
خداوند جای
خداوند روزی
ده رهنمای
·
منظور حکیم طوس
از نام چیست؟
·
برای کشف منظور
او از مفهوم نام باید به ضد دیالک تیکی آن اندیشید.
·
به تجربه معلوم
شده که بهترین راه برای کشف معانی مفاهیم،
کشف اضداد دیالک تیکی آنها ست.
·
ضد دیالک تیکی نام،
ننگ است.
·
خدای مورد نظر
فردوسی نه خدای ننگ، بلکه خدای نام است.
·
اکنون باید به
این مسئله اندیشید که دیالک تیک نام و ننگ، بسط و تعمیم کدام دیالک تیک عام تر و
فراگیرتر و به عبارت دیگر فلسفی است؟
3
خداوند نام و
خداوند جای
خداوند روزی
ده رهنمای
·
دیالک تیک نام و
ننگ در فلسفه حکیم طوس، بسط و تعمیم دیالک تیک آزادی و وابستگی است.
·
حکیم طوس ـ عملا
و عینا (بطور عینی) ـ دیالک تیک آزادی و
وابستگی را به شکل دیالک تیک نام و ننگ بسط و تعمیم می دهد.
·
خدای فردوسی تجسم
و طرفدار آزادی و ضد بردگی و وابستگی است.
4
خداوند نام و
خداوند جای
خداوند روزی
ده رهنمای
·
دیالک تیک نام و
ننگ در فلسفه و یا حکمت فیلسوف و یا حکیم طوس، که بیش از 1000 سال پیش زیسته و
اندیشیده، خود دیالک تیک عامی است که به انواع و اقسام مختلف و متفاوت بسط و تعمیم
می یابد:
الف
·
مثلا به شکل دیالک
تیک سربلندی و سرافکندگی
ب
·
به شکل دیالک تیک
مقاومت، مبارزه و تسلیم
ت
·
به شکل دیالک تیک
آزادی و بندگی
پ
·
به شکل دیالک تیک
خود اندیشی و پیروی
ث
·
به شکل دیالک تیک
استقلال و وابستگی
ج
·
به شکل دیالک تیک
استقلال فکری و وابستگی فکری
ح
·
به شکل دیالک تیک
خود اندیشی و مرجع اندیشی (نوچه وارگی، تقلید کورکورانه)
خ
·
به شکل دیالک تیک
استقلال عملی و وابستگی عملی (اطاعت کورکورانه (خسرو روزبه)، نوکری، آلت دست وارگی)
د
·
به شکل دیالک تیک
خودفرمایی (تعیین سرنوشت خود) و فرمانبری
·
و الی آخر.
5
خداوند نام و
خداوند جای
خداوند روزی
ده رهنمای
·
منظور فردوسی از مفهوم
جای چیست؟
·
برای کشف منظور
حکیم، بهتر است که سری به گنجینه مفاهیم فقه
(تئولوژی) بزنیم:
·
تعریف تئولوژی از
خدا، لامکانی و لا زمانی او ست.
·
خدای نظامات بنده
داری و فئودالی، خارج از چارچوب زمانی و مکانی است.
·
لامکان و لازمان
است.
·
این ولی به چه
معنی است؟
6
·
زمان و مکان دو اتریبوت
(دو صفت ممیزه) صرفنظرناپذیر ماده اند.
·
ماده و هر چیز
مادی فقط و فقط در زمان و مکان وجود دارد.
·
لامکانی و
لازمانی خدای نظامات برده داری و فئودالی حاکی از غیر مادی بودن خدا ست.
·
خدای مورد نظر
فردوسی اما خداوند جای است.
·
مکان مند است.
·
در چارچوب مکانی
است.
·
یعنی مادی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر