۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

بازهم برمی ‌خیزم

مایا آنجلو
Maya Angelou
برگردان یوسف صدیق (گیلراد)
سرچشمه
اخبار روز:
www.akhbar-rooz.com


• شاید از من
با دروغ‌ های بیمارگونه و زهر‌آگینت
• بنویسی در تاریخ

• شاید به تمامی در لجن لگد‌مالم کنی
• من اما باز‌هم، همچون غبار برمی‌خیزم.

*****
• شادابی ‌ام را تاب نمی آری؟
• نومیدی تسخیرت کرده چرا؟

• زیرا چنان گام برمی‌دارم
• که گویی در اتاق نشیمنم
• چاه‌ های نفت در فوران اند.

*****

• درست بسان ماه‌ ها و بسان خورشید‌ها،
با یقین امواج،

• درست مانند امید‌هایی که قامت می ا‌‌فرازند،
• باز‌هم برمی ‌خیزم.

*****

• می‌خواستی ‌ام درهم شکسته ببینی؟
• سرا‌فکنده، غمگینچشم؟

شانه‌ ها فرو‌افتاده چون قطره ‌های اشک،
• درمانده در بحران‌ های عاطفی؟

*****

• غرورم آزار‌ت می ‌‌دهد؟
• بر تو سخت گران می‌‌آید آیا
• که بلند می‌‌خندم، چنانکه گویی
• معادن طلا در حیاط خانه ‌ام حفر می‌‌شوند؟

*****
• شاید با واژه‌ هایت به من شلیک کنی
• با چشم هایت زخمی‌ ام کنی

• شاید با کینه‌ ها‌یت ‌نا‌بودم کنی،
• من اما باز هم، بسان هوا برمی‌خیزم.

*****

• زیبائی زنانه‌ ام آیا آزرده ‌ات می‌‌کند؟
• شگفت می‌‌ نمایدت آیا
• که می ‌‌رقصم آنسان که گویی،
• الماس ‌ها، در میعادگاه ران ‌هایم دارم؟

*****
• از فراسوی کلبه ‌های شرم تاریخ
• برمی ‌خیزم

• از درون گذشته‌ ای، ریشه ‌هایش در درد
• برمی ‌خیزم!

*****
• من اقیانوسی‌ام سیاه، پر تلاطم و پهناور،
• در موج‌ هایم تورم و طغیان.

*****
• شب‌ های وحشت و ترس را پس زده
• برمی خیزم.

• به سوی سپیده دمی بغایت شفاف
• برمی خیزم.

• ارمغان‌ ها از نیاکانم به همراه می ‌‌آورم
• من امید و رؤیای بردگانم

• بر می‌‌خیزم
• بر می‌‌خیزم
• بر می‌‌خیزم.


پایان
ویرایش از دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر