۱۳۹۹ اسفند ۲۶, سه‌شنبه

درنگی در شعری از احسان طبری (۷)

  احسان طبری

ویرایش و تحلیل 

از

یدالله سلطان پور

۱

اگر بر ِژندۀ هستی است چنگ آزمند تو 

نیاید هیچ خِیر از خاطر راحت پسند تو

 

معنی تحت اللفظی:

اگر چهار دست و پا به زندگی حقیر دل بسته باشی،

خیری برای جامعه نخواهی داشت.

 

طبری در این بند شعر،

بسان شعرا  و فقهای فئودالی

مثلا بسان سعدی و حافظ

به

تحقیر حیات مادی

می پردازد.

مجو درستی عهد از جهان سست نهاد

که این عجوز عروس هزارداماد است

حافظ

هم

دنیا را به ژنده تشبیه می کند و تحقیر می کند.

مراجعه کنید 

به

خودآموز خوداندیشی 

 

مخاطب شعرا و فقهای فئودالی

توده های خلق هستند

و

نه

اعضای طبقات حاکمه.

اعضای طبقات حاکمه

که

در

 لذت طلبی

سنگ تمام می گذارند.

کدام خان و سلطان و تاجر و پیامبر و امام و فقیه و شاعری از گرسنگی مرده است؟

اکثر امامان یازده گانه در میدان شهوت جان باخته اند.

 

سؤال این است

که

مخاطب طبری کیست؟

توده های خلق

مرتاضان واقعی تمام عیارند

و

امکانات لازم برای لذت جویی ندارند.

 

ضمنا

دلیل لذت ستیزی و ریاضت ستایی طبری چیست؟

مخاطب طبری

توده ای ها هستند.

دلیل ژنده نمایی هستی توسط طبری و تحقیر حیات مادی،

این است 

که

 لذت از زندگی

به

پرهیز از ریاضت مبارزاتی منجر می شود.

دلیل ریاضت ستایی در استالینیسم و مائوئیسم

اولا

شرایط مادی عقب مانده جامعه و کمبود مایحتاج حیاتی

ثانیا

فقر معرفتی ـ مفهومی ـ فلسفی اعضای جامعه 

است.

 

به

همین دلیل

لذت ستیزی و ریاضت ستایی

تبلیغ می شود.

 

سیاوش کسرایی

هم

پس از پیروزی انقلاب سفید و پیوستن گروهی از توده ای ها به سپاه انقلاب بورژوایی

لذت طلبی (پست و مقام و رفاه و غیره) آنها

را

به

چالش می کشد.

مراجعه کنید

به

جهان و جهان بینی سیاوش کسرایی (بخش اول)

(۱ تا ۳۰)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1770

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1771

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1772

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1773

 

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1774

 

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1775

 

۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1776

 

۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1777

 

۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1778

 

۱۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/1779

 

ادامه دارد.

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر