۱۳۹۹ اسفند ۲۷, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۵۰)


پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

حقیقت

ادامه

 

۸

·    چون احکام (مثلا جملات) معنامندی هم می توانند راجع به واقعیات امور تشکیل یابند که به واقعیت عینی تعلق ندارند، حقیقت هر حکم ضمنا می تواند در آن باشد که آن با واقعیت امری مطابقت داشته باشد که وجودش قابل ارجاع به واقعیت عینی باشد.

 

۹

·    عینیت حقیقت در مطابقت حکم مورد نظر با واقعیت امر عینی ـ واقعی است.

 

۱۰

·    حقیقت همواره حقیقت عینی ئی است.

·    برای اینکه هر شناخت حقیقی، مستقل از سوبژکت شناسنده است.

 

·    (مثال:

·    این حکم که آب تحت فشار جو در ۱۰۰ درجه سانتیگراد می جوشد، حقیقتی عینی است که اگر بشر هم نباشد، همین خواهد بود. مترجم)

 

۱۱

·    جنبه بنیادی دوم مسئله حقیقت با توسعه تاریخی شناخت بشری در رابطه است و در مناسبت حقیقت مطلق با حقیقت نسبی تبیین می یابد.

 

۱۲

·    ما در هر روند شناخت به حقیقتی عینی دست می یابیم،  که این احکام حاوی آنند.

·    این اما حقیقت نهایی، قطعا معتبر، بسته و ابدی نیست.

 

۱۳

·    مفهوم حقیقت نسبی حاکی از این است که شناخت حقیقت عینی روندی بی پایان است و هر حقیقت شناخته شده  همیشه فقط در چارچوب سرحدات معینی  و با درجه معینی از دقتمندی با واقعیت عینی مطابقت دارد.

 

۱۴

·    اما نباید فراموش کرد که هر حقیقت نسبی علیرغم نسبیت، در عین حال حاوی عناصری مطلق و ناموقتی است و از این رو گامی به سوی حقیقت مطلق است.

 

۱۵

·    مفهوم حقیقت مطلق مشخص کننده جهت و گرایش مجموعه روند شناخت بشری در توسعه تاریخی اش است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر