۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

تأملی در «تزهايی راجع به فويرباخ» (۱۲)

 
تزهايی راجع به فويرباخ
کارل مارکس
اديت شده توسط انگلس
 
ترجمه و تحلیل
از
شین میم شین



تز سوم
 
۱
آموزه ماتریالیستی فویرباخ
در
زمینه تغییر شرایط و تربیت،
فراموش می کند
که
شرایط
توسط انسان ها تغییر می یابند
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
سؤال این بود
که
مربی مربیان کودکستان و مدرسه و دانشگاه و خانه و کارخانه و اداره و ارتش و غیره
کیست و یا چیست؟ 
 

خرافه رایجی
است
که
مثلا
مادر و پدر
در
هر خانواده،
مربیان فرزندان خویش
اند.
 
یعنی
نسل قدیم
مربی نسل جدید
است.
بدون تسلط به فوت و فن خرد کل اندیش (فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی)
چاره ای
جز
تمکین به این خرافه نیست.
 
بنا بر چنین خرافاتی
اعضای جامعه
توسط کلکسیونی از مربیان
مادران و پدران
دایی ها و عموها
عمه ها و خاله ها
مربیان کودکستان و مدرسه و دانشگاه و کارگاه و کارخانه و اداره و ارتش و غیره
تربیت می شوند.
 
مربیانی
که
در
طول تاریخ
خود
تربیت شده اند.
 
اینها همه
اما
در
تحلیل نهایی
توسط کدام مربی نامرئی
تربیت شده اند؟
 
۲
آموزه ماتریالیستی فویرباخ
در
زمینه تغییر شرایط و تربیت،
فراموش می کند
که
شرایط
توسط انسان ها تغییر می یابند
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید
ماهیت جامعه مورد نظر
در
مد نظر
قرار داده شود:
 
الف
در
جامعه کمون اولیه
مربی مرباها
خود توده
است.
 
می توان گفت
که
در
جامعه اشتراکی بی طبقه اولیه
توده
به
توده پروری
می پردازد.
 
به
عبارت دیگر
توده
به
خودپروری
مبادرت می ورزد.

در این فرماسیون اقتصادی جامعه بشری
دیالک تیک مربی و مربا
به شکل دیالک تیک توده (توده تربیت کننده و توده تربیت شونده) بسط و تعمیم داده می شود.
 
ب
در جامعه طبقاتی
(برده داری، فئودالیسم، کاپیتالیسم)
طبقه حاکمه
مربی توده
است.

می توان گفت
که
در
جامعه طبقاتی
دیالک تیک مربی و مربا
به شکل دیالک تیک طبقه حاکمه و توده بسط و تعمیم می یابد.

پ
در جامعه سوسیالیستی
پس از نفی جامعه طبقاتی و طبقه حاکمه،
طبقه کارگر
به مقام مربی جامعه ارتقا می یابد.

طبقه کارگری
که
ضمنا
(یعنی در روند توده پروری)
باید
به
خودپروری
مبادرت ورزد.

حالا
منظور مارکس روشن می شود:
 
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
۳
راستی
اعضای طبقات حاکمه
(اشرافیت برده دار، فئودال، بورژوازی)
چگونه
تربیت شده اند و بعد به مقام مربی ارتقا یافته اند؟
 
برده داران آغازین
(مثلا حضرت محمد و علی و غیره)
اشراف فئودال
و
بورژوازی
چگونه، کجا و توسط کدامین مربیان
تربیت شده اند؟
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر