۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۴, شنبه

تأملی در «تزهايی راجع به فويرباخ» (۱۰)



تزهايی راجع به فويرباخ
کارل مارکس
اديت شده توسط انگلس
ترجمه و تحلیل
از
شین میم شین


 
  تز سوم
 
آموزه ماتریالیستی فویرباخ
در
زمینه تغییر شرایط و تربیت،
فراموش می کند
که
شرایط 
توسط انسان ها تغییر می یابند
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
مارکس
در
این تز
  ماتریالیسم فویرباخ
را
در
زمینه تغییر شرایط مادی و روحی
به
چالش می کشد.
 
ایراد ماتریالیسم فویرباخ
دیدن شرایط مادی و ندیدن شرایط روحی است.
 
این
ایراد بینشی
در
ماتریالیسم فویرباخ
به
چه معنی است؟
 
۲
آموزه ماتریالیستی فویرباخ
در
زمینه تغییر شرایط و تربیت،
فراموش می کند
که
شرایط 
توسط انسان ها تغییر می یابند
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش 
باید
پرسید:
دیالک تیک شرایط مادی و شرایط روحی 
در
جامعه بشری
به صورت کدامین دیالک تیک 
بسط و تعمیم
می یابد؟

شرایط مادی = شرایط اوبژکتیو (عینی)
شرایط روحی = شرایط سوبژکتیو (مثلا وضع اعضای جامعه، طبقات اجتماعی و غیره) = تربیت اعضای جامعه به زبان مارکس

این بدان معنی است
که
ما
در
این جمله مارکس
با
دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
سر و کار داریم.


ماتریالیسم فویرباخ
شرایط اوبژکتیو (عینی)
را
می بیند.
 
ولی 
شرایط سوبژکتیو
را
نمی بیند.
 
و
یا
هر کدام
را
مجزا از دیگری می بیند.
 
به
طرز دوئالیستی (هابیلی ـ قابیلی)
می بیند.
 
ایراد ماتریالیسم فویرباخ
در
متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) بودن آن است.
 
مارکس
هم
همین ایراد 
را
کشف می کند و تبیین می دارد:
 
۳
آموزه ماتریالیستی فویرباخ
در
زمینه تغییر شرایط و تربیت،
فراموش می کند
که
شرایط 
توسط انسان ها تغییر می یابند
و
مربی
(تربیت کننده)
خودش
باید
تربیت شود.
 
ماتریالیسم فویرباخ
سوبژکت تاریخ و جامعه
را
فاعل تحول اجتماعی
را
انسان دگرگونساز
را
نمی بیند.

اگر
هم
احیانا
ببیند،
رابطه دیالک تیکی میان شرایط مادی و تربیت انسانی
را
یعنی
میان شرایط اوبژکتیو و شرایط سوبژکتیو
را
نمی بیند.


ماتریالیسم فویرباخ
در نمی یابد
که
سوبژکت
در
روند تغییر اوبژکت
اولا
تحت تأثیر اوبژکت 
قرار می گیرد
و
متحول می گردد.
 
ثانیا
ضمن تغییر اوبژکت 
خویشتن خویش
را
نیز
تحول می بخشد.
 
یعنی
اوبژکتیویزه  
می کند.

این
بدان معنی است
که
مربی
(تربیت کننده مثلا کودکان مردم)
ضمن تربیت دیگران
خودش
نیز
تربیت می شود.
 
بنا
(سوبژکت)
ضمن بنای خانه 
(خانه به مثابه اوبژکت)
خودش
نیز
ساخته می شود.
 
یعنی
هم
طبیعت پیرامون خود
را
 تحول می بخشد
(از مصالح ساختمانی خانه می سازد)
و
هم
خود
را
تحول می بخشد.
(به لحاظ جسمی و فکری و روحی و روانی توسعه می یابد.) 

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر