۱۴۰۳ اسفند ۱۵, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دعوا بر سر ماتریالیسم


پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

 شین میم شین

 

  

۱

·      دعوا بر سر ماتریالیسم به چالشی اطلاق می شود که در اجلاس طبیعت پژوهان گوتینگن آلمان در سال (۱۸۵۴) و بعد میان طبیعت پژوهان ایدئالیست و ماتریالیست بر سر منشاء انسان در می گیرد.

 

۲

·      نمایندگان اصلی دو جناح، عبارت بودند از فیزیولوگی به نام واگنر و جانورشناسی به نام فوگت:

 

(فیزیولوژی

به علم روندها و فونکسیون های حیاتی در اندام موجودات زنده اطلاق می شود.

 مترجم)

 

الف

·      واگنر از آموزه مذهبی آدم و حوا به مثابه منشاء انسان دفاع می کند و بر امکان و ضرورت انطباق طبیعت پژوهی با انجیل تأکید می ورزد.

 

ب

·      فوگت بر ضد این طرز تفکر وارد صحنه می شود.

·      او ردیه خود را تحت عنوان «ایمان کورکورانه و علم»  (۱۸۵۴) منتشر می کند.

 

۳

·      دعوا بر سر ماتریالیسم بلافاصله نشان می دهد که دیگر نمی توان با استدلال های تئولوژیکی (فقهی) به جنگ ماتریالیسم فلسفی رفت.

 

۴

·      رونق علوم طبیعی (شوان، لیبیگ، اشلایدن، مایر، هلم هولتس) و تکنیک (فن) چنان غول آسا بوده است و میزان دلایل مبتنی بر صحت جهان نگری ماتریالیستی چنان عظیم بوده است که مخالفین مجبور می شوند، دنبال وسایل فلسفی مبارزه بر ضد ماتریالیسم بگردند.

 

۵

·      وظیفه مبارزه بر ضد ماتریالیسم با توسل به استدلال فلسفی ـ به جای استدلال تئولوژیکی ـ از طریق تفسیر و توجیه فاکت های جدید مکشوفه از سوی علوم طبیعی را در سال های ۶۰ و ۷۰ قرن نوزدهم تا پایان قرن ـ قبل از همه ـ نئوکانتیانیسم به عهده می گیرد.

 

نئوکانتیانیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4474

 

۶

·      نئوکانتیانیسم وظیفه اصلی خود را جلوگیری از ترویج سریع ماتریالیسم در اواسط قرن نوزدهم و مبارزه بر ضد آن می دانست.

 

·      مراجعه کنید به ماتریالیسم، نئوکانتیانیسم.

 

 

ماتریالیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3767

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر