ویلی زیته

(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۳)

نقاش پرولتاریا

وزیر هنر در جمهوری آلمان دموکراتیک


میم حجری 

 

۳۲۵

واقعا به آدمایی که وقتی ناراحت هستن زیاد میخوابن حسودیم میشه من اینقدر بیدار میمونم که متلاشی بشم

آنها
آدم نیستند.
سؤال این است که چیستند؟

 

۳۲۶
رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران:
وجود بیش از هفت میلیون کودک کار در کشور
در جامعه‌ای که ۷ میلیون از کودکان آن به جای تحصیل و بازی به عنوان نیروی کار ارزان (و بلکه رایگان) توسط طبقه‌ی حاکم استثمار می‌شوند چشم‌مان را ببندیم، نفس عمیق بکشیم، از #جان_جانان #انرژی_مثبت بگیریم و بگوئیم: من حالم خوبه اون بچه‌ای هم که کارگر شده به خاطر تنبلی و بی‌لیاقتی والدین خودشه‌. اصلا وقتی پول ندارن غلط می‌کنن بچه‌دار می‌شن.
ضمنا  در_عوض_امنیت_داریم .
مهری
 
این عکس
رئالیستی نیست.
اینها کودکان کار محسوب نمی شوند.
کودکان کارگران
محسوب می شوند.
تازگی هم ندارد.


۳۲۷
این حرف ها ربطی به تفکر فلسفی ندارند.
چه بسا
عامیانه اند.
 قرآن را می توان تحلیل کرد.
ما صدها آیه قران را تحلیل کرده ایم
اگر خواستید خبر کنید.

 

۳۲۸
روند دگرگونی های طبیعی و اجتماعی در شاهنامه فردوسی
خداینامه که در دوران ساسانیان گردآوری شده بود پس از پیروزی بادیه نشینان بر حکومت پوسیده، کاست گرای شاهان ستم گر ساسانی از پهلوی به عربی برگردانده شد. در آن شرایط دشوار سلطه بیگانگان با نگرش یاسا گونه اشان مبارزه ی پنهان ایرانیان برعلیه حکومت خلفای بدتر از شاهان ساسانی و فرهنگ نژاد پرستانه اشان آغاز شد، علاوه بر مبارزات خونین ایرانیان مانند سفید جامگان، سیاه جامگان و سرخ جامگان و
ناصر آقاجری

بادیه نشینی
فرم زندگی اعضای جامعه
بوده است
محتوای طبقاتی و فرماسیونی ـ اقتصادی آن
برده داری
بوده است.
الله
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اشراف برده دار و روحانی (آل عبا، خلفا)
ست.
حکومت کاستگرای ساسانی
نیز فرم است
که حاوی محتوای طبقاتی ـ فرماسیونی ـ اقتصادی خاص خود است.
چیست؟
محتوای انقلاب اسلامی تحت رهبری رسول اکرم
گذار از کمون اولیه به فرماسیون برده داری
است.
حضرت محمد
شخصیتی
واقعا
انقلابی
بوده است
و
گذار خشن و خونین از فرماسیون کمون اولیه به فرماسیون برده داری
را
رهبری کرده است.
خمینی
اما
شخصیتی ارتجاعی
است
که
با
عنگلاب اسلامی
قصد برگشت از کاپیتالیسم  به فئودالیسم را داشته است
که
امکان پذیر نکشته
و
وصایای انقلاب سفید
به
طرز مخدوش
توسط جلادش
اجرا شده و می شود.

 

۳۲۹
طبیعت
هرگز
چیزی را داوطلبانه به کسی نمی دهد.
اگر هم از طبیعت
چیزی به زور ستانده شود،
دیر یا زود
بازپس می گیرد.
بخشی از آن را اندک اندک
مابقی را آخر سر.
ما با دیالک طبیعت و جامعه (انسان)
(با همبایی و همستیزی طبیعت و جامعه)
سر و کار داریم.


۳۳۰
هنر نزد میترائیان است و بس
 

۳۳۱
حجاب اجباری اسلامی و واکنش مرد ژاپنی :
مردی ژاپنی که در اوایل انقلاب در تهران زندگی میکرد، روزی با همسر خود به یک رستوران رفت. در آنجا از همسرش خواستند که روسری به سر کند و به او یک روسری هم دادند. مرد ژاپنی ار آنان تقاضای یک روسری اضافه نمود و خودش آنرا به سر کرد. وقتی پیشخدمت های رستوران توضیح دادند که فقط زنان باید حجاب داشته باشند و نه مردان ، در پاسخ گفت: “اگر همسرم مجبور است کاری را خلاف میل خود انجام دهد ، منهم وظیفه خود میدانم که با او همراهی کنم.”من وقتی این داستان را شنیدم ، به این فکرفرو رفتم که چرا مردان ایرانی هرگز در مقابل حجاب واکنشی نشان ندادند تا بگویند این تحمیل را بر زنان روا نمیدارند؟.

به حریف ژاپنی بگو:
نران هم حجاب دارند.
حجاب نران
ریش و پشم و عمامه و عبا و تسبیح و جای مهر بر پیشانی و مخلفات
است.
حجاب نران

هم

اجباری است و نه اختیاری.

 

۳۳۲
منظور از اصلاح چیست؟
اگر منظور
رفرم است
جمهوری اسلامی
هم
رفرم پذیر است.
همین آلمان و اسپانیا و ایتالیا و ژاپن و غیره
نتایج رفرم جماهیر فاشیستی اند.
ضمنا
جمهوری اسلامی
از سر تا پا
ایرانی است.
از اسمان که نازل نشده است.
ایرانیان
عنگلاب کرده اند و نتیجه اش جمهوری اسلامی است.


۳۳۳
بدون هیچ بهانه‌ای خوشحال باشید
افاغنه

مگر می شود
آدم بود و بدون دلیل

شاد و  یا غمگین شد؟
پیش شرط شادی و اندوه بی دلیل
دلقک بودن و یا دیوانه بودن است

 

۳۳۴
از دل مي جوشد براي ركس
میترا


آثار هنری
البته
 اگر آثار هنری باشند
خودجوشند و نه حساب شده.
 شعری که آگاهانه سروده شود،
نه شعر
 بلکه شعار است.
به همین دلیل
فروغ
 کسرایی را به عنوان شاعر
به رسمیت نمی شناخت

 

۳۳۵
شهامت
با انگشتری
بی نگینی ازعقیق و فیروزه
ایستادن انگشت من
برای شهادت بر پایان تاریخ عاشقانگی !
اینجا
شب بر یال اسب ها افتاده است
همین جا
درست کنار اتفاق شیهه و سنگ !
شتاب هر خط دایره می شود
شتاب هر خط دایره می شود
شتاب هر خط دایره می شود
و ایستادنی تمام قد
کنار جرعه و قطره
و کلماتی با صورتی تکیده
برای شهادت بر پایان تاریخ عاشقانگی !
پرسیده بودی چگونه است اندوه من بر چشم های تو می نشیند ؟
بیا
شاید نفرین از محاق آن عقیق و فیروزه است
استخوان بشکن واین انگشتر بگیر
و از سرحد ابرو پرنده بگذر
اتراق من با کلمات دیرین
تاریک می شود !
 
اتراق
یعنی توقف مسافر
 در جایی.
توقف که تاریک نمی شود.
شاید منظور حریف
 اتاق من باشد

 

۳۳۶
ما یه جاهایی حریف جبر زندگی نمیشیم
حریفه


آره.
در دیالک تیک جبر و اختیار
نقش تعیین کننده از آن جبر است.
اختیار ما
به اندازه ای است

که

جبر
را
یعنی قوانین عینی مربوطه
را
می شناسیم.

مثال:
اگر بدانی که آب تحت فشار جو زمین در ۱۰۰ درجه سانتیگراد می جوشد
تهیه چای
تسهیل می شود.
اختیار و یا آزادی ما = درجه درک ما از جبر

 

۳۳۷
این حرف های مادران
فقط
در
شرایط عادی
اعتبار دارند.
ای بسا
مادران
که
وقتی شاد می شوند که بچه شان را مثلا

به پشیزی  بفروشند
به حریفی اجاره دهند.
سر کوچه بگذارند تا ان جی عوئی بردارد و شیرش دهد.
اگر شک داشتی به قندهار بیا

 

۳۳۸
دانشگاه سنگر ازادی اتس.
حزب توده

راستی چرا و به چه دلیل
روشنفکران بی خبر از زندگی
ایدئالیزه می شوند؟
روشنفکرانی که فردا در سنگر طبقه حاکمه خواهند بود.
چرا
نه
کارخانه
نه
مزرعه و مرتع
بلکه دانشگاه سنگر آزادی است؟
ضمنا
دانشگاه
سنگر آزادی کدام طبقه اجتماعی است؟


۳۳۹
پدر
مهمانت آمد
تو و مادر
از تنهایی در آمدید
و
ما
تنها شدیم.
مهوش

این شعر مهوش
خیلی ژرف و زلال و زیبا ست.
حاوی عطری فسفی است.

 

ادامه دارد.