پروفسور دکتر رولف ماکس
(۱۹۷۵)
برگردان
شین میم شین
فصل اول
ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه
۱۹۵
· اندیشه ای که در حال حاضر (۱۹۷۵) مورد بحث علمای چینی است، حایز اهمیت خارق العاده ای است.
· بنا بر این اندیشه، سیاست مائوئیستی منطبق با آماج اجتماعی ـ سیاسی مبتنی بر همرنگ و همسطح سازی اجتماعی، امحای (محو و ناپدید سازی) مبتنی بر زور دهقانان را به مثابه طبقه اجتماعی و تبدیل آنان به مکلفان اجباری در پی دارد.
۱۹۶
· این در پیوند با آماج مبتنی بر یکپارچه سازی اجتماعی تصنعی جامعه بر اساس تز «کارگران ـ دهقانان» و ضمنا در رابطه با طرح ایده ئولوژیکی مائوئیسم مبنی بر انحلال (منحل سازی) طبقه کارگر به مثابه طبقه است.
۱۹۷
· در طرح اجتماعی ـ سیاسی مائوئیسم، آماج های زیر مکمل یکدیگرند:
الف
· یکپارچه سازی اجتماعی تصنعی جامعه
ب
· انحلال (منحل سازی) طبقه کارگر
پ
· امحای (محو و ناپدید سازی) دهقانان به مثابه طبقه اجتماعی
۱۹۸
· بنا بر این طرح اجتماعی ـ سیاسی باید «زحمتکشان طراز نوین» تشکیل شوند:
الف
· «زحمتکشان طراز نوین»، «هم کارگر اند و هم دهقان.
ب
· اگر چکش به دست گیرند، کارگر می شوند.
پ
· اگر بیل و کلنگ به دست گیرند، به کشت و زرع می پردازند.
ت
· اگر قلم به دست گیرند، دمار از روزگار بورژوازی در می آورند.»
· (از گفتاری در رادیو پکن، ۵ فوریه سال ۱۹۶۹
· سیروکوا، «هم کارگر ـ هم دهقان»، «سیستم سازماندهی کار در جمهوری خلق چین» در «طبقات و روابط طبقاتی در جمهوری خلق چین»، ص ۱۹۵)
۱۹۹
· «دیسپونیبیلیته» ای (کلید هر قفلی بودن، همه فن حریف بودن) از این دست با سمتگیری مائوئیستی فوق الذکر، یعنی با قدرت سیاسی فاقد تعلقات طبقاتی ثابت، مطابقت دارد.
· مراجعه کنید به «دیسپونیبیلیته» در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۰۰
· سمتگیری به سوی دهات در سیاست بین المللی مائوئیست ها، با سمتگیری به سوی توده دهقانی میلیونی که در مناطق آسیا، افریقا و امریکای لاتین زندگی می کنند، مطابقت کسب می کند.
۲۱۰
· این بویژه در طرحی که لین بیائو در سال ۱۹۶۵ تحت عنوان مبارزه «ده جهانی» (آسیا، افریقا و امریکای لاتین) بر ضد «شهر جهانی» (اروپا، امریکای شمالی) تبیین یافته است.
۲۱۱
کانگ شنگ
(۱۸۹۸ ـ ۱۹۷۵)
· رابطه محتوایی واحدی میان جنبه ملی و جنبه بین المللی را در این زمینه، کانگ شنگ ـ معاون رهبری حزب مائوئیستی ـ در اواسط سال ۱۹۶۶ بر زبان رانده است:
· «شهر در محاصره ده است.
· این مسئله حاوی معنا و اهمیت عام برای جهان است.»
· (سینگهو لیائووان ۲۵ دسامبر ۱۹۶۷)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر