پروفسور دکتر رولف ماکس
(۱۹۷۵)
برگردان
شین میم شین
فصل دوم
مفهوم طبقه در مائوئیسم
۱
· سمتگیری در جهت تشکیل توده ای به لحاظ اجتماعی عمدتا بی تمایز (همرنگ) و نفی تصنعی و دستوری (فرمانی ـ فتوایی) تفاوت های بطور عینی موجود میان طبقات اجتماعی، مفهوم مائوئیستی طبقه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
۲
· مفهوم مائوئیستی طبقه، به نوبه خود، در پیوند کلی ایدئالیستی ـ سوبژکتیویستی با جامعه ـ طرح مائوئیسم، برجسته و عمده می شود و خود را در جهت ضد سوسیالیستی و ضد لنینیستی این جریان جا می دهد.
۳
· بر طبق آماجگزاری اجتماعی ـ سیاسی در ایده ئولوژی مائوئیستی نیز تفاوت های عینی موجود میان طبقات اجتماعی ماستمالی می شوند.
· به قول رومژانو در مائوئیسم، جای مفهوم «طبقه» را مفهوم «خلق» می گیرد.
· (رومژانو، «منابع و توسعه ایده مائوتسه تونگ»، ص ۲۹۱)
۴
· این پدیده، خود را نه فقط در سمتگیری سیاسی ـ داخلی، بلکه علاوه بر آن، در سمتگیری بین المللی رهبری مائوئیستی نمودار می سازد:
· «شناخت تاریخ به ما می فهماند که خلق چین و ملل تحت ستم آسیا، افریقا و امریکای لاتین برادر طبقاتی و همرزم همدیگرند.»
· (هونگ چی، ۱۹۷۲، شماره ۴، ص ۱۹)
۵
· در این سخن هونگ چی، مفاهیم «طبقه»، «خلق» و «ملت» به چیزهای قابل تعویض مبدل شده اند.
(فلاکت و ذلت فکری بشری همه جا و هیمشه، با بی اعتنایی به تعریف علمی استاندارد مفاهیم شروع می شود.
اگر مفاهیم طبقه، خلق و ملت تعریف شوند، عوامفریبی دشوار می گردد.
به همین دلیل همه عوام فریبان دشمن تفکر مفهومی اند.
مترجم)
۶
· در پیوند با طرح مائوئیستی راجع به نقش اجتماعی فقر، این تعویض پذیری مفاهیم فوق الذکر فقط شامل حال خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین می شود که فقیرترند.
۷
· این مسئله که در خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین تضادهای طبقاتی و تفاوت های طبقاتی وجود دارند، کاملا نادیده گرفته می شود.
۸
· جای مبارزه طبقاتی بین المللی رئال را «مبارزه طبقاتی» به مثابه مبارزه خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین می گیرد که نهایتا تحت تابعیت طرح مبارزه بر ضد «ابر قدرت ها» ست.
۹
· با توجه به انگیزه های ایده ئولوژیکی، آغازگاه فکری، طرز تفکر (متد فکری) و ماهیت ایده ئولوژیکی، در مائوئیسم میان سمتگیری در جهت توده حتی الامکان همرنگ (بی تمایز) در داخل چین که از طریق نفی تصنعی ـ فرمانی ـ فتوایی تفاوت طبقاتی پدید می آید و سیاست ژئوپولیتیکی، سیاست به لحاظ محتوا مبتنی بر همرنگی (بی تمایزی ـ طبقاتی)، سیاست مبتنی بر طرح مبارزه بر ضد «ابر قدرت ها» در مقیاس بین المللی مائوئیست ها، مطابقت وجود دارد.
۱۰
· میان درک مائوئیستی از مفهوم طبقه و درک علمی و لنینی از مفهوم طبقه تمایز بنیادی و تضاد جهان بینانه وجود دارد.
۱۱
· برای درک مائوئیستی از طبقات، نکات لنینی زیر تعیین کننده نیستند:
الف
· «جای طبقات در سیستم تولید اجتماعی به لحاظ تاریخی تعیین شده»
ب
· تفاوت کیفی انسان ها با توجه به نوع کسب ثروت اجتماعی»
پ
· «تفاوت کیفی انسان ها با توجه به میزان سهم شان از ثروت اجتماعی.»
· (لنین، «آثار»، ۱۹۶۱، جلد ۲۹، ص ۴۱۰)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر