۱۳۹۷ شهریور ۲۱, چهارشنبه

تأملی در زمینه اعدام در فرم های متنوع آن (۵)



تأملی 
از
میمحا نجار
 
 
ای جلاد ننگت باد
(هوشنگ ابتهاج)
(رشت، ۱۳۳۱) 
 
۱
بشنو ای جلاد،
می رسد آخر
روز دیگرگون:
روز کیفر،
روز کین خواهی،
روز بار آوردنِ این شوره زار خون.
 
همانطور که در بخش قبلی تحلیل ذکرش گذشت،
امیر مؤمنین
رسما
اعلام می دارد
که
مجاهد فی سبیل الله
 است.
 
یعنی مأمور الله است.
 
سؤال
  این بود
 که
 الله چیست و کیست؟
 
این الله خونخواه خون آشام کیست
که
از 
خون 
سیری نمی پذیرد؟

دلیل تداوم روند اعدام
در همین الله خونخواه خون آشام است.

الله
اما
اوتوریته ای مادی و عینی و واقعی نیست.

الله
مفهومی 
است.
 
سؤال
این بود
که
الله
به مثابه مفهومی مجرد
نتیجه تجرید چه کسانی است؟

اگر
الله مجرد
را
تشخص (مشخصیت) بخشیم
به
چه کسانی می رسیم؟
 
۲
بشنو ای جلاد،
می رسد آخر
روز دیگرگون:
روز کیفر،
روز کین خواهی،
روز بار آوردنِ این شوره زار خون.
 الله انتزاعی و آسمانی
منشاء زمینی 
(منشاء مادی، واقعی، عینی)
دارد.
 
الله
از
 زمین به آسمان رفته است
و
 روزی 
به زیر کشیده خواهد شد
و
به
اصل خود
برخواهد گشت.
 
آنگاه
دیالک تیک اعدام فروخواهد پاشید
و
صلح ابدی 
(ایمائوئل کانت، صلواة الله علیه)
  برقرار خواهد شد.
 
۳
الله
انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اعضای خونخواه خون آشام طبقه حاکمه است.
 
مفهوم الله
به همان سان تشکیل شده، که هر مفهوم دیگر تشکیل می شود:
 
اعضای طبقه حاکمه
مثلا
برده داران (خداوندان برده و ملک و مال) بزرگ و کوچک
مورد تجرید قرار می گیرند:
 یعنی
همه خصوصیات و مشخصات منحصر به فردشان
مورد صرفنظر قرار می گیرند
و
وجه مشترک شان عمده می شود.
 
بدین طریق مفهوم برده دار 
(خداوند بنده و زمین و ملک و مال و حکم. به قول شیخ شیراز)
تشکیل می شود.

بعد
این مفهوم انتزاعی معبود 
(خداوند عبد، برده دار)
 در آیینه زلال آسمان منعکس می شود
و
معبود آسمانی
(برده دار آسمانی)
الله
نامیده می شود.

الله
قبل از ارسال به آسمان
بتی مادی و ملموس در کنج بتکده کعبه بوده است.

ترفند حضرت محمد
سوء استفاده از عادت اعراب بت پرست به الله بوده است.
 
قبول هر اسم دیگری برای معبود آسمانی
(انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اعضای طبقه حاکمه برده دار)
برای اعراب ۱۴۰۰ سال قبل
بسیار دشوار می گشت.

الله
حاوی همه خصوصیات مثبت و منفی طبقات حاکمه است.

آثار سعدی
تشریح خصوصیات ضد و نقیض اعضای طبقات حاکمه است
که
به سلامی گردن می زنند و به دشنامی خلعت می بخشند.

تا زمانی که طبقات حاکمه 
(برده دار، فئودال ـ روحانی و بورژوازی)
وجود دارند،
عکس انتزاعی و آسمانی آنها
(الله)
هم
تحت عناوین مختلف و متفاوت وجود خواهد داشت
و
خون خواهد خواست و خون خواهد خورد.

یعنی اعدام در فرم های متنوعش ادامه خواهد داشت.

پیش شرط لازم برای پایان بخشیدن به روند اعدام
به زیر کشیدن طبقات حاکمه و الله (انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اعضای طبقات حاکمه)
است.

پیش شرط لازم برای پایان بخشیدن به روند اعدام
 پیروزی گلوبال انقلاب کمونیستی 
است.

۴
زیر این باران خونین
سبز خواهد گشت بذر کین
و این کویر خشک
بارور خواهد شد از گل های نفرین.
 
معنی تحت اللفظی:
بذر کین 
در اثر بارش باران خون
سبز خواهد شد
و
در اثر رویش گل های نفرین
کویر کشور بارور خواهد گشت.
 
شعر هوشنگ ابتهاج
به ظاهر
ساده 
است.
 
ولی
در ورای این سادگی نمودین و ظاهری،
غنای فلسفی عام آن 
بسان گنجی
نهان شده است.
 
اعجاب انگیزی هنر (مثلا شعر) از این قرار است.
 
خود هوشنگ ابتهاج نمی داند که شعرش حاوی چه محتوای فلسفی عام عمیقی است.

هوشنگ ابتهاج 
محبوب العموم است.

چون شعرش به ظاهر ساده و همه فهم است.
 
حتی
جلادان جماران
از شعر سایه حظ عظیم می برند 
و
به عوض اعدام،
جایزه اش هم می دهند.

ولی 
نمی دانند که
 سایه
 توده ای تر از توده ای ترین توده ای ها 
ست.

اگر اجامر جماران
قادر به درک محتوای طبقاتی اشعار سایه بودند،
قبل از علی شهبازی و حیدر مهرگان و جوانشیر و نیک آیین و غیره
سایه 
را 
شقه شقه می کردند و جلوی ددان خاوران می افکندند.

از ما گفتن.

هم سایه هنوز زنده است و هم جماران هنوز مقتدر.

جلادان جماران
می توانند به بهانه دادن جایزه 
سایه توده ای 
را
به جماران کشند و حسابش را برسند.

و
گرنه
در روز جزا
الله خونخواه خون آشام
چوب در ماتحت شان خواهد کرد.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر