۱۳۹۷ مهر ۶, جمعه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۳۰ )

 
 
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

دو جریان حاکم
ادامه

سخنانی از نمایندگان دو جریان حاکم

الف
چکیده ای از جریان نخست





احمد بیگدلی آذری قمی 
 ( ۱۳۰۳  -  ۱۳۷۷) 
فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی
 از
 بنیانگذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
عضو مجلس خبرگان قانون اساسی
 عضو شورای بازنگری قانون اساسی
 نمایندهٔ قم در دوره دوم مجلس شورای اسلامی
 نمایندهٔ دوره‌ های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری
 و
 از مؤسسین روزنامه رسالت 

 وی یکی از مهم‌ترین نظریه‌ پردازانی بود که در تثبیت «ولایت» رهبر جمهوری اسلامی نقش داشت و سرانجام بر اثر مخالفت با رهبری تا زمان مرگ به حصر خانگی رفت.
 

(آذری قمی، «پاسخ به اعتراض» بر لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی)، کیهان، ۲۶ بهمند ۶۴)

۱
«مردی از امام باقر سؤال می کند
که
در یان مئله ری شما چیست؟

حضرت فرمودند:
من از خود رأی و نظری ندارم.

آنچه من می گویم،
 از
پدرم

پدرم
از
 پدرش حسین

حسین
 از
پدرش علی ابن ابیطالب

علی ابن ابیطالب
از
پیامبر اکرم

پیامبر اکرم
از
جبرئیل

جبرئیل
از
وحی الهی
نقل می کند.»

۲
«اساسا»
اسلام
به
معنی تسلیم است.

و
تقلید
و
اعتقاد به ولایت فقیه
به معنای تسلیم در مقابل نظر فقهی مرجع تقلید و حکم ولی فقیه است.»

۳
حضرت صادق
فرموده اند:
توسط عقل نمی توان به دین خدا و احکام الهی دست یافت.

ان دین الله لایصاب بالعقول

یعنی
پسند عقل و نیکو شمردن عقول مردم و مقایسه موردی با موردی دیگر
که
غالبا
تحت تأثیر احساسات، عواطف و تنگ نظری ها و جهالت است،
نمی تواند دلیل (رهنما) بر احکام الهی باشد.

دین خدا
اگر
در معرض قضاوت عقول قرار گیرد،
مسخ و محو خواهد شد.»

۴
 ما به حکم وظیفه شرعی
باید به این احکام متعبد باشیم
و
حق نداریم
تحت عناوین «اجتهاد مترقی»، «فقه پویا»، «اسلام انقلابی» و غیره
از
جانب خود
چیزی به انها بیفزاییم و یا کم کنیم.

بنابرین
چه بهتر
که
سر تعظیم و احترام
به
احکام فقه مکتب رهایی بخش خود
فرود آوریم
و
از
القائات و شبهات مادی بشری
به دور باشیم.

 نمونه دیگر از جریان نخست
(انقلاب و اسلام، رسالت، ۲۳ بهمن ۶۴)

۱
هر غیرتمند مسلمان و آشنا به فقه مقدس اسلام
بر مبنای این سخن
که
 إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عَلِمَهُ، فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
 
هرگاه بدعت‏ ها در ميان امتم پديدار شوند،
 بر عالم است كه علم خود را آشكار سازد. 
هر كس چنين نكند، لعنت خدا و ملائکه و انسان ها بر او باد

خود را موظف به پاسخگویی می داند»

۲
واضع این قوانین
خداوند متعال
است
که
علیم و حکیم و خبیر
است.

این قوانین
برای همه ملل امروز و دیروز و فردا
وضع شده اند
و
همه مصالح مردم
دقیقا
در آنها رعایت گردیده است.

ما
هرگز مجاز به حذف یک شرط و قید
و
اضافه نمودن چیزی بر آن نیستیم.

ما
باید متعبد و متعهد
به
مجعولات الهی
باشیم
و
حق اظهار نظر در این زمینه
را
نداریم.»

ب
چکیده ای از جریان دوم



اکبر هاشمی بهرمانی 
 ( ۱۳۱۳ –  ۱۳۹۵) 
مشهور به علی اکبر هاشمی رفسنجانی 
روحانی، مفسر قرآن
  سیاستمدار 
    چهارمین رئیس‌ جمهور ایران 
  اولین رئیس مجلس شورای اسلامی
 در 
طول جنگ ایران و عراق
 رفسنجانی 
به عنوان نماینده رهبر در شورای عالی دفاع 
عملاً 
فرماندهی نیروهای مسلح
 را
 برعهده داشت.
 رفسنجانی
 از سال ۱۳۶۸ تا زمان مرگ، 
ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.
 او در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری
 نمایندگی استان تهران در آن را
 بر عهده داشت 
  دومین رئیس این مجلس 
  رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی 
او یکی از تعیین‌کننده‌ ترین سیاستمداران ایران، دوست نزدیک سید علی خامنه‌ ای و شاگرد روح‌الله خمینی و رازدار اسرار جمهوری اسلامی ایران بود.



(هاشمی رفسنجانی، «دیدار با عده ای از روحانیون تهران»، رسالت، ۳۰ دی ماه ۶۴)

۱
«ذر سایه مرجعیت آیة الله عظمی منتظری
خیلی امیدوارم...

۲
ایشان با واقعیت ها و نیازمندی ها جامعه و اجتماع
مأنوس تر بوده اند
و لذا
این انس  و درک
به فهم مبانی منتهی می شود.
فقه
در
سایه حکومت اسلامی
به کمال خود خواهد رسید.
..

۳
ما
می توانیم امیدوار باشیم
که
فقها
بعد از یان
با
مجموعه برداشت هایی که از زندگی مردم، نیازها و از کل دنیا و جامعه و سیاست های بین المللی دارند،
تأثیر محکمی در تغییر مبانی آنها داشته باشند.
.....

۴
من
کاملا
به این حرف ها معتقدم
و
فکر می کنم
فقه در سایه عمل تکامل پیدا میک ند.

همانطور که در مسئله طهارت و صلوة و خمس
کتاب ها اینقدر قطور شده اند
و
فروع بسیاربا ارزشی آمده است.»

نمونه دیگر از جریان دوم
(ویژه نامه هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی کیهان بهمن ۶۴)

۱
اسلام
ایده ئولوژی

و
ماهیت فکری و عقیدتی انقلاب بود.

۲
اما
نه
اسلامبسته و مسخ شده و زندانی در حصار اندیشه ها و پندارهای ناقص
و
یا
تک بعدی
و
یا
آمیختبه ا خرافات

بلکه
اسلام زنده و تجدید حیات یافته
...

و
قابل پیاده شدن
در این عصر و زمان و حلال مشکلات این روزگار»

نمونه ای دیگر از جریان دوم
(دیدگاه ها، کیهان ۲۰ بهمن ۶۴)

۱
اگر ایده ئولوژی
را
تدوین اصول و احکام قرآنی و اسلامی
جهت حل مسائل و مشکلات و مقتضیاتی
که
پیشرفت جامعه بشری
و
بویزه
انقلاب
در پی دارد، بدانیم،
به وضوح نقش در شبهه ماندن نظر قاطعی
که
اسلام
پیرامون اصول حاکم بر مناسبات یک جامعهعادل و سالم دارد،
بر
پدیدار شدن تنگناها و تبعیض ها و نارسایی ها
روشن و مشخص می گردد.»

***
 
خواهیم دید
که
مفاهیم این دو دیدگاه
در
مجموع
هم
بر
انیدشه
و
 هم
 بر
زبان
به یکسان
تأثیر می گذارند.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر