
یعنی وقتی که برای چه گوارا شعر میگوید، برای ناظم حکمت شعر میگوید یا وقتی که برای گاگارین شعر میگوید، خودش را واقعاً بر فراز و در ورای مرز و بوم ایران میداند.
خودش را شاعر جهانی محسوب میکند و درد مشترک دنیا درد اوست.
از مصاحبه ای با بی بی کسرایی، دختر سیاوش کسرایی
نگارستان
سرچشمه
صفحه فیس بوک
سیاوش کسرائی
میم
• البته صدای امریکا و یا بی بی سی و غیره خوش دارند که سیاوش، جهانی باشد، مریم فیروز، فرمانفرما باشد و شازده باشد، البته از انواع سرخش.
• اما با مفاهیم نمی شود بازی کرد و به عوامفریبی دست نزد.
• سیاوش و یا سایه اگر راجع به چه گوارا و یا ناظم حکمت شعر گفته اند، نه به دلیل جهانی بودن شان، بلکه به دلیل درد و خشمی بوده که قتل و یا تبعید برادری در بولیوی و پدری در ترکیه زیر و روی شان کرده بود.
• سیاوش و سایه و مریم با تک تک سلول های شان به پرولتاریا تعلق دارند، به «بی همه چیزان» مولد همه چیز هستی اجتماعی.
• و از قضا پرولتاریا طبقه ای بین المللی است، با رسالت بین المللی و بشری بطور کلی.
• از این رو سیاوش و سایه و مریم انترناسیونالیست بوده اند، با پرولتاریای بین المللی و نمایندگان ایدئولوژیکی آنها پیوند مادی، معنوی و عاطفی داشته اند.
• سیاوش و مریم و ناظم و چه گوارا و امثالهم را دیگر نمی شود، گلوبالیزه کرد و عملا ملیت زدائی، طبقه زدائی و ایدئولوژی زدائی کرد.
• آنها دیری است که به تاریخ پیوسته اند و لذا برای این تشبثات دیر شده است.
زهره دهقان
• شما درست می فرمایید، اما یک سوال اینجا مطرح می شود مدعی انحصاری بودن این بزرگان به یک دیدگاه خاص در جهت معرفی این عزیزان چه کار مفید و فراگیری انجام داده است؟
• بی بی سی و صدای امریکا امپریالیستی ست.
• این دقیقا درست است اما کدام رادیو و تلویزیون ضد امپریالیستی، کدام نشریه فراگیر ضد سرمایه داری آمده و یادی از سیاوش و سایه و مریم کرده است؟!
• در این عصر بزرگ ارتباطات در کدام وسیله ی ارتباط جمعی با مخاطب وسیع از طرف نیروهای ضد امپریالیست و طرفدار پرولتاریا از این عزیزان یاد شده است ؟
• کدام سال نیروهای طرفدار پرولتاریا برای مریم فیروز و یا سیاوش کسرایی سالگرد و مراسم یادبود بر گزار کرده اند؟
• کدام فیلم را از زندگی این زن بزرگ ساخته اند که در آن یک عمر مبارزه برای حقوق زنان و طبقه کارگر شاخص باشد، نه شازده بودن ؟
میم
• «در این عضر بزرگ ارتباطات»، هر کسی می تواند هر کاری در هر زمینه ای انجام دهد.
• مدعیان پرولتری بودن سیاوش و سایه و مریم، در تارنمای دایرة المعارف روشنگری بیش از 50 مطلب راجع به سیاوش و دهها مطلب راجع به سایه و غیره منتشر کردده اند.
• اگر کسی بخواهد می تواند آنها را تکثیر و پخش کند و منت کش بی بی سی و سی ان ان و غیره و تحمل تحریف آنها نشود.
زهره دهقان
• شما واقعا برد مخاطب تارنمای دایرة المعارف روشنفکری را با بی بی سی مقایسه می کنید؟
میم
• نه!• ما اهل مقایسه نیستیم!
• مقایسه متد خوبی نیست.
• ما فقط امکانات را می بینیم و کیفیت را.
• چه بسا ستایش ناکسی از کسی به تخریب اعتبار آن کس منجر می شود!
• اگر آنها خود زنده بودند، به چنین کاری تن در نمی دادند!
زهره دهقان
• یا امکانات را باید ایجاد کرد و یا نباید همه ی وسایل ارتباطی موجود را به دلیل ماهیت صد در صد ضد بشری شان تحریم کرد!
• همین فیلم زندگی نامه مریم با اینکه کاملا به نیت تخریب شخصیت این زن بزرگ انقلابی ساخته شده و از یک ارگان امپریالیستی پخش شده، شما می دانید چند میلیون نفر را به دنبال نام این زن به گوگل کشانده است؟
• شما می دانید چه تاثیر شگرفی در یادآوری نام زن برای نسل جوان در ایران داشته است؟
• می دانید چرا چون قبلا کسی اسم او را هیچ تلویزیونی نیاورده بود و نامش به گوش خیلی ها نخورده بود.
• امکانات را باید ایجاد کرد.
• دکتر محیط که هر هفته دارد در تلویزیون سخنرانی می کند و مردم را هوشیار و آگاه می کند، چگونه این امکان را ایجاد کرده است.
• طرفداران به حق پرولتاریا چرا چنین کاری نمی کنند؟
میم
• راستش ما این فیلم را ندیده ایم و پای منبر دکتر محیط هم هرگز ننشسته ایم و نتیجتا در این زمینه نمی توانیم بطور اوبژکتیف و مستدل نظر دهیم و مثبت و یا منفی بودن آن را ارزیابی کنیم.
• اما در دیالک تیک وسیله و هدف، وسیله باید با هدف متناسب باشد.
• همین جا مارکسیسم با ماکیاولیسم و پراگماتیسم مرزبندی دقیق دارد:
• کسی که از وسیله کثیف برای نیل به هدف خیر استفاده می کند، بی اعتنا به نیت خویش، هدف را به لجن می کشد.
• حق با شما ست، «بی همه چیزان» هنوز نمی توانند فیلم بسازند و یا در تلویزیون سخنرانی کنند.
• حتی نمی توانند عکس و اسم و رسمی از خود برملا کنند.
• ولی قادر به شناخت حقیقت و دفاع سرسختانه از آن اند.
• این تنها امتیازی است که دارند و امتیاز کمی نیست و نباید دست کمش گرفت.
• ااگر چنین می بود که شما ارزیابی می کنید، اگر فواید فیلم بیشتر از مضرات ایدئولوژیکی آن می بود، بیشک نه ساخته می شد و نه پخش.
نگارستان
• با شما موافق نیستم. • فعلا بماند، پاسخ گویی به اصرار شما درجدا نمودن و محروم ساختن طبقۀ زحمتکش از سایر طبقات مردم که بدون حضور و همراهی شان طبقۀ زحمتکش بی یار و باده، بی مدد می گردد.
میم
• اما در رابطه با حکم نگارستان مبنی بر «اصرار شما درجدا نمودن و محروم ساختن طبقۀ زحمتکش از سایر طبقات مردم که بدون حضور و همراهی شان طبقۀ زحمتکش بی یار و باده، بی مدد می گردد.»
• ما کی حتی تصور واهی «جدا نمودن و محروم ساختن طبقۀ زحمتکش از سایر طبقات مردم» را از کله خود خطور داده ایم، اصرار بر آن، پیشکش؟
• از کی بی بی سی و سی ان ان در مفهوم «طبقات مردم» جا می گیرند تا «بدون حضور و همراهی شان طبقۀ زحمتکش بی یار و باده، بی مدد» بماند؟
• یا اینکه آنها هم ـ مثل همگنان ما ـ تغییر ماهیت داده اند و جزو یاران و یاوران «بی همه چیزان» گشته اند؟
• یک میلیون زن عراقی آواره اند، لیبی با خاک یکسان شده، در سوریه جهنم جنگ داخلی شعله می کشد، فردا جهنم های بمراتب وحشتناک تری شعله خواهند کشید.
• بی بی سی و سی ان ان که خیرخواه بشریت نبوده اند و نیستند.
• علاوه بر این، به چه دلیل اکثریت مردم جامعه (توده های مولد و زحمتکش) ضعیف و مستضعف و هیچکاره اند؟
• سیاوش که هیچ، «رفقای» ساواکی و سلطنت طلب عکس چگوارا را با همسر و دم و دستگاهش منتشر می کنند و زیر پرچمش حسابی سینه می زنند، آنها هم جزو «مددکاران و یاران» توده های «بی همه چیز» گشته اند؟
• چگوارا که دیگر نیست تا «تکامل فکری» بیابد و «مدرن» شود!
• خیلی ممنون
• نگاه ها و دیدگاه ها ی محدود و متعصبی که هنوز جهان را دو قطبی می بینند و نه 1% و 99% امروز هیچ کاربردی ندارند!
• دنبال برد هستیم و یا حقیقت؟
• بی بی سی و سی ان ان جزو یک درصد اند و یا نود و نه درصد؟
• جهان یک درصدی و نود و نه در صدی دو قطبی نیست؟
• مگر تقسیم جهان به اقلیت یک درصد و اکثریت نود و نه درصد به معنی انقطاب مطلق نیست، به معنی سلب مشروعیت بی چون و چرا از حاکمیت اقلیت یک درصد نیست؟
• به احترام درخواست کارگر مبارز، مبنی بر این که «دوستان گرامی این صفحه متعلق به سیاوش کسرایی است
• لطفا از گذاشتن کامنت هایی که ارتباطی با این شاعر بزرگ ندارد،جدا خود داری نمایید»، ازبحث کردن با شما خوداری می کنم!
زهره دهقان
• نگاه ها و دیدگاه ها ی محدود و متعصبی که هنوز جهان را دو قطبی می بینند و نه 1% و 99% امروز هیچ کاربردی ندارند!
میم
• دنبال برد هستیم و یا حقیقت؟
• بی بی سی و سی ان ان جزو یک درصد اند و یا نود و نه درصد؟
• جهان یک درصدی و نود و نه در صدی دو قطبی نیست؟
• مگر تقسیم جهان به اقلیت یک درصد و اکثریت نود و نه درصد به معنی انقطاب مطلق نیست، به معنی سلب مشروعیت بی چون و چرا از حاکمیت اقلیت یک درصد نیست؟
زهره دهقان
• به احترام درخواست کارگر مبارز، مبنی بر این که «دوستان گرامی این صفحه متعلق به سیاوش کسرایی است
• لطفا از گذاشتن کامنت هایی که ارتباطی با این شاعر بزرگ ندارد،جدا خود داری نمایید»، ازبحث کردن با شما خوداری می کنم!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر