۱۴۰۲ اسفند ۴, جمعه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ی) یونکر (زمینداران کلان آلمان)


 هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

 شین میم شین
 
 ۱

·     یونکر به اعضای «فراکسیونی» از زمینداران بزرگ اطلاق می شود که مظهر تمرکز حقوق زمینداری و فئودالی بنیادی اند و به لحاظ سیاسی و اقتصادی کلا به اندازه خاصی، ارتجاع تاریخی در آلمان را تشکیل می دهند.

 

۲

·     یونکر در آغاز به ویژه به اعضای جوان اشراف فئودال اطلاق می شد.

 

۳

·     از نیمه اول قرن نوزدهم، قبل از همه زمینداران بزرگ شرق آلمان (پروس و مکلنبورگ) یونکر نامیده می شدند که در روند اصلاحات ارضی کشاورزی قرن نوزدهم (راه توسعه پروسی سرمایه داری در کشاورزی) در گذار جامعه از فئودالیسم واپسین به سرمایه داری دارایی خود را از طریق سلب مالکیت از دهقانان به صورت اراضی کشاورزی و پول و با حفظ امتیازات فئودالی به صاحبان کارخانجات کشاورزی کاپیتالیستی مبدل شده بودند

 

۴

·    در انقلاب ۱۸۴۸ ـ ۱۸۴۹ در آلمان به دلیل خیانت بورژوازی از سلب مالکیت از یونکرها از طریق اصلاحات ارضی دموکراتیک ممانعت به عمل آمده بود.

 

۵

·     یونکرها بدین طریق توانستند دستگاه دولتی پروس و پس از سال ۱۸۷۱ دستگاه دولتی رایش آلمان را به میزان چشمگیری تحت سیطره خود داشته باشند، میلیتاریسم پروس را حفظ کنند و تحکیم بخشند و به استثمار جمعیت زحمتکش روستاها بپردازند.

 

·    مراجعه کنید به میلیتاریسم (نظامیگری)

 

میلیتاریسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3332

 

۶

·     بورژوازی بزرگ و یونکریت در اواخر قرن نوزدهم، علیرغم وجود تضادهای منافعی همه جانبه شدید فی ما بین، توانستند بر ضد توسعه دموکراتیک در آلمان و قبل از همه بر ضد جنبش کارگری، پیوند تنگاتنگی با هم برقرار کنند و چه بسا در همدیگر ذوب شوند.

 

۷

·    بدین طریق شالوده طبقاتی امپریالیسم بورژوایی ـ یونکری خاص آلمان پدید آمد که یکی از علل تجاوزگری خارق العاده امپریالیسم آلمان بود.

 

۸

·    در سال ۱۹۴۵ در خطه جمهوری آلمان دموکراتیک با اصلاحات ارضی دموکراتیک، از یونکریت به لحاظ اقتصادی و سیاسی سلب  قدرت شد.

 

·     مراجعه کنید به اصلاحات ارضی دموکراتیک 

اصلاحات ارضی دموکراتیک

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10113

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10119

 

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر