۱۴۰۱ مرداد ۲, یکشنبه

مارکس برای نوآموزان (۴)

 

ادواردو دل  ریو
(ریوس) 

(۱۹۷۹)

برگردان

 شین میم شین   

 

پیشگفتار

ادامه
   

دلم می خواهد از تئوریسین های مارکسیست برجسته

تشکر کنم

که

وقتی  یاری طلب کردم

با

متانت تام و تمام

گفتند:

«مگر مغز خر خورده ای که قصد نوشتن چنین کتابی را داری.»

 

من

اما

علیرغم هشدار آنان

دست از سر به سر دکتر کارل مارکس گذاشتن، 

برنداشتم.

 

اگر کسی احیانا پس از خواندن این پیشگفتار،

قصد مطالعه کتاب مرا داشته باشد،

مقصر خودش است و نه من.

 

من جوابگوی مضرات حاصله از آن نخواهم بود.

 

آخرین عذر من

بابت این کتاب ساده مهم

(بی اعتنا به عذرخواهی بابت بیسوادی ام):

کنه وارگی سماجت آلود ناشر این کتاب بود

که

 به من فرصت نوشتن حتی نداد.

 

متأسفم که نتیجه زحماتم، کمتر از آن شده که دلم می خواست.

 

باورکردنی نیست

که

مارکس

که

تحت شرایط به مراتب بدتری می بایستی کار کند،

توانسته هزاران صفحه بنویسد،

بدون اینکه چیزی را از قلم بیندازد

و

مجبور به وصله کاری شود.

 

این اما بدان معنی است

که

مارکس

مارکس

بوده

و

من

ریوسم

که

آدمکی معمولی

است.

 

پایان پیشگفتار

ادامه دارد.

۶ نظر:

  1. سلام. اگر تضاد دیالکتیکی در تمام عرصه های طبیعی فکری و اجتماعی وجود دارد !
    آیا در تناقض منطقی نیز تضاد دیالکتیکی وجود دارد

    پاسخحذف
  2. تفاوت مستثنی سازی و اشتراط چیست ؟

    پاسخحذف
  3. تضاد دیالکتیکی در علوم طبیعی را چند مثال بیاورید .
    چگونه باید دید و تحلیل کرد ؟
    مثال ها در عرصه ادبیات گویا هست .
    در مورد مکانیک کوانتومی نیز گویا هست

    پاسخحذف
  4. تفاوت بین
    تخالف
    تباین
    که مرحوم طبری اشاره داشتند چیست ؟

    پاسخحذف
  5. از پر گویی عذر خواهی داریم.

    پاسخحذف
  6. مراجعه کنید به درنگی در اندیشه ای (۲۸۰)

    پاسخحذف