۱۴۰۱ مرداد ۱, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۴۸)

Bild

 شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص  ۵۳)

بخش اول

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

تو با خود ببر توشه خویشتن

که شفقت نیاید ز فرزند و زن

 

معنی تحت اللفظی:

توشه آخرتت را خودت ببر.

چون زن و بچه ات برایت نمی فرستند.

 

سؤال

 

سعدی

 در این بیت شعر،

دیالک تیک احسان

را

به شکل دیالک تیک (۱) و ستد،

به شکل دیالک تیک بخشش (۲) و توشه اخروی

بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک احسان را به شکل دیالک تیک داد و ستد، دیالک تیک بخشش دنیوی و توشه اخروی بسط و تعمیم می دهد:

توانگر بخشی از ثروت خود را به فقرا می دهد (داد)،

ولی چون فقرا دادی برای دادن و بستن دایره دیالک تیکی داد و ستد ندارند، در حق او دعا می کنند، یعنی از خدا می خواهند که به او اجر بدهد و خدا استثنائا در این مورد، دعای فقرا را برآورده می سازد و به توانگر دست و دلباز

اجر اخروی و گاهی هم دنیوی می دهد (ستد).

 

سعدی می خواهد که توانگر خود گنجش را با فقرا قسمت کند و به امید احسان وراث نباشد.

 

چون

زن و فرزند به فکر خود خواهند بود و بس.

 

البته

سعودی

در این مورد، بدبین است.

چون خیلی از وراث

برای اموات

توشه آخرت می فرستند.

مثلا

به

حریف پول مید هند که به عوض پدر و یا مادر متمول مرحم شان به حج برود

و

یا

روزه بگیرد

و

یا

نماز بخواند.

 

این اقدامات اسلامی

به

دستگیری از بینوایان منجر می شوند

و

به

تعدیل تضادهای جامعتی.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر