میم حجری
۸۳۱
سنگ سخنگو
چجوریه که تا یه اتفاق بدی می افته تو زندگیتون، زود دنبال مقصر میگردین و بقیه رو مقصر میبینین؟
من انقدر میشینم فکر میکنم تا بالاخره یه چیزی پیدا کنم که بندازم گردن خودم و خودمو مقصر ببینمو بقیه رو بیگناه
سگ سخن جو
این سنت فکری
اولا
به
چه معنی
است؟
ثانیا
به
چه دلیل
است؟
اصولا
هر پدیده ای در دیالک تیک داخلی و خارجی رخ می دهد.
مثال:
میوه ها
حاوی مواد قندی اند.
عامل داخلی.
اگر هوا به اندازه کافی گرم باشد،
عامل خارجی
مواد قندی آنها به الکل تبدیل می شود و حیواناتی که آنها را می خورند
مست می شوند و تلوتلو می خورند.
کسی که بیگانه را مقصر می داند،
عامل خارجی را (مثلا این و آن را، آفتاب را) مطلق می کند و عامل داخلی را (مثلا خودش را و یا مواد قندی میوه ها را) نادیده می گیرد.
ریشه اجتماعی این طرز تفکر ضد دیالک تیکی (متافیزیکی)
وجود مناسبات تولیدی فئودالی بوده است.
در جامعه فئودالی
رعایا
سوبژکت تاریخ نبوده اند.
به همین دلیل چشم به راه منجی موعود بوده اند.
این طرز تفکر
حتی پس از سرنگونی سیستم فئودالی
استقلال نسبی کرده و به حیات خود ادامه داده است.
۸۳۲
سنگ سخنگو
مرد در حال جان دادن بود که به همسرش گفت : باید چیزی را به تو بگویم
زن: لازم نیست
مرد: اما اگر نگویم نمیتوانم آسوده بمیرم و عذاب وجدان رهایم نخواهد کرد
زن: باشه بگو
مرد:من زن دوم دارم
زن با خونسردی گفت :
میدونم همین امروز فهمیدم ...
حالا آروم باش تا مرگ موش کارشو بكنه.
سگ سخن جو
زنده باد فرفری
این تنها مطلب معنامندی است که ما در فضای مجازی به طور مجانی خوانده ایم
و
کیف سگ کرده ایم.
عمر فرفری دراز باد.
۸۳۳
سنگ سخنگو
خیلی تلاش کردم ایندفعه بدون اینکه با مامانم بحث کنم بزنم بیرون و بازم موفق نشدم
سگ سخن جو
عاشقان جهان چنینند.
روزی خواهی فهمید.
عاشقان
دست و دل شان برای معشوقان شان (فرزندان شان) می لرزد.
جبری است.
حکمی طبیعی است.
دست خودشان نیست
توتیا
چه اسم شاعرانه ای به دخترش گذاشته.
راستی حافظ کجا ست؟
۸۳۴
سنگ سخنگو
نه مراطاقت غربت نه تورا خاطر قربت
دل نهادم به صبوری که جز این چاره ندارم.
عاشق این شعرم وصف حال و روز منه
سگ سخن جو
سعدی
بزرگ ترین متفکر دیار عه هورا و عا شورا ست.
اندرزهای سعدی
اما
فئودالی اند
و
باید نقد شوند و نه نقل.
ما ۲۰ سال است که آثار و اشعار سعدی را تحلیل می کنیم.
و هنوز اندر خم یک کوچه ایم
۸۳۵
سنگ سخنگو
مرد ایده آلم مردیه که شیرکاکائو دوست نداشته باشه
شیرکاکائوهارو بزاره برا من
سگ سخن جو
ماه ها، معیارها و مردها
بیا و کشتی ما در شط شراب انداز
غریو و ولوله در جان شیخ و شاب انداز
۸۳۶
سنگ سخنگو
چای بهانه بود
بیا کمی حرف بزنیم
تا غمِ جهان سر آید
سگ سخن جو
منظور از حرف زدن چیست؟
وراجی؟
با
وراجی آب از آب حتی تکان نمی خورد.
همه چیز در جماران و جمکران بهانه است:
هم حرف
هم
غم عالم و آدم
هم
عشق
و
هم
سکس.
سؤال این است که
خلایق را هدف چیست؟
۸۳۷
سنگ سخنگو
سگ سخن جو
آره.
در رابطه با رفتار با کودکان در سنین مختلف در فرنگستان
یک عالمه کتاب هست.
می توان ترجمه کرد.
ما یکی را راجع به نوزادان شروع کردیم.
باید ادامه دهیم.
ما صدها قصه کودکان ترجمه و منتشر کرده ایم.
جماعت اما اهل کتاب نیستند.
درد جماران همینه
سنگ سخنگو
نشستهام به در نگاه میکنم
دری که آه میکشد
تو از کدام راه میرسی؟
خیال دیدنت چه دلپذیر بود
جوانیام درین امید پیر شد
نیامدی و دیر شد
سگ سخن جو
کسب و کار سنتی سکنه جماران و جمکران است.
۸۳۸
سنگ سخنگو
سگ سخن جو
بی آزاری در رابطه با طبیعت و جانوران و نباتات و محیط زیست
به معنی ناتورالیسم است.
دین نیست.
دین چیست؟
سنگ سخنگ
کاش ماها دیگه به آمریکاییها بابت انتخاب بایدن نگیم احمق، ما خودمون روحانی انتخاب کردیم
سگ سخن جو
این دیگه نشد.
ترامپ مخرب بی شرم و بی شعور محیط زیست است.
بهترین دین ترامپ
تخریب محیط زیست است.
۸۳۹
سنگ سخنگو
برگشتن آدما غمانگیزه، اصلا خوشحالکننده نیست،
این یعنی بهتر از تو واسش هیچوقت نبوده و نیست
ولی باید از دست میداد تا اینو بفهمه،
اما اون موقع هم خیلی دیره.
سگ سخن جو
نه.
حتما نباید چنین باشد.
رمان ها و دیوان ها در این زمینه ها تحریر یافته اند.
ما باید دیالک تیک جبر و اختیار را فراموش نکنیم.
کردوکار آدمیان
همیشه ارادی، اختیاری، آگاهانه نیست.
مثال:
کسی که از همسرش طلاق گرفته
تا آخر عمر در دیالک تیک جاذبه و دافعه نسبت به او قرار دارد.
اگر هم در بیداری به او نیندیشد
در عالم خواب با او سر و کله می زند.
بابا طاهر
دو زلفانت گرم تار ربابم
چه میخواهی ازین حال خرابم
ته که با مو سر یاری نداری
چرا هر نیمه شو آیی بخوابم
۸۴۰
سنگ سخنگو
“درد، قویترت میکنه”
این خرافه رایجی است
ولی فاقد اعتبار علمی و تجربی و واقعی است.
مؤسس این خرافه احتمالا جزو ریاضت طلبان بوده است.
درد
جسم و روح و روان آدمی را تخریب و تار و مار می سازد.
کدام قوت؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر