۱۳۹۸ مهر ۲۱, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۷۴)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

اخلاق
ادامه


۸
·    از دیرزمانی تفکر بشری را مسئله ی مربوط به منشاء، اثر و اثبات هنجارها و ایدئال های اخلاقی (اغلب به مثابه مسئله زیست درست و خوب و به مثابه معنای زندگی) به خود مشغول داشته است.

۹
·    این مسئله تا همین امروز موضوع مبارزه جهان بینانه و ایده ئولوژیکی طبقات اجتماعی متضاد و فرماسیون های اجتماعی متضاد بوده است.

۱۰
·    اگرچه در تاریخ، نطفه هایی از حل ماتریالیستی این مسئله وجود داشته است، ولی در فلسفه ماقبل مارکسیستی و در فلسفه و جامعه شناسی غیرمارکسیستی، استنباطات ایدئالیستی مسلط اند.

۱۱
·    در فلسفه ماقبل مارکسیستی و در فلسفه و جامعه شناسی غیرمارکسیستی، اخلاق به طرق زیر درک و استنباط می شود:

الف
·    اخلاق از عرصه ماورای تاریخی (برونتاریخی) ایده های ابدی، ارزش های (موازین) ابدی و اصول عقلی ابدی توضیح داده می شود.

ب
·    اخلاق از اراده سوبژکتیو افراد توضیح داده می شود.

پ
·    اخلاق از احساس سوبژکتیو افراد توضیح داده می شود.

ت
·    اخلاق از نیات سوبژکتیو افراد توضیح داده می شود.

ث
·    و یا سیستم های اخلاقی مختلف، خیلی صاف و صریح و ساده به مثابه چیزهای فکری توضیح ناپذیر جامعه قلمداد می شوند.

۱۲
·    توضیح علمی ـ ماتریالیستی پدیده های اخلاقی را برای اولین بار فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی داده است.

۱۳
·    فلسفه و جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی قبل از همه، به اثبات تعین جامعه ای ـ تاریخی اخلاق و در تحلیل نهایی به اثبات تعین اقتصادی اخلاق نایل آمده است و از خصلت طبقاتی سیستم های اخلاقی پرده برداشته است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر