ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۗ هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ﴾
[ آل عمران: ۵۱]
اللّه پروردگار من و شماست. بپرستيدش كه راه راست اين است.
این حرف از قول عیسی مسیح است:
الله
در این آیه
اولا
به مثابه پروردگار و مربی معرفی می شود.
این نظر کریم
در
تحلیل نهایی
درست است:
مربی اعضای جامعه و اکنون حتی جهان طبقه حاکمه است
که
الله
انعکاس انتزاعی و آسمانی اش است.
در این آیه،
ثانیا
الله پرستی
به عنوان راه راست قلمداد می شود و کفر به عنوان گژراهه.
سؤال این است
که
چرا و به چه دلیل باید الله پرستی راه راست محسوب شود؟
کریم
دیالک تیکی می اندیشد:
کریم
راه را در دیالک تیک رهرو ـ راه ـ مقصد تصور و تصویر می کند.
برای رسیدن به مقصد باید راه مربوطه را پیدا کرد و طی کرد.
کژراهه به مقصد منتهی نمی شود.
سؤال این است که مقصد از دید کریم چیست؟
مقصد
قاعدتا
جایی است که مقصود آنجا ست.
اکنون این سؤال مطرح می شود که مقصود از نقطه نظر کریم چیست که در مقصد است؟
﴿۞ فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي
إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ آمَنَّا
بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ﴾
[ آل عمران: ۵۲]
چون عيسى دريافت كه به او ايمان نمىآورند،
گفت:
چه كسانى در راه خدا ياران منند؟
حواريان گفتند:
ما ياران خداييم.
به خدا ايمان آورديم.
شهادت ده كه ما تسليم هستيم:
کریم
اکنون از راه خدا دم می زند.
عیسی مسیح
در این آیه
به عنوان رهروی تصور و تصویر می شود که به سوی خدا در حرکت است.
سؤال این است که چرا به سوی خدا؟
۱
چون عيسى دريافت كه به او ايمان نمىآورند،
گفت:
چه كسانى در راه خدا ياران منند؟
این جمله کریم، غیر منطقی است.
اگر کسی به این نتیجه برسد که خلایق برای دعاوی اش علیرغم معجزاتش،
ایمان نمی آورند، باید به علل و دلایل عینی و ذهنی مربوطه بیندیشد.
حواریون هر کسی
طبیعی است که یار و همراه او باشند.
جالب جمله آخر این آیه است:
حواريان گفتند:
ما ياران خداييم.
به خدا ايمان آورديم.
شهادت ده كه ما تسليم هستيم:
عیسی مسیح
دنبال یار و همراه برای خود می گردد و حواریون در جوابش می گویند که یاران خدا هستند.
دلیلش این است که عیسی مسیح در مذهب مسیحیت،
پسر خدا، خدای گوشتمند (جسمیت یافته) تلقی می شود
حواریون از عیسی مسیح می خواهند که گواه تسلیم شان باشد.
ایمان اوردن به خدا
بدین طریق
تسلیم تلقی می شود.
مفهوم اسلام هم با مفهوم تسلیم خویشاوند است.
اما منظور از تسلیم مؤمنین چیست؟
تسلیم به چه مرجعی، به چه دلیلی و برای چه؟
ایمان
قاعدتا
باید مبتنی بر شناخت تجریی، منطقی، عقلی و علمی باشد
و
شناخت
آغازگاه رهایی است و نه تسلیم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر