مارکسیزم و آئین بهائی
سایت پژوهشنامه
نگارنده:
نادر سعیدی
درنگی
از
میم حجری
مقایسهء آئین بهائی با مکتب مارکسیزم:
هر دو
تاریخ را هدفدار و رو به تکامل و ترقی میدانند
و سیر تاریخ را حرکت در جهت عدالت و آزادی می دانند.
معنی تحت اللفظی:
مارکسیسم و بهائیسم
تاریخ را هدفگرا و توسعه یابنده تلقی می کنند و سیر تاریخ را به سوی عدالت و آزادی.
مارکسیسم
را
به برکت تز موسوم به درک ماتریالیستی تاریخ، بررسی می کند
و
نهایتا به این نتیجه می رسد که تاریخ سیری بالنده و رشد یابنده دارد:
به نظر مارکسیسم،
نیروهای مولده در رشد و توسعه مدامند.
در حالیکه مناسبات تولیدی و به ویژه فرم مالکیت بر وسایل تولید
ثابت می ماند.
وقتی رشد نیروهای مولده به حدی می رسد که در قالب تنگ مناسبات تولیدی نمی گنجد،
شرایط عینی برای انفجار مناسبات تولیدی (زیربنای اقتتصادی جامعه) فراهم می آید.
یعنی انقلاب اجتماعی رخ می دهد و جامعه یک پله در نردبام توسعه، بالاتر می رود.
جای کمون اولیه را برده داری می گیرد.
جای برده داری را فئودالیسم.
جای فئودالیسم را کاپیتالیسم
و
جای کاپیتالیسم را سوسیالیسم.
یعنی
نفی نفی رخ می دهد.
یعنی
نافی جامعه اشتراکی اولیه (جامعه طبقاتی برده داری و فئودالیسم و سرمایه داری)
در اثر رشد مستمر نیروهای مولده،
به نوبه خود، نفی دیالک تیکی می شود
و
جامعه اشتراکی در پله توسعه نوینی
مجددا
تشکیل می یابد.
به هما نسان که فرزند مادر و پدرش را نفی دیالک تیکی می کند
و
روزی توسط فرزند خویش نفی می شود.
نفی نفی
یکی از قوانین دیالک تیک ماترالیستی
است.
نفی نفی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784
مؤلف این پژوهش
اما
همین تز موسوم به درک ماتریالیستی تاریخ را تحت عنوان تعبیر مادی تاریخ
پیشاپیش رد کرده است و حق را به بهائیسم داده است:
مارکس
تعبیری مادّی از تاریخ دارد.
بهائیان
بر این باورند که همهء پدیدارها از جمله پدیدارهای تاریخی در آن واحد هم جنبهء مادّی دارند و هم جنبهء روحانی و فرهنگی.
در این صورت باید پرسید:
بهائیسم چگونه به ادعای زیر رسیده است:
هر دو تاریخ را هدفدار و رو به تکامل و ترقی میدانند
بهائیسم
چگونه این ادعا را اثبات کرده است؟
دلایل قوی باید و منطقی
نه رگ های گردن، به حجت، قوی
مقایسه مارکسیسم با بهائیسم:
هر دو
از انحطاط انسان به حد یک شئی و خود بیگانگی انتقاد میکنند
و
رسیدن به تمامیت و ماهیت راستین انسان را هدف میگیرند،
معنی تحت اللفظی:
مارکسیسم و بهائیسم
منتقد سقوط انسان تا حد اشیاء هستند.
منتقد از خودبیگانگی انسان اند.
هدف مارکسیسم و بهائیسم
نیل به تمامیت و ماهیت انسان است.
این دعاوی مؤلف را هم باید تجزیه و تحلیل کنیم و ببینیم که قضیه از چه قرار است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر