۱۳۹۸ بهمن ۱۲, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۳۵)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

حزب
ادامه

۲۵
·    سقوط جامعه مبتنی بر استثمار، اجتناب ناپذیر است.
·    این سقوط اما به طرز خودپو (خود به خودی) صورت نمی گیرد. 

۲۶
·    طبقه کارگر  برای غلبه بر جامعه مبتنی بر استثمار به شناخت پیوندها و به نگرش علمی در قوانین توسعه جامعه بشری نیاز مبرم دارد.

۲۷
·    مارکس و انگلس در تمامی دوره حیات خود، در کلیه مسائل توسعه جامعه ای، طرح سمتگیری مستقلی را در اختیار جنبش کارگری قرار داده اند و جدایی ایده ئولوژیکی، برنامه ای و سازمانی قطعی و پیگیر از احزاب بورژوایی را مطالبه نموده و پیشبرد بخشیده اند.

۲۸
·    مارکس از تجربه کمون پاریس در سال ۱۸۷۱ نتیجه گرفت که وجود حزب کارگری آگاه، سازمان یافته و مبتنی بر اصول واحد، نه فقط در دوره تدارک انقلاب، بلکه در دوره تشکیل قدرت طبقه کارگر و قبل از همه در سازماندهی و رهبری مناسبات نوین و سوسیالیستی صرفنظرناپذیر است.

۲۹
·    در دوران امپریالیسم،  وظایف احزاب کارگری ـ تدارک تشکیل قدرت طبقه کارگر و مبارزه در راه پایان بخشیدن به جنگ امپریالیستی ـ رشد یافتند و مطالبات متعالی تری مطرح شدند.

۳۰
·    لنین به مثابه تئوریسن نابغه و سازمانده بزرگ، این الزامات نوین را دریافت و کار شروع شده توسط مارکس و انگلس را تداوم بخشید.

۳۱


·     لنین در چالش بر ضد اوپورتونیست ها و آنارشیست ها از هر فرقه و نوع و رقم، به دفاع از مارکسیسم پرداخت و شالوده تئوریکی (نظری) حزب را خلاقانه توسعه داد و در تئوری و پراتیک، آموزه حزب طراز نوین پرولتری را تدوین کرد.

۳۲
·     مشخصات زیر شاخص حزب طراز نوین پرولتری اند:

الف

۱
·     حزب طراز نوین پرولتری باید پیشقراول (واحد پیشاهنگ) آگاه طبقه کارگر باشد.

۲
·     اعضای حزب طراز نوین پرولتری باید قبل از دیگر اعضای طبقه کارگر دارای نگرش تئوریکی (نظری) بر قانونمندی های توسعه جامعه ای باشند.

۳
·    از آن خود جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی و عمل بر طبق آن باید جزو وظایف اعضای حزب طراز نوین پرولتری باشد.

۴
·     وظیفه مستمر اعضای حزب طراز نوین پرولتری باید  آگاه سازی طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان به منافع طبقاتی خود و توضیح آماج های حزب باشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر