۱۳۹۱ آبان ۵, جمعه

پیشرفت (5) (بخش آخر)

پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین
    
اندیشه پنجم

·        هر پیشرفت تاریخی، در جامعه منقسم به طبقات متخاصم، بلحاظ وضع توده های زحمتکش، به معنی پسرفت، وخامت و تباهی است.

الف
·        ذلت، فلاکت، جنایات و کشتار خلق ها که سرمایه داری به همراه آورده، صحت این تز را اثبات می کند.

ب
·        اما علیرغم آن در این مورد نیز توسعه بالنده تحقق می یابد:

1
·        رعیت ـ بلحاظ شرایط زندگی اجتماعی ـ وضع بهتری از برده دارد.

2
·        وضع زندگی زحمتکشان در شرایط سرمایه داری، سرانجام امکان آن را پدید می آورد، که آنها مبارزه رهائی بخش خود را در سطح مبارزه بخاطر سوسیالیسم انجام دهند.

ت
·        توسعه نیروهای مولده همراه با بهبود وضع اجتماعی و امکانات جنبش، سازمانیابی و مبارزه زحمتکشان، بویژه طبقه کارگر برای مارکسیسم ـ لنینیسم نقطه نظرهای تعیین کننده برای ارزیابی پیشرفت مندی حوادث، روندها و اقدامات سیاسی مختلف را تشکیل می دهد.

پ
·        این نقطه نظرها در حال حاضر، حاکی از آنند که «تناسب نیروها به نفع سوسیالیسم و قوای ضد امپریالیستی می تواند تغییر کند، اگر انقلاب سوسیالیستی و انقلاب علمی ـ فنی به روند واحدی تبدیل شوند.»
·        (اولبریشت)

اندیشه ششم

·        پاسخ ماتریالیستی به مسئله معیار پیشرفت، روشن کردن سمت مندی توسعه تاریخی را نیز شامل می شود.

الف
·        درک سیستمی از نیروهای مولده و مناسبات تولیدی و همچنین درک سیستمی از تأثیر متقابل نیروهای مولده و مناسبات تولیدی، امکان تفسیر ماتریالیستی آماجگرائی  توسعه اجتماعی را (در مغایرت با هرنوع تله ئولوژی و اشاتولوژی)  در مطابقت کامل با سیستمتئوری مدرن امکان پذیر می سازد.

·        مراجعه کنید به تله ئولوژی، سیستمتئوری، آماجگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        بدین طریق، درک مارکسیستی ـ لنینیستی پیشرفت، بلحاظ تاریخی در عالی ترین پله تفکر بشری قرار می گیرد.

ت
·        درک مارکسیستی ـ لنینیستی پیشرفت، تعریف عینی و ماتریالیستی از پیشرفت عضه می کند و ارزیابی انتقادی و تاریخ شناسانه حوادث و جنبش های اجتماعی را، یعنی ارزیابی فارغ از معیارهای سوبژکتیویستی از آن را امکان پذیر می سازد.

·        مراجعه کنید به سوبژکتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پ
·        درک مارکسیستی ـ لنینیستی پیشرفت، هیئت آنتاگونیستی پیشرفت را تحت شرایط مبتنی بر استثمار انسان بوسیله انسان قابل تفهیم می سازد و نشان می دهد که تنها زمانی که طبقه کارگر به تسخیر قدرت نایل آید و تحت رهبری آن، خلق زحمتکش توسعه نیروهای مولده را بطور برنامه ریزی شده و آگاهانه جامه عمل پوشاند، پیشرفت جامعه بشری، دیگر به ضحاک نفرت انگیز شباهت نخواهد داشت که نوشداروی خود را در کاسه سر افتادگان می نوشد.
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 9، ص 226)

ث
·        اما قبل از همه باید یاد آور شد، که اهمیت درک مارکسیستی ـ لنینیستی پیشرفت، تنها بخاطر توضیح و تفسیر نظری پیشرفت تاریخی نیست، بلکه علاوه بر آن بخاطر ارزش عملی آن است، در خدمت آگاهانه به امر صلح و سوسیالیسم.

ج
·        درک مارکسیستی ـ لنینیستی پیشرفت، یگانه درک مستدل علمی برای تحقق عملی پیشرفت تاریخی، در راستای منافع طبقه کارگر، زحمتکشان، خلق ها و نسل های آتی است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر