ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَمَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ ۗ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ﴾
[ البقرة: ۲۷۰]
هر چه را انفاق يا نذر كردهايد، خدا به آن آگاه است.
و
ستمكاران را هيچ يارى و مددكارى نيست.
کریم
در بخش اول این آیه
به انفاق کنندگان اطمینان می دهد که الله از انفاق شان خبر دارد.
این بخش از آیه کریم،
قطب تطمیع در دیالک تیک تهدید و تطمیع
و
یا
قطب امید در دیالک تیک بیم و امید است.
کریم
در بخش دوم آیه،
کسانی را که انفاق نمی کنند، ستمکار می نامد.
تعریف کریم از مفهوم ظلم از این قرار است.
بخش دوم این آیه کریم،
قطب تهدید در دیالک تیک تهدید و تطمیع
و
یا
قطب بیم در دیالک تیک بیم و امید است.
دیالک تیک تهدید و تطمیع و بیم و امید
از دیالک تیک های مهم کریم است که صدها هزار بار به خدمت گرفته شده است.
﴿إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِن تُخْفُوهَا
وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنكُم
مِّن سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ﴾
[ البقرة: ۲۷۱]
اگر آشكارا صدقه دهيد
كارى نيكوست
و
اگر در نهان به بينوايان صدقه دهيد
نيكوتر است
و
گناهان شما را مىزدايد.
و
خدا به كارهايى كه مىكنيد آگاه است.
کریم
در این آیه،
میان دو نحوه مختلف انفاق تفاوت می گذارد:
کریم انفاق مستور و مخفی را بر انفاق علنی برتر می شمارد.
چون در انفاق مخفی و غیر مستقیم،
غرور فقرا لطمه نمی بیند.
همین ملاحظه هومانیستی فقرا در فرماسیون برده داری توسط کریم
کار کمی نیست.
رادیکالیته کریم را باش:
انفاق مخفی
معصیت زدا ست و نه انفاق علنی.
این اگر شاهکار نیست، پس چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر