۱۳۹۳ بهمن ۳۰, پنجشنبه

روز بارانی


محمد زهری
 روز بارانی
 (تهران - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۳۳)
 
دنگ
آلت‌ شالی‌کوبی‌
دستگاهی‌که‌با آن‌شلتوک‌را می کوبند.

  آبدنگ
دستگاهي بوده كه كار دستگاه شاليكوبي امروزي را،
 يعني فرآیندی را انجام مي داده،
 که طی آن شالي به برنج سفید تبدیل می‌ شود.
آسیاب آبی
 آلتی برای کوبیدن برنج که با آب کار کند.
دنگی که به نیروی آب حرکت کند و
 برای جدا کردن پوسته از برنج مورد استفاده قرار گیرد.

روی مهتابی
پیچ نیلوفر
پشت شالیزار
بحر پهناور

آبدنگ از دور
می خراشد سر
کرمک شبتاب
مشعل آذر

شب، هزار الماس
دیده بر پیکر
خسته ام، بیدار
اندر این بستر

زیر چشم خواب
ناگهان بشکفت
در دل دریا
غنچه ی مهتاب

با لب سیماب
با دل من گفت:

«صبح فردا، روز
روز خورشید است.»


من به خود گفتم:
«می روم فردا
مست مست مست
روی این دریا
بادبان پر باد
پارو اندر دست.»


صبح فردا چون
چشم من شد باز
ناودان می خواند:
«روز عالم، باز
روز بارانی است.»


بحر خشم آلود
برکشید آواز:

«روز دریا، باز
روز طوفانی است.»


من به خود گفتم:
«باز هم امروز
گوئیا باید
بگذرانم روز
اندر این بستر»
 


روی مهتابی
پیچ نیلوفر
شوید اندر آب
دست و روی و سر


غرش طوفان
می خورد بر در
آبدنگ از دور
می خراشد سر

مست و آشفته است
بحر پهناور
خسته ام بیدار
اندر این بستر

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر