پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
ج
مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
۱
· مفهوم جامعه از دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم نتیجه بی واسطه طرز تفکر ماتریالیستی در بررسی حیات جامعتی بوده است.
۲
· طرز تفکر ماتریالیستی نه از افراد انتزاعی و غیرتاریخی، بلکه از افراد واقعی، یعنی از افراد مؤثر (تأثیر گذار) آغاز به کار می کند.
· از کردوکار عملی آنان آغاز به کار می کند، که همواره تحت شرایط جامعتی معین و «تاریخی گشته» انجام می گیرد.
۳
· انسان ها در کنش تاریخی عملی خویش با یکدیگر رابطه برقرار می کنند و وارد مناسبات جامعتی با یکدیگر می شوند، که در کلیتش، یعنی در سیستمش، جامعه مربوطه را تشکیل می دهد.
۴
· مناسبات جامعتی که انسان ها در عرصه ها و شرایط مختلف حیات جامعتی خویش برقرار می سازند، بی نهایت متفاوتند، ولی می توان آنها را به دو طبقه بزرگ تقسیم بندی کرد:
الف
· مناسبات جامعتی مادی که ماهیتا با مناسبات تولیدی انطباق دارند.
· مراجعه کنید به مناسبات تولیدی
مناسبات تولیدی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3156
پایان
ب
· مناسبات ایدئولوژیکی که از ایدئولوژی، دولت، احزاب و غیره تشکیل می یابند.
۵
· ماتریالیسم تاریخی، مناسبات تولیدی و طبقاتی را به مثابه مناسبات مادی اولیه، بنیادی و تعیین کننده از انبوه متنوع روابط جامعتی متمایز می سازد که بالضروره (جبرا، ضرورتا) از مرحله توسعه معین نیروهای مولده نشئت می گیرند.
· مراجعه کنید به نیروهای مولده
نیروهای مولده
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3956
پایان
۶
· مناسبات تولیدی و طبقاتی ساختار اقتصادی مادی هر جامعه ای را تشکیل می دهند و بر روی آنها ست که سرانجام فرم های مشخص همه دیگر روابط جامعتی زیر، بنا می شوند:
الف
· نهادهای (مؤسسات) دولتی معین
ب
· ساختار سیاسی و قضایی و حقوقی معین
پ
· ایدئولوژی معین.
۷
· بدین طریق جامعه ای در مرحله توسعه تاریخی معینی با خصلت خاص خود که ناشی از مناسبات تولیدی و طبقاتی موجود است، تشکیل می یابد و فرماسیون اقتصادی ـ جامعتی معین نامیده می شود.
فرماسیون اقتصادی جامعه
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7254
فرماسیون اقتصادی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2906
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر