۱۴۰۲ اسفند ۱۴, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۲۰۶)

   

   

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ آل عمران: ۳۱]

بگو:

 اگر خدا را دوست مى‌داريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد، 

كه آمرزنده و مهربان است.

﴿قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ﴾
[ آل عمران: ۳۲]

بگو:

 از خدا و رسولش فرمان ببريد. 

پس اگر رويگردان شدند، بدانند كه خدا كافران را دوست ندارد.

 

کریم 

در این دو آیه

دیالک تیک یونیورسال داد و ستد 

را

به شکل دیالک تیک پیروی از کریم و آمرزش الهی بسط و تعمیم می دهد.

کریم

 دلیلی برای تبعیت خلایق از خود و خدا ندارد.

به همین دلیل آیه نازل می کند و از قول الله کذایی، خلایق را به پیروی از خود و خدا فرامی خواند.

ضمنا

دیالک تیک دیرآشنای تهدید و تطمیع (بیم و امید) 

را

برای خام و خر و گرم و نرم کردن خلایق به خدمت می گیرد:

پیروی نکردن توأم را عذاب الیم خواهد بود و پیروی کردن توأم با نعمات بهشتی.


كه آمرزنده و مهربان است.

خدا كافران را دوست ندارد.

 

الله کذایی

هم

که دیالک تیکی از میرغضب و مهربان و آمرزنده است.


﴿۞ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ﴾
[ آل عمران: ۳۳]

خدا آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برترى داد:

کریم

در این آیه،

ادعا می کند که الله کذایی

آدم و نوح و خاندان ابراهیم و عمران

برتر از جهانیان دانسته است.

این بدان معنی است 

که

کریم

به برابری بشر بی اعتنا ست و خواهان نابرابری در جامعه بشری است.


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر