ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ
اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ آل عمران: ۳۱]
بگو:
اگر خدا را دوست مىداريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد،
كه آمرزنده و مهربان است.
﴿قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ ۖ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ﴾
[ آل عمران: ۳۲]
بگو:
از خدا و رسولش فرمان ببريد.
پس اگر رويگردان شدند، بدانند كه خدا كافران را دوست ندارد.
کریم
در این دو آیه
دیالک تیک یونیورسال داد و ستد
را
به شکل دیالک تیک پیروی از کریم و آمرزش الهی بسط و تعمیم می دهد.
کریم
دلیلی برای تبعیت خلایق از خود و خدا ندارد.
به همین دلیل آیه نازل می کند و از قول الله کذایی، خلایق را به پیروی از خود و خدا فرامی خواند.
ضمنا
دیالک تیک دیرآشنای تهدید و تطمیع (بیم و امید)
را
برای خام و خر و گرم و نرم کردن خلایق به خدمت می گیرد:
پیروی نکردن توأم را عذاب الیم خواهد بود و پیروی کردن توأم با نعمات بهشتی.
كه آمرزنده و مهربان است.
خدا كافران را دوست ندارد.
الله کذایی
هم
که دیالک تیکی از میرغضب و مهربان و آمرزنده است.
﴿۞ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ﴾
[ آل عمران: ۳۳]
خدا آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برترى داد:
کریم
در این آیه،
ادعا می کند که الله کذایی
آدم و نوح و خاندان ابراهیم و عمران
برتر از جهانیان دانسته است.
این بدان معنی است
که
کریم
به برابری بشر بی اعتنا ست و خواهان نابرابری در جامعه بشری است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر