۱۴۰۰ آبان ۲۰, پنجشنبه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۶۸۴)

 

  Bild

 

میم حجری


۹۸۲۸

سنگ سخنگو

دوستان دختر رز توبه ز مستوری کرد
شد سوی محتسب و کار به دستوری کرد

آمد از پرده به مجلس عرقش پاک کنید
تا نگویند حریفان که چرا دوری کرد

مژدگانی بده ای دل که دگر مطرب عشق
راه مستانه زد و چاره مخموری کرد

نه به هفت آب که رنگش به صد آتش نرود
آن چه با خرقه زاهد می انگوری کرد

غنچه گلبن وصلم ز نسیمش بشکفت
مرغ خوشخوان طرب از برگ گل سوری کرد

حافظ افتادگی از دست مده زان که حسود
عرض و مال و دل و دین در سر مغروری کرد

سگ سخن جو

 


نه به هفت آب که رنگ اش به صد آتش نرود
آن چه با خرقه زاهد می انگوری کرد

 ویرایش:
رنگش.
 رنگ اش معنی دیگری دارد.
ش
 در رنگش
 ش مالکیت است.
یعنی رنگ خرقه زاهد.
ش
در رنگ اش به رنگ
خصلت مفعرلی می بخشد و خود رنگ به مقام فاعلی می رسد:
رنگ،
خرقه زاهد را به روزی  انداخت که اگر صد بار هم آتشش بزنند، مثل قبل نخواهد شد.



۹۸۲۹

سنگ سخنگو

مصاحبه
فقط به درد اتلاف وقت خواننده بدبخت می خورد
اگر به درد عوامفریبی نخورد.



۹۸۳۰

سنگ سخنگو

تو معنی اصل را نمی دانی.
دیالک تیک کمیت و کیفیت اصل نیست.
 اصل مثلا وحدت مادی جهان است


۹۸۳۱

سنگ سخنگو

کرونا
حتی پس از واکسن زدن دو باره
 دست بردار نیست
و تو در این واویلا
هوس بغل کرده ای؟
عقلت کجا ست مش کنستانتین؟



۹۸۳۲

سنگ سخنگو

کامبیز نوروزی :
مشکل قانون‌‌گذاری در ایران این است
 که بیش از آنکه اتکا به واقعیات اجتماعی و بیرونی داشته باشد بر ذهنیات و تصورات فردی نمایندگان استوار است


سگ سخن جو

 


ذهنیات اجامر
مگر انعکاس طبقاتی واقعیات امور نیستند؟


مغز آدمیان که کیسه صفرا نیست


تا اندیشه تراوش کند. 

هنر 
کشف ماهیت طبقاتی افکار (ذهنیات) است.



قانون مثلا حجاب

 از سویی


ثمره سود کلانی است که تجار پارچه به جیب می زنند 
و از سوی دیگر 

کلاه گل و گشادی است که
علمای اسلام بر سر عوام الناس می چپانند 


و گرنه 

برای این زباله ها پوشاندن پر و پاچه زنان 

مهم نیست.


دختران خودشان در فرنگ می نی جوب می پوشند و وقتی از جوب می پرند،


بادی گاردهای شان را حالی به حالی می کنند.




۹۸۳۳

سنگ سخنگو

مگر قرار است
 که طبقات حاکمه مخالف جنگ و فقر و فساد باشند؟
 ضمنا سیاست که فحش خواهر و مادر نیست.
سیاست که چیز منفی و مذمومی نیست.
همه باید سیاسی شوند تا جامعه تحول یابد.
حجاب چیست
 اگر بهانه ای برای عوامفریبی و تحکیم پایه های حاکمیت طبقاتی اجامر نیست؟
ضمنا حجاب برای تجار پارچه
منبع سود عظیمی است


۹۸۳۴

سنگ سخنگو

سواد که مادرزادی نیست.
سواد اکتسابی است.
ما هم به مشقتی فراگرفته ایم.
سعی کنید بیندیشید و رشد کنید.
مثال:
درخت
یک مفهوم است.
مفهومی که در زبان های ملل مختلف فرم واژه به خود گرفته است: 

تری، باوم، آغاج، شجر، درخت.
این مفهوم از کجا آمده است و چگونه تشکیل یافته است؟



۹۸۳۵

سنگ سخنگو

بحث بر سر اسم نیست
افندی
بحث بر سر ایسم است.
بحث بر سر استالینیسم است و نه استالین و آن و این.
ضمنا استالین هم مورد بحث قرار گرفته است و در همین جا منتشر شده است.
اگر سواد خواندن و فهمیدن دارید
بخوانید.
استالینیست ها معمولا بیسوادند.
شاید شما استثنائی باشید و شانس بیاورید و رشد کنید.


۹۸۳۶

سنگ سخنگو

آره.
مش نرگس.
ما نسل اندر نسل
بدبختیم.
چون سگیم و نه مثل تو و هوادارنت، آدم.
ما به آدم ها پارس می کنیم.
پست های ما هم پارس های ماه هستند
پارس هایی به زبان پارسی اند.
حالا بفرمایید که معنی التقاطی چیست تا پای منبرتان مستفیض شوند 

سگ ها؟



۹۸۳۷

سنگ سخنگو

مفهوم مجمع المجانین زیبا ست.
از فحاشان عیاش هم می توان هر از گاهی چیزی آموخت.
به قول عالمانیون
برای آموزش هرگز دیر نیست.


۹۸۳۸

سنگ سخنگو

ساکت ساکت است
نه وزشی،نه لرزشی
بی تکانی در شاخ وبرگی
تنها صدای وز وزیست در گوش
شب نشین تنها
با چشمی مضطرب
می نگرداز نقاب شیشه ای
بر سیاهی بیرون
با گربه ای خمار در آغوش
سکوت گاهی بشکن هم می زند.
 شهناز هماپور



سگ سخن جو

نقابی شیشه ای

 

۹۸۳۹

سنگ سخنگو

باغچه به سرخی می زند
حیاط به سرخی می زند
از پر پر سرخ ها
در ریزش باران و شلاق باد
بر درخت روبرو
کلاغی به غار ،غار نشسته و
بر سرخی حیات خیره است
زنی در ایوان
موهایش را می بافد و
با نگاه
رد سرخی را
از کلاغ می پرسد
کلاغ پرواز می کند
پرسش زن
دائمی می شود در نگاهش
بی جوابی.
شهناز هماپور

سگ سخن جو

 
«دائمی می شود»

 نامأنوس است.
ضمنا
سؤال
در گوش کلاغ مکرر و ماندگار می شود

و نه در چشم کلاغ.
کلاغ
کر نیست.
کلاغ
بیدارنده  و هشیارنده کر ها ست.
کلاغ از پرندگان منفور درندگان است.
آژیر کلاغ برای آهوان و میمون ها و خوک ها و گوزن ها
نعمت بزرگ بی بدیلی است.


۹۸۴۰

سنگ سخنگو

رشد هر زبانی
تابع رشد نیروهای مولده جامعه مربوطه است.
غنای مفاهیم زبان جامعه فئودالی
 به مراتب کمتر از غنای مفاهیم جامعه سرمایه داری است.
ما روزی سخنرانی سیدعلی را گوش دادیم.
یک ساعت حرف زد
 بدون اینکه مفهوم به دردبخوری بر زبان راند.

یکی از دستبردهای فکری وفرهنگی آخوندها به زبان فارسی و طرز نگارش واژه ها همین است.
خلایق خیال میکنند که خیلی مدرن است.


ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر