۱۴۰۰ آبان ۱۱, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف)انتزاع (تجرید، ابستراکسیون) (۵) (بخش آخر)

https://thumbs.dreamstime.com/z/abstrakt-gesicht-m%C3%A4dchen-vektor-portr%C3%A4t-abstraktion-kunst-frau-kopf-handgezeichnet-minimal-modern-kunstwerk-gemalt-menschlich-223602443.jpg 

 

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

پروفسور دکتر ولفگانگ سگت

برگردان

شین میم شین

 

فرم های کلاسیک انتزاع (تجرید)

ادامه

 

ب

بازسازی ایدئالیزه کننده

 

۱

·    بازساری ایدئالیزه کننده نیز با مجموعه ای (M) از عناصر متعلق به عرصه واقعیت عینی و یا تفکر شروع به کار می کند.

 

۲

·    اکنون ما از مجموعه (M) به مجموعه (M1) که عناصرش اوبژکت های ایدئال هستند، می گذریم.

 

۳

·    پیش شرط این گذار عبارت از این است که عناصر مجموعه (M) از برخی نظرها مشابه عناصر مجموعه (M1) باشند.

 

۴

·    ایدئالیزاسیون در این مورد عبارت از این است که خواص معین عناصر مجموعه (M) در عناصر مجموعه (M1) در نظر گرفته نشوند و به عناصر مجموعه (M1) خواصی نسبت داده شود که عناصر مجموعه (M) ندارند.

 

۵

·    مثال :

·    مجموعه نقاط بی نهایت دور در سطوح اقلیدسی که هر سمت و سوئی با یک نقطه بی نهایت دور مطابقت دارد، چنین مجموعه (M1) از اوبژکت های ایدئال است.

 

۶

·    البته چنین مجموعه هائی وجود عینی ـ واقعی ندارند.

 

۷

·    اما علیرغم آن می توانند از اهمیت معرفتی بزرگی برخوردار باشند.

 

۸

·    چنین انتزاعات و مفهوم سازی هائی در استفاده از مدل های ایدئال ـ به عنوان مثال ـ نقش بزرگی بازی می کنند.

 

۹

·    مثلا هر بازار سرمایه داری (به مثابه یک مدل بسیار ساده شده) که از دو عنصر  یعنی یک خریدار و یک فروشنده تشکیل یافته باشد، یک بازسازی ایده آلیزه کننده است.

 

۱۰

·    بازی تئوری می تواند با کار روی این مدل به کسب برخی از نظرات اقتصادی ـ علمی نایل آید.

 

پ

طبقه بندی ایدئالیزه کننده به کمک بازسازی

 

۱

·    تفاوت طبقه بندی ایدئالیزه کننده به کمک بازسازی با طبقه بندی ایدئالیزه کننده صرف، در این است که رابطه همترازی ئی که مبنای طبقه بندی قرار داده می شود، نه کشف بلکه اختراع می شود.

 

۲

·    مبنای طبقه بندی ایدئالیزه کننده در مورد مجموعه ای از عناصر عینی ـ واقعی عبارت است از رابطه همترازی عینی ـ واقعی و در مورد مجموعه ای از چیزهای فکری عبارت است از رابطه همترازی ئی که طبیعت آن از طبیعت عرصه مبنا قرار داده شده نشئت می گیرد.

 

۳

·    اما در طبقه بندی ایدئالیزه کننده به کمک بازسازی ـ برعکس ـ برای رابطه همترازی ئی که به طور تصنعی تدوین شده و یا به طور دلبخواه اختراع شده، مجموعه معین (M) جسته می شود که اصولا می تواند مجموعه ای دلبخواهی و مفروض باشد.

 

۴

·    البته بازسازی رابطه همترازی اغلب با نیت معینی در رابطه با مجموعه معینی صورت می گیرد.

 

۵

·    اگر این مجموعه همانطور که هست، در نظر گرفته شود، آنگاه مرزبندی اکستن سیون مفاهیم جدید التشکیل نه دقیق، بلکه تقریبی می تواند باشد.

 

۶

·    بعد در کوره پراتیک تعیین می شود که کدام ایدئالیزاسیون عناصر مجموعه (M) باید صورت گیرد، تا رابطه همترازی به طور تصنعی تشکیل یافته، قادر به طبقه بندی مطلوب باشد.

 

۷

·    به عبارت دیگر، عناصر مجموعه (M) مورد نظر بنا بر هنجار مطروحه تغییر فرم داده می شوند.

 

۸

·    این هنجارمند سازی را در فرم های ابتدائی اش می توان در موجودات به درجه عالی تکامل یافته مشاهده کرد.

 

۹

·    این یکی از اصول تطبیق ارگانیسم با محیط زیست است و می توان آن را تا حدودی به مثابه نوعی اپریوری نسبی  تلقی کرد.

 

۱۰

·    در کلیه جنبه های طبقه بندی ایدئالیزه کننده به کمک بازسازی «تعریف به کمک تجرید» نقش مهمی بازی می کند.

 

۱۳

·    نتیجه حاصل از روند تجرید را انتزاعات (مجردات)، یعنی مفاهیم عام از چیزها، خواص، روابط  و غیره تشکیل می دهند.

 

۱۴

·    این مفاهیم نه تصاویر همگون (ایزومورف) با واقعیت، بلکه تصاویر تقریبا همگون با آن هستند.

 

۱۵

·    اما علیرغم آن، ما تنها به کمک آنها ست که می توانیم بر واقعیت عینی تسلط یابیم.

 

۱۶

·    تجرید یکی از فرم های مهمی است که نوع بشر ـ به مثابه یک سیستم سیبرنتیکی ـ خود را با محیط پیرامون خود تطبیق می دهد و بر آن تسلط می یابد.

 

۱۷

·    کلیه فرم های فوق الذکر تجرید را می توان به کمک سیستم های سیبرنتیکی به طور ماشینی انجام داد:

·    مثلا به کمک ماتریس های یادگیری کارل اشتاین بوخ.

 

۱۸

·    انجام فرم های بغرنجتر تجرید (مثلا انتزاعاتی از انتزاعات) می تواند به کمک «ماتریس های یادگیری لایه بندی شده» صورت گیرد.

 

۱۹

·    این نظریه که ماشین اصولا نازلتر از انسان است و ماشین قادر به عمل تجرید نیست، اکنون تنها به طور مشروط صحت دارد.

 

۲۰

·    تنها فرقی که در این مورد هست، عبارت از این است که ماشین عمل تجرید را ـ برخلاف انسان ـ به کمک اعضای حسی و شبکه نویرونی بیولوژیکی انجام نمی دهد.

 

۲۱

·    اما در رابطه با نتیجه و میزان موفقیت عمل تجرید این ادعای باطلی خواهد بود.

 

·    مراجعه کنید به مجرد و مشخص، شناخت.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر