۱۴۰۰ آبان ۱۵, شنبه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۶۷۷)

 Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person, steht und außen

 میم حجری


۹۶۷۱ 

سنگ سخنگو

تو از خدا بی خبری.
خدا شیفته ضجه و زاری و عجز و التماس و گدایی بندگان خود است.
ای ال داوود
شکرگزار باشید
چون تعداد قلیلی از بندگانم شکرگزارند.
تازه تعداد ملائکه و اجنه که سر در سجده دارند
به میلیاردها می رسد.



۹۶۷۲ 

سنگ سخنگو

می خواهد بدهد به حماس و نصرالله و طوطی و قوطی 



۹۶۷۳ 

سنگ سخنگو

لاوروف: «نشست دموکراسی» آمریکا در راستای تفکر ارباب و رعیتی است
صدای مهرگان

سگ سخن جو

 

 
نشست دموکراسی امریکا؟
این صدای مهرگان بیسواد
بر سر مهرگان
همان بلا را می آورد
که
تربچه های اولترا چپ 
بر سر چگوارا می آورند.



۹۶۷۴ 

سنگ سخنگو

زمان 

کسی را به زاری و ذلت نمی اندازد.
شعرای جمکران

 شعور ندارند.
به همین دلیل شعر ابزار عوام فریبی است.



۹۶۷۵ 

سنگ سخنگو

چرا کسی با من حرف نمی زند
حریفه


سگ سخن جو

 

بدون مقدمه
بدون موضوع
بدون دلیل
که نمی توان با کسی حرف زد.


۹۶۷۶ 

سنگ سخنگو

برشی از مقاله ی « مارکسیسم راهنمای تغییر در وضع موجود»  

 فرشید شکری
مارکسیسم به ستمدیدگان و استثمار شوندگان آگاهی و آموزش میدهد تا به مبارزه ای همه جانبه با ستمگران و استثمار کنندگان همت گمارند. یکی از آموزش های آن، مبارزه با ایدئولوژی طبقات حاکم است. آموزه های مارکسیسم به ما کارگران و استثمار شوندگان یاد میدهند تا ایدئولوژی طبقه ی حاکم را به چالش بکشیم. طبقه ای که در پی تداوم هژمونی اش بر جوامع، حفظ استثمار انسان از انسان، و به انقیاد کشاندن کارگران و توده های فرودست از طریق سیاست های اقتصادی ضد کارگری، سرکوب مبارزات کارگری، و نیز خدعه و فریب با بهره گرفتن از پدیده هایی مانند ناسیونالیسم، مذهب، و نژاد پرستی است.
کنار زدن انواع و اقسام اندیشه ها، نظریات و مکاتبی که وظیفه آنها دفاع از منافع سرمایه داران و استثمارگران میباشد، مستلزم بکار گیری درسهای مارکسیسم در پیکار علیه طبقات حاکم است.
خلاصه اینکه، کار مارکسیسم یکی کردن تئوری و پراتیک (عمل) است. تعلیم دهنده است و راه را از چاه تمیز میدهد. مارکسیسم سلاح نظری و تئوریک به دست پرولتاریای جهان و ستمکشان میدهد. سلاح آگاهی بخشی که طبقه ی کارگر به مدد آن میتواند بر له استثمار و ستم طبقاتی، ملی، جنسیتی و دیگر اشکال ستمگری با توان و قدرت غیرقابل تصوری برخیزد، و آنگاه با بزیر کشیدن سرمایه داری، جامعه ای آزاد و سعادتمند را بنیاد نهد.



سگ سخن جو

 

بگذارید جملات اول فرشید شکری را مورد تأمل قرار دهیم:
 مارکسیسم به ستمدیدگان و استثمار شوندگان آگاهی و آموزش میدهد تا به مبارزه ای همه جانبه با ستمگران و استثمار کنندگان همت گمارند.
یکی از آموزش های آن، مبارزه با ایدئولوژی طبقات حاکم است.


این بدان می ماند که کسی بگوید:
شیمی به آدم ها آگاهی و آموزش می دهد تا دارو تولید کنند.
شیمی
بدین طریق
  هیئت معلمی به خود می گیرد.
شیمی ولی معلم نیست.
علم است.
مارکسیسم
هم
علم است و نه معلم.
شیمی 

علم اتم ها ست.
مارکسیسم 

علم چیست؟
علاوه بر این
مارکسیسم
پس از انتشار آثار لنین
به
صورت مارکسیسم ـ لنینیسم
در امده است.
عکس فریاد هم همین حقیقت امر را به فریاد است.



۹۶۷۷ 

سنگ سخنگو

با عجایب مفاهیمی

 کمانیست ها می عندیشند و می عندیشانند. 

آدم یاد سطلیون می افتد که دچار فقر مفهومی وحشت انگیزند.


۹۶۷۸ 

سنگ سخنگو

فرخ روی پارسا
أنتی کمونیستی بود که آنتی کمونیسم دانه و دام و دارش شد.


۹۶۷۹ 

سنگ سخنگو

شیخ و شاب و فاضلاب
شهرداری اهواز بجای استفاده از ماشین مکش فاضلاب ، خارج کردن و حمل فاضلاب را اینگونه غیر بهداشتی و با صرف وقت و هزینه ی زیاد بصورت دستی و با بکارگیری کارگر و بیل و تراکتور انجام می دهد


سگ سخن جو

 

ایراد فقط عدم استفاده از فنون نوین نیست.
ایراد
بیگانگی ریشه ای با علوم و فنون است.
انتقادات اوپوزیسوین جمکران
هم
انتقادات سطحی و ساده لوحانه و بند تنبانی اند.
میلیون ها ایرانی دهه های متمادی است 

که در فرنگستان زندگی می کنند

 ولی کمترین اعتنایی به دستاوردهای علمی و فنی و فکری وفرهنگی غرب ندارند.
وقتی به حریفی توصیه می شود که کتابی در زمینه پرستاری از نوزادان را ترجمه کند
جواب می دهد:
چرا خودت این کار را نمی کنی.

 
در رابطه با فاضلاب
پژوهش های علمی و پروژه های صنعتی عظیمی صورت گرفته و صورت می گیرند.
مثال:
با مستراح های مدرن
ادرار از مدفوع جدا می شود.
مدفوع خشک و خالی
بو ندارد.
از
ادرار سکنه آپارتمانی
برق لازم برای همان آپارتمان تهیه می شود:
یعنی بیو گاز حاصل از ادرار به انرژی الکتریکی مبدل می شود.
از مدفوع سکنه مربوطه
فسفور به میزان چشمگیری گرفته می شود.
فسفوری که دول غربی باید ۱۰۰ در ۱۰۰ از خارج وارد کنند.



۹۶۸۰ 

سنگ سخنگو

درست برعکس.
فرق ما با بقیه
 فقط
در خطر کردن به ابراز نظر است.
 ما هوش موشی حتی نداریم.
سر تا پای مان به پشیزی نمی ارزد.


۹۶۸۱ 

سنگ سخنگو

محمد نوری 

از هنرمندان توده ای بوده است.
کارگری می گفت:
 پس از انقلاب سوسیالیستی
مجسمه ای از نوری در میدان شهر خواهیم ساخت.

محمد نوری شخصیت محشری بود.
حریفی
 خاطره ای از نوری نقل می کرد

که از زبان خودش در رادیو پخش بود:


https://www.aparat.com/v/oAN09/

 

 « روزی در تاکسی نشسته بودم تا جایی بروم و رادیو تصادفا ترانه «جان مریم»  را پخش کرد.
 راننده تاکسی  در واکنش به ترانه ام گفت:
«مردکه نره خر. خجالت نمی کشد.»

 

۹۶۸۲ 

سنگ سخنگو

آثار ویل دورانت بد نیستند.
ولی فاقد اعتبار علمی چشمگیری اند.



۹۶۸۳ 

سنگ سخنگو

 نگرش
برخی ها چنین استدلال می کنندکه چون مسیحیان حق دارند زنگ کلیسای خود را به صدا درآورند، پس اگر صدای اذان مسجدها پخش نشود، تبعیض است. فروکاستن مبارزه با تبعیض به یک نماد سطحی، منحرف کردن ذهن مردم از این است که تبعیض ریشه طبقاتی و اجتماعی دارد. پخش اذان هیچ گامی در جهت رفع تبعیض های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیست، بلکه حرکتی است تحمیقی.
افزون بر این تحمیل مناسک یک گروه به کل یک اجتماع، تبعیض زدایی نیست، بلکه آزار گروه های دیگر اجتماعی است. چون کلیسا در حوزه عمومی شلنگ تخته می اندازد، پس باید مسجدها هم چنین کنند؟
 این حرکت شبیه آن است که آزاری را بخواهند با آزار دیگر برطرف کنند.
به جای آن که همه دین ها و مناسک شان به محدوده ای خصوصی و درونی رانده شوند،
 با باز کردن دروازه ها و کشاندن مناسک دین ها به حوزه عمومی،
می کوشند خلاف همه آموزه های عصر روشنگری و مبارزات روشنفکران آن عصر،
عرصه عمومی را دوباره به تاخت و تاز دین ها بدل کنند.

سگ سخن جو

 

 
ایکاش


درد فقط اذان بود.


درد از آن است 

که مثلا در عراق پس از سرنگونی صدام


اعضای هیئت حاکمه جدید و انتخابات خیلی خیلی دموکراتیک


بنا بر تعلقات مذهبی


صورت می گیرند.


بورژوازی واپسین


دشمن روشنگری، فلسفه کلاسیک المان (کانت و هگل و فویرباخ) و راسیونالیسم و اخلاق و پیشرفت اجتماعی و دیگر دستاوردهای بورژوایی آغازین است.


متحد کنیسه و کلیسا و مسجد


یعنی


اشرافیت برده دار و فئودال و روحانی است


جورج بوش


قبل از حمله به عراق


به واتیکان می رود.


رئیس جمهور قبل از بوش 


قبل از سرکوب جنبش چریکی و مسیحی در السالوادور و ترور علنی کشیش مردمی


به


نزد پاپ اعظم می رود
.


۹۶۸۴ 

سنگ سخنگو

آن‌جا که دنیا مردانه است،
داشتن اتاقی از آنِ خود،
برای زنان حداقلِ امکان است که در آن
هر زن، آن‌چه خود دوست می‌دارد، می‌تواند انجام دهد.
«اتاقی از آن خود»
یعنی اتاقی خارج از محیط آشپزخانه و اتاق خواب و نشیمن،
اتاقی که بتوان بی هیچ مانعی در آن نشست و نوشت،
اتاقی آزاد از قید شوهر و بندِ فرزندان و کارِ بی‌پایانِ خانه.
زنی که می‌خواهد داستان بنویسد،
باید پول و اتاقی از آن خود داشته باشد.
اتاقی_از_آن_خود
ویرجینیا_وولف


سگ سخن جو

 

دنیای نرانه و زنانه وجود ندارد.
چی وجود دارد
ویرجینیای عزیزم
بگو تا خون بریزم؟



۹۶۸۵ 

سنگ سخنگو

نه
برگ به میل خود می ریزد
و
نه
دل.

برگ
از نعمت آب محروم می گردد
رسش کشیده می شود،
می خشکد و می پوکد و به فوتی و یا سوتی سقوط می کند.
دل
هم
به همین سان.
مش مهوش.
دلیل درخت و دلبر اما در این زمینه چیست؟


۹۶۸۶ 

سنگ سخنگو
ریرا عباسی

همیشه قبل از عاشقی
"دست و پایت نبود
شن دامنت را جویده
نیمه جسدی کنار ساحل
چشم‌هایی از دورِ دور نگاهت می کرد
مردی آمد گُل‌های دامنت را ..."
- هی زن بیدار شو
بیدار شو می‌ترسم می ترسم مبادا!
از خواب بیدارم می‌کند
نفس نفس می‌زنم
خیسِ عرق
غرق شده گلِ سرخی روی سینه ام
همیشه قبل از عاشقی
خواب می بیند
خواب می بیند
عاشق نشوم


سگ سخن جو

 

انطباق نقاشی و شعر چشمگیر است:
 در هر دو 

پریشانی 

حکمفرما ست
شاید بتوان از دو اثر پوئه تیکی (شعری) و نقاشی انتزاعی (آبستره) سخن گفت.



۹۶۸۷ 

سنگ سخنگو

سرگئی ابوخوف ، یکی از اعضا هیئت رئیسه ، دبیر کمیته ی مرکزی حزب کمونیست روسیه و دکترای علوم سیاسی است که در برنامه ی " نقطه نظر " در کانال تلویزیونی
" کراسنایا لینیا " با موضوع تعطیلات رسمی جدید - روز وحدت ملی صحبت کرد، که مقامات کشور در مخالفت با هفت نوامبر سالگرد انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر بوجود آورده اند.
" روز واقعی وحدت ملی ۷ نوامبر است که شبه نظامیان خلق " متین " و " پوژارسکی " مهاجمان لهستانی و " هفت پسران " را که با شاهزاده ی لهستانی ولادیسلاو بیعت کرده بودند از کرملین بیرون‌راندند. در همان حال تزار آینده میخائیل رومانوف و مادرش همراه با لهستانی ها در کرملین بودند. ۷ نوامبر ۱۹۱۷ روز جهانی پیروزی کار بر سرمایه است. و در ۷ نوامبر ۱۹۴۱ رژه ی معروف در‌میدان سرخ که اتحاد مردم شوروی را در مبارزه با مهاجمان فاشیست آلمان نشان داد. "
ابوخوف تاکید کرد : در مبارزه با تعداد انگشت شماری استثمارگر، دزد و الیگارش هیچ وحدت دیگری جز اتحاد مردم وجود ندارد. " وحدت ملی" شبیه سازی دیگری است که توسط مسئولان تبداع شده تا تضادهای فاحش جامعه را پنهان‌کنند .
ابوخوف‌گفت‌این چه وحدت ملی است که حتی در بودجه ی کشور هم هدف اصلی یعنی غنی سازی تعداد انگشت شماری از الیگارش ها با هزینه ی مردم را هم پنهان نمی کنند.
هیچ وحدت ملی بین دزد و دزدیده شده وجود ندارد."
ما‌شاهد دگرگونی رژیم هستیم : بخش دموکراتیک تقلیدی و ظاهری رژیم در حال کوچک شدن است و پلیس و مولفه های خودکامه سخت تر می شوند و این همه در حالی است که از " وحدت ملی " صحبت می شود.
رژیم کنونی قادر به غلبه بر تضادهای آنتاگونیستی جامعه نیست.
" جوهره ی طبقاتی را نمی توان از وحدت ملی رسمی یا از تعطیلات سنتی ما - سالگرد انقلاب اکتبر و اول مه - روز جهانی همبستگی کارگران حذف کرد.
  ابوخوف

 

۹۶۸۸ 

سنگ سخنگو

قو
تنها پرنده ايه كه يک بار عاشق ميشه،
و براي هميشه پاي عشقش ميشينه،
و تو تمام زندگي هر كاري براي راحتي عشقش انجام ميده.
قو تنها پرنده ايه كه زمان مرگشو ميدونه كي هست!
قو يک هفته مانده به مرگش ميره جايي كه براي اولين بار عشقش يعني جفتشو ديده و عاشقش شده؛ اونجا ميمونه تا زمان مرگش فرا برسه
و يک روز مانده به مرگش يه آوازي براي عشقش از خودش سر ميده و ميخونه كه بهترين و زيباترين آواز ميان پرنده هاست.
و بعد سرش رو روي بال هاش ميزاره و میمیره...


سگ سخن جو

 

اینها خرافه های شرقی اند. 

قو خر نیست. 

ضمنا عشق کسب و کار خران است و نه جانوران



۹۶۸۹ 

سنگ سخنگو

انتقاد انگلس از خویشتن خویش
در مفهوم ابتذال است:
او ابتذال سوسیالیستی ـ اوتوپیکی سه کارگر را با ابتذال خود بزرگ بینانه فلسفی خویش 

به نقد می کشد:
«برای اینکه من
با
کمونیسم برابرساز مبتذل اینان
با
کبر و نخوت فلسفی مبتذلی
برخورد می کردم.
اما تأثیر شگرفی
را
که
این سه مرد
بر من می گذاشتند،
هرگز فراموش نخواهم کرد.
منی
که
در آن روزگار قرار بود که در آستانه مرد شدن قرار داشته باشم.»

 

۹۶۹۰ 

سنگ سخنگو

گفت: مشخص است که خیلی خسته ای، نشسته ای اما آماده ای که بیفتی.
- گفتم: ممکن است.
- پرسید: موضوع چیست؟
- جواب دادم: من دیوانه میشوم.
- پرسید: آخر چرا؟
- گفتم: من رنج میکشم.
- جواب داد: چه کاری میتوانم برایت انجام دهم؟
- گفتم :هیچ.

شکوفه

سگ سخن جو

 

 گفتگو با دیوانه خودش نوعی دیوانگی است.
 تیمارستان را برای دیوانگان آفریده اند.



۹۶۹۱ 

سنگ سخنگو

عجب خرافاتی. 

کره زمین را می توان غیرقابل سکونت ساخت.
 ولی نمی توان نابود ساخت.


۹۶۹۲ 

سنگ سخنگو

کودکان
 اسباب بازی ها و جانوران را انسان واره تلقی می کنند.
ما این جور جاها
 با نوعی هومانیسم (انسانگرایی) و ضمنا با نوعی ناتورالیسم (طبیعتگرایی)
سر و کار پیدا می کنیم.



۹۶۹۳ 

سنگ سخنگو

دیگر کتاب ها هم کتاب نیستند. 

زباله کتاب اند. 

آنهم در میلیون ها نسخه و پوسته



۹۶۹۴ 

سنگ سخنگو

این مقاله حزب چپ
 اما ربطی به تبیین ماهیت ج. ا. ندارد.
 ماهیت به چه معنی است؟
عیب اساسی این مؤلف
 ناتوانی از درک و کشف همین ماهیت است.
 به همین دلیل میان ج. خ. چین و اولیگارشی روس 

علامت تساوی گذاشته است.



۹۶۹۵ 

سنگ سخنگو

اینها هنر دیگری جز تهدید و ترور ندارند.
 دلیلش اما چیست؟



۹۶۹۶ 

سنگ سخنگو

چرا درختان برگ های خود را با فرارسیدن فصل سرد تغذیه نمی کنند و می اندازند.
 اگر نیندازند چه می شود؟
دلیل اختلافات زناشویی چیست؟
وقت آن رسیده که شعر چارچوب های سنت را بشکند و در ذات چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم ها نفوذ کند.
کاری که شعر اروپا از صدها سال قبل شروع کرده است.
کتب دانشگاهی در اروپا
مملو از شعرند.
گوته یکی از علمای علوم طبیعی است
و یکی از کاشفین در رشته علم الاشیا
 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر