۱۴۰۰ آبان ۲۰, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۷۱)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۸ ـ ۴۹)

بخش چهارم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

۱

دلاور که باری تهور نمود

بباید به مقدارش اندر فزود

 

که بار دگر دل نهد در هلاک

ندارد ز پیکار یأجوج باک

 

معنی تحت اللفظی:

اگر جنگجوی بی باک، تهور به خرج دهد، باید به حقوقش و رتبه و مقامش و امثالش

افزوده شود

(درجه نظامی دریافت کند)

تا

تشویق شود و در جنگ با یأجوج تن به مرگ در دهد.

 

 

  سؤال

 

 

مفهوم «مقدار» خود دیالک تیک کمیت و (۱) است.  

 

جواب

 

مفهوم «مقدار» خود دیالک تیک کمیت و کیفیت است:

مقدار

به معنی کمی آن، با مفهوم «تعداد» مترادف است

و

مقدار

به معنی کیفی آن،

 با مفاهیم «مقام»، درجه و «رتبه نظامی».

 

  سؤال

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک استثناء و (۲) را به شکل دیالک تیک دلاور و (۳) بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک استثناء و قاعده را به شکل دیالک تیک دلاور و سربازان عادی بسط و تعمیم می دهد:

رزمنده متهور (استثناء) باید برای بقیه سربازان، درجه داران و افسران سرمشق قرار گیرد، تا تهور و بی باکی رفته رفته از استثناء به قاعده بدل شود و لشکری از رزمندگان متهور پدید آید و نتیجتا تعداد رزمندگان متهور افزایش یابد.

 

  سؤال

 

در تئوری تبدیل استثناء به قاعده، دیالک تیک دیگری در نظر گرفته می شود و آن دیالک تیک ضرورت و (۴)  است.

 

جواب

 

در تئوری تبدیل استثناء به قاعده، دیالک تیک دیگری در نظر گرفته می شود و آن دیالک تیک ضرورت و تصادف است.

 

تهور یک پدیده تصادفی است.

با

تشویق مادی و فکری فرد متهور،

با

ارتقای مقام، درجه و رتبه رزمنده متهور استثنائی،

با

دادن مسئولیت بیشتر به او،

با

سرمشق و نمونه قرار دادن او،

تصادف رفته رفته به درجه ضرورت ارتقاء می یابد

 و

تهور

 در روحیه او و افراد دیگر

 تثبیت می شود.

 

چنین تهوری را پیامبر اسلام با اتکاء به ایمان به خدا در اعراب به وجود آورد

 و

به قول فردوسی

 از «اعراب شیر شتر و سوسمار خور»

 لشکری پدید آورد، که نه تنها «تاج کیانی را آرزو» کرد، بلکه تصاحب و تسخیر کرد.

 

  سؤال

 

آنچه در در بیت دوم نمی تواند نادیده گرفته شود، (۵) سعدی است.

 

جواب

  

آنچه در در بیت دوم نمی تواند نادیده گرفته شود، پراگماتیسم سعدی است:

«که بار دگر دل نهد در هلاک.»

 

  سؤال

 

دیالک تیک وسیله و (۶)، با شیر مادر در روان سعدی روان شده است و نمی تواند حتی یک لحظه فراموشش کند.

 

جواب

 

دیالک تیک وسیله و هدف، با شیر مادر در روان سعدی روان شده است و نمی تواند حتی یک لحظه فراموشش کند.

 

برای سعدی همه چیز آلت دست و وسیله ای است، برای حفظ و تحکیم نظام اجتماعی فئودالی (هدف الاهداف).

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر