ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
تئوری
۶۱
· تئوری های مته متیکی در نظام خود تحت تابعیت هنجارهای منطق (علم قوانین تفکر) قرار دارند و باید منطقی تشکیل شده باشند.
۶۲
· صحت منطقی تئوری های مته متیکی زمانی حاصل می آید که پیوست واقعی مفاهیم و احکام در تئوری ها با مشخصات ساختاری شان مطابقت داشته باشد که به واسطه تئوری منطق تبیین می یابند.
۶۳
· باید توجه داشت که فقط منطق وجود ندارد.
· بلکه حداقل دو تئوری منطقی وجود دارند که با یکدیگر تفاوت دارند.
۶۴
· بسته به قبول و یا عدم قبول «اصل ممنوعیت ثالث»، بسته به اینکه ما احکام مربوط به اوبژکت های موجود را و یا مربوط به اعمال مورد نظر را در محاوره ببینیم، می توانیم یا به منطق به اصطلاح کلاسیک دست یابیم و یا به منطق عملیاتی (اوپراتیو.)
· (اصل ممنوعیت و یا طرد ثالث به قوانین سه گانه بنیادی در منطق (علم قوانین تفکر) اطلاق می شود که رعایت آنها برای استفاده درست از عقل، هم لازم است و هم کافی. مترجم)
۶۵
· این بدان معنی است که ایندو نباید با یکدیگر به لحاظ منطقی تضاد (تناقض) داشته باشند.
· بلکه برعکس، هر کدام از آندو باید مستقل از دیگری بدون داشتن تضاد منطقی (تناقض) قابل اجرا باشد.
۶۶
· منطق به اصطلاح کلاسیک عمدتا بر آن است که شاخص احکام، می تواند مشخصه حقیقت باشد.
· منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما بر آن است که احکام باید قابل رد باشند.
· (یعنی بتوان صحت و سقم آنها را اثبات کرد.)
۶۷
· منطق به اصطلاح کلاسیک، تئوری احکام همیشه حقیقی (معتبرالعام) است.
· منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما تئوری استراتژی های برد (برنده شدن) در محاوره (دیالوگ، گفتگو) را نمودار می سازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر