پروفسور دکتر
الفرد کوزینگ
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
گئورگ ویلهلم فریدریش هگل
(۱۷۷۰ ـ ۱۸۳۱)
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی
· سیستم هگلی علاوه بر مقولات فوق الذکر، گنجینه گرانبهائی از تعاریف مقولتی در اختیار دارد که از تجزیه و تحلیل توسعه دیالک تیکی مفاهیم
حاصل می آید.
۱
· مقولات زیر از آنجمله اند:
مقولات مربوط
به
تعاریف مقولتی در سیستم هگلی
۱
· هویت
۲
·
تفاوت
۳
·
تضاد
۴
·
دلیل و شرط
۵
·
قانون و رابطه (مناسبت)
۶
·
ضرورت و تصادف
۷
·
علیت و تأثیر متقابل.
۲
· این مقولات،
اما به نظر هگل نه فقط انعکاس فکری و مفهومی جهان عینی، بلکه در عین حال ماهیت مندی های روحی (فکری) مستقل اند.
۳
· به قول لنین، برای بارآورتر کردن «هر چیز درست و
نبوغ آمیز» نهفته در طرح و تحلیل مقولات فلسفی از سوی هگل
باید وارونگی ایدئالیستی فلسفه او برطرف
شود.
· (دیالک تیک هگل
روی کله اش ایستاده است و لذا همه چیز را اگرچه درست، ولی وارونه می بیند.
· باید آن برگردانده می شد و روی پاهایش گذاشته می
شد. مترجم)
مقولات
در
ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی
۱
مارکس (۱۸۱۸ ـ ۱۸۸۳ میلادی)
انگلس (۱۸۲۰ ـ ۱۸۹۰ میلادی)
· مارکس و انگلس ایدئالیسم فلسفی هگلی
را مورد انتقاد قرار می دهند و با پی ریزی ماتریالیسم
دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی، بنیان های
آموزه مقولتی علمی ئی را پدید می آورند.
۲
· ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی نتایج و نکات مثبت موجود در تاریخ آموزه های مقولتی
را مورد بهره وری انتقادی قرار می دهند.
· هم از گسست سوبژکتیویستی
رشته پیوند مقولات با واقعیت عینی (کانت)
و هم از یکی انگاشتن پان لوژیکی مقولات با
واقعیت عینی (هگل) اجتناب می ورزند.
· (پان لوژیسم
مکتب فلسفی ئی است که وجود و اندیشه را
یکسان می انگارد و جهان را با قوانین فکری (لوگوس)
توضیح می دهد.
· پروکلوس و هگل. مترجم)
۳
· ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی مقولات را انعکاسات تاریخا (به طور
تاریخی) پدید آمده ی ماده، توسعه ی ماده و ماهوی ترین پیوندهای ماده
به شمار می آورند.
۴
· مقولات از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم
تاریخی حاوی بنیان های عینی
و محتوای عینا (به
طور عینی) تعیین شده اند:
· مقولات نه فرم های به
طور ماورای تجربی موجود فهم اند و نه می توانند به وسیله تفکر محض از طریق استقراء به دست آیند.
· (استقراء
عبارت است از استخراج منفرد و خاص از عام.
· مثلا استخراج مفهوم منفرد
و یا خاص چنار از مفهوم عام درخت. مترجم)
۵
· مقولات را تنها به برکت تعمیم سیستماتیک شناخت بشری و در وهله اول به برکت تعمیم نتایج علوم گوناگون
می توان به دست آورد.
۶
· مقولات اما ماهیت های
به اصطلاح ابدی نیستند.
۷
· مقولات در ماتریالیسم دیالک تیکی
به طور تاریخی، یعنی در پیدایش و توسعه شان در نظر گرفته می شوند.
۸
· پیشرفت شناخت (معرفت) بشری به غنی تر و دقیقتر شدن مقولات فلسفی منجر می شود.
۹
· مقولات در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی سیستم به هم پیوسته ای را تشکیل می
دهند.
· سیستمی از آن دست، که مقولات در آن، ستون فقرات
جهان بینی ماتریالیستی
ـ دیالک تیکی را تشکیل می دهند.
۱۰
· ستون اصلی این سیستم، عبارت است از
مقوله ماده.
۱۱
· مقولات حرکت، مکان و زمان با مقوله ماده
پیوند تنگاتنگ دارند.
۱۲
· مقولات حرکت، مکان و زمان بیانگر شیوه هستی و
فرم وجودی
ماده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر