۱۳۹۸ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

مواد



پروفسور دکتر هلموت میلکه

برگردان

شین میم شین   




۱

·      مواد به طبقه ای از فرم های نمودین ماده اطلاق می شود که حاوی ساختار ذره ای و جرم ساکن است.



۲

·      اگر مته به خشخاش بگذاریم، مفهوم مواد به سبب توسعه فیزیک مدرن کهنه شده است و حداقل از لحاظ تعریفی نادقیق است.



۳

·      اما علیرغم این بهتر است که مفهوم مواد برای نامیدن فرم های نمودین فوق الذکر ماده حفظ شود.



۴

·      در ماتریالیسم مکانیکی، ماده و مواد یکی تلقی می شدند و مواد به معنی اتم ها و مولکول های  متشکل از عناصر شیمیائی به کار می رفت.



۵

·      این مفهوم ماده ی محدود بر مواد، در حال حاضر نیز  به قصد تحریف، اغلب به حساب ماتریالیسم دیالک تیکی گذاشته می شود.



·      (معلمان تعلیمات دینی برای اثبات بطلان ماتریالیسم دیالک تیکی تکه گی را نشان دانش آموزان می دادند و ادعا می کردند که ماتریالیست ها جهان را ساخته شده از گچ می دانند. مترجم)



۶

·      مفهوم مواد اما فقط انعکاس خام و از لحاظ تاریخی محدود ساختار ماده است.



۷

·      فیزیک مدرن روشن کرده است که اولا مواد نه فرم نمودین یگانه ماده است و نه فرم نمودین محتوای ماهوی آن.

·       بلکه مواد می تواند به فرم های نمودین دیگری (مثلا تشعشع موجی) مبدل شود.

·      ثانیا مواد نه فقط مختصات ذره ای، بلکه همچنین مختصات موجی دارد.



۸

·      از این رو خصلت  دیالک تیکی مواد در تبدل (تعویض) و نسبیت آن نهفته است.



۹

·      این معارف با مفهوم ماده ماتریالیستی ـ دیالک تیکی مطابقت دارند 


·      (مراجعه کنید به ماده)



۱۰

·      در ماتریالیسم به اصطلاح وولگر (عامیانه) مسئله نیرو و مواد مفصلا مورد بحث قرار گرفته است.



۱۱


·      وحدت نیرو و مواد مورد نظر بوشنر اگرچه در مقایسه با نظریه ایدئالیستی اصولا درست، اما محدود بوده است و در ماتریالیسم دیالک تیکی در مرحله ماهیتا عالی تر تعمیم به مثابه وحدت ماده و حرکت مطرح می شود.



۱۲

·      اما در مفهوم مواد مورد نظر بوشنر به مشخصات مهم  ماده اشاره رفته است:



الف

·      به خلق ناپذیری ماده

ب

·      به فناناپذیری ماده



پ

·      به ضرورت طبیعی ذاتی ماده



ت

·      به حرکت مدام ماده

ث

·      به لایتناهیت (پایان ناپذیری) ماده.



۱۳

·      ناپیگیری بوشنر در این است که او تقدم مواد بر روح را قبول ندارد و بیشتر بر آن است که مواد و روح همدیگر را متقابلا بنا بر جبر طبیعی مشروط می سازند.



۱۴

·      به عبارت دیگر، بوشنر نوعی هیلوزوئیسم مطرح می سازد.



·      (هیلوزوئیسم، آموزش فلاسفه یونی راجع به مواد ازلی جاندار (هیله) به مثابه جوهر همه چیزها اطلاق می شود.)



·      مراجعه کنید به  میدان، دوئالیسم ذره ای ـ موجی، جرم.



پایان

-->

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر