۱۳۹۷ مهر ۱۹, پنجشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۳۵ )

 
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

دو جریان حاکم
ادامه

الف
در
نظریه نخست
مفاهیم و مقولات زیر کاربرد وسیعی دارند:
 

۱
تسلیم

۲
تقلید

۳
تعبد

۴
تعهد

عهده‌ دار شدن
 کاری‌ 
را
به عهده‌ گرفتن
 عهد و پیمان بستن
 
۱
چهارمین مفهوم مرکزی جریان اول روحانیت
تعهد 
است.
 
میان تسلیم و تقلید و تعبد  و تعهد
رابطه رابطه دیالک تیکی تئوری و پراتیک برقرار است.
 
در  

محتوای مفاهیم تسلیم و تقلید و تعبد
بیشتر 
تئوریکی (تئولوژیکی، عقیدتی، فکری) است.
 
عضو جامعه
در
 سلسله مراتب اجتماعی
نخست به لحاظ فکری «تربیت» و خلع سلاح می شود.
 
یعنی به بنده به لحاظ فکری مبدل می شود.
 
سقوط فکری می کند.
 
۲
تعهد
 
بنده
با
مفهوم تعهد
گام عملی برمی دارد.
 
یعنی 
با 
ارباب بنده دار
عهد و پیمان می بندد:
 
ارباب بنده دار 
به بنده و یا به مادر و پدر بنده  
قول می دهد که حوایج اولیه او را تأمین کند.
 
بنده
هم
متقابلا عهد می بندد که تایع و مطیع و سرسپرده ارباب باشد.

بدین طریق
دیالک تیک های متنوع زیر تشکیل می بابند:

الف
دیالک تیک عهد و وفا

ب
دیالک تیک جور و جفا

۳
دیالک تیک عهد و وفا
اگر 
توسط بنده رعایت نشود،
یعنی
اگر
بنده
به عهد منعقده وفا نکند،
به
دیالک تیک جور و جفا
استحاله می یابد.

۴
جور و یا ظلم 
در 
قرآن کریم
به همین معنا آمده است:

همه انسان ها در روز الست
با 
خدا 
عهد بسته اند:
عهد الست.

ظالم
بنده ای است
که 
به
عهد الست
وفا نکند.

خدا
(ارباب)
هم
در این صورت مجاز به جور است.

یعنی 
بنده عهد شکن
را
مجازات می کند.

۵
جناح نخست روحانیت
بی اعتنا به عهد الست
از
مؤمنین شیعه
عهد دیگری می طلبد.

منظور آن احتمالا عهد بستن با نماینده خدا در زمین 
یعنی 
با روحانیت شیعه است.
 
شاید
سازمان فدائیان اسلام
چنین عهدی
را
با
روحانیت شیعه بسته باشد.
 
بدین طریق
مؤمنین شیعه
در آن واحد دو عهد می بندند:
 
الف
عهدی با خود خدا
در
روز الست
 
ب
عهدی با نماینده خدا در زمین
(روحانیت شیعه مسعود رجوی و غیره)

عهد شکنی
 در هر صورت
جور ارباب انتزاعی ـ آسمانی و زمینی 
را 
در پی خواهد داشت.

۶
با
مفهوم تعهد
بندگی فکری با بندگی مادی (عملی) تکمیل شود:

یعنی
دیالک تیک بندگی فکری و بندگی مادی
قوام می یابد.

توده مؤمن
هم به لحاظ روحی بنده و وابسته و سرسپرده طبقه حاکمه می شود
و
هم
به لحاظ مادی و عملی.

اکنون
زمین و آسمان
طبقه حاکمه و خدا
دست در دست
توده مردم
را
آلت دست
 قرار می دهند.

مثلا
فتوای جهاد فی سبیل الله می دهند.

تحلیل مفاهیم فقهی روحانیت
کمک عظیمی به شناخت فاجعه می کند.

زنده باد تفکر مفهومی

ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر