ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
آیه
44
سوره
بقره
اتَأْمُرُونَ
النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ
أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
آيا
مردم را به نيكى دعوت مى كنيد،
اما
خودتان را فراموش مى کنید؟
با اينكه شما كتاب را مى خوانيد،
آيا نمى انديشيد؟
·
خدا در این آیه از بنی اسرائیل سؤالاتی
دارد:
·
سؤالاتی انتقادی.
1
آيا
مردم را به نيكى دعوت مى كنيد،
اما
خودتان را فراموش مى کنید؟
·
خدا ـ قبل از همه ـ دعوت این و آن به
انجام اعمال خیر توسط بنی اسرائیل را برسمیت می شناسد.
·
ایراد و انتقادی که خدا بر بنی
اسرائیل دارد، این است که خودشان نیکوکار نیستند.
·
یعنی انجام اعمال خیر را فراموش
کرده اند.
2
آيا
مردم را به نيكى دعوت مى كنيد،
اما
خودتان را فراموش مى کنید؟
·
می توان گفت که خدا در این آیه، دیالک
تیک تئوری و پراتیک را به شکل دیالک تیک امر و عمل بسط و تعمیم می دهد.
·
به عبارت دقیقتر به شکل دیالک تیک
امر به معروف و عمل به معروف بسط و تعمیم می دهد و از بنی اسرائیل به دلیل عدم عمل
به معروف انتقاد می کند.
·
خیلی زیبا ست.
3
·
این تئوری در افواه و افکار عمومی در
مفهوم «عالم بی عمل» تبیین یافته است که یکی از ضرب المثل های معروف است.
·
یکی از معایب اصلی آموزش و پرورش
در کشور عه «هورا» بی اعتنائی به عمل است.
·
آموزش و پرورش کشور عه «هورا» از
دیرباز، طوطی پرور بوده است.
·
برای اینکه پراتیک (عمل، آزمایش، آزمون،
تجربه) هم مطمئن ترین راه برای کشف صحت و سقم تئوری (نظر، اندیشه، قضاوت) است و هم
خود منبع تشکیل تئوری است.
·
پراتیک، زادگاه تئوری است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک پراتیک و
تئوری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
4
·
با بی اعتنائی به پراتیک، اندیشه به
محک نمی خورد و صحت و سقمش تعیین نمی شود.
·
به همین دلیل، سکنه فلات عیران، از
تمیز سخن از جفنگ عاجزند.
·
و وقتی جفنگ شان مورد انتقاد قرار
می گیرد، حیرت زده می پرسند:
·
«مگر فقط یک حقیقت وجود دارد؟»
·
بنظر حضرات، هر کس حقیقت خاص خود
را دارد.
·
این خرافه را هم با جمله مکانیکی
زیر تبیین می دارند:
·
«نظر هر کس برای خودش محترم است.»
·
مکانیکی بودن این جفنگ در این است،
که نظر هر کس نه برای خودش، بلکه برای همنوعانش باید محترم باشد.
·
یعنی نظر باید چندان و چنان مستدل
و منطقی باشد که احترام همنوعان را به خود جلب کند.
5
با
اينكه شما كتاب را مى خوانيد،
آيا نمى انديشيد؟
·
خدا در این آیه هم هندوانه ای زیر
بغل بنی اسرائیل می چپاند:
·
کتاب خوانی آنها را، یعنی کتاب
مقدس خوانی آنها را، یعنی تورات و انجیل خوانی آنها را می ستاید و ضمنا نیندیشیدن آنها
را مورد انتقاد قرار می دهد.
·
اشکال این انتقاد خدا کجا ست؟
6
با
اينكه شما كتاب را مى خوانيد،
آيا نمى انديشيد؟
·
اشکال این انتقاد خدا در این است
که با مطالعه مشتی جزم منجمد کسالت آور و حوصله ستیز، کسی به تفکر برانگیخته نمی شود.
·
بلکه چه بسا دستگاه تفکر او، یعنی
مغز او، تخریب می شود و تعطیل می گردد.
·
ما اگر بخت، یار باشد، باید تورات
و انجیل را هم مورد تحلیل قرار دهیم.
·
ولی تا آنجا که ما این دو کتاب را
می شناسیم، بهتر از قرآن نیستند.
·
درجه جفنگیت آندو بمراتب بیشتر
است.
7
آیه 45
سوره بقره
وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا
لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ
از
صبر و نماز يارى جوئيد
به راستى اين گران است، مگر برای فروتنان.
·
خدا پس از طرح انتقادات خود، بنی اسرائیل
را به صبر و نماز فرا می خواند.
·
ضمنا صبر و نماز را ایدئالیزه می
کند و به مثابه کرد و کاری سخت و سنگین جا می زند.
·
منظور خدا از این مبالغه در مورد
صبر و نماز چیست؟
8
از
صبر و نماز يارى جوئيد
به راستى اين گران است، مگر برای فروتنان.
·
هدف خدا احتمالا نه ایدئالیزه کردن
صبر و نماز، بلکه ایدئالیزه کردن تواضع و فروتنی است.
·
تواضع یکی از سجایای اخلاقی مهم اتیک
اسلامی است.
·
سعدی در هر دو اثر خود ـ بوستان و
گلستان ـ بابی را به تواضع اختصاص داده است.
·
اکنون که خاشعین و متواضعین واقعی
زمام امور جمهوری اجامر را به دست گرفته اند، می توان مفت و مجانی با تواضع عملی اسلامی
آشنا شد.
·
سؤال اما این است که محتوای این
تواضع برده داری ـ اسلامی چیست؟
·
مراجعه کنید به تحلیل آثار و اشعار سعدی در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر