جمعبندی از
مسعود بهبودی
آره. حق با شما ست.
ولی میراث مادی و فکری و فرهنگی گذشتگان
بهتر است که نقد شود.
نفی دیالک تیکی شود:
1
تا جنبه های مثبت آن حفظ شوند و توسعه داده شوند
و جنبه های منفی آن حذف شوند.
2
ضرب المثل ها هم به همین سان.
3
ضعف ضرب المثل ها انتزاعیت (مجردیت) آنها ست.
4
یعنی اول باید لباس مشخص درخوری برای شان پیدا کرد
تا بتوان شروع به نقد کرد.
5
ضمنا شکست، علل و دلایل عینی و ذهنی دارد.
6
شکست حتما نباید دال بر نادرستی خط (راه) و خط مشی (اندیشه، علم راه، راه شناسی) باشد.
7
شکست می تواند به دلیل تناسب قوای منفی هم صورت گیرد.
8
شکست اسپارتاکوس که دلیل بر حقانیت سیستم برده داری روم نبود.
9
نابودی حزب کمونیست اندونزی با یک میلیون قربانی
که دلیل صحت خط مشی جلادان و اشتباه بودن راه آن حزب نبود.
10
جنگ داخلی است.
11
اگر تناسب قوا به نفع خیر باشد، خیر پیروز می شود
اگر به نفع شر باشد، شر.
12
ولی در رابطه با پیگیری و شروع از نو
حق با شما ست:
13
در یکی از کوتاهقصه های محمود دولت آبادی جوان
مبارزی شعاری دارد:
«ما به قماربازان شباهت داریم.
اگر در دوری از بازی،
باختیم
باکی نیست.
از نو شروع به بازی می کنیم
تا ببریم.»
(نقل به مضمون)
14
معنی تحت اللفظی انتزاع همین است که شما نوشته اید:
جدا کردن و حذف کردن
15
تجرید و یا انتزاع اما یک مفهوم و روند فکری است:
الف
با حلاجی فکری بید و سرو و صنوبر و غیره
مفهوم «درخت» در ذهن تشکیل می شود.
ب
مجرد و یا انتزاعی
چیزی بسان مفهوم درخت است
که فقط در کدوی کله آدمی وجود دارد.
ت
در بیرون از کله آدمی، بید و سرو وصنوبر وجود دارند.
16
مثال:
پسر نوح با بدان بنشست
خاندان نبوتش گم شد
17
مفهوم «بد» در این بیت،
چیزی انتزاعی است.
18
اول باید به «بد» کذائی، جامه ی مشخص پوشاند
و بعد این ضرب المثل را تفسیر و تحلیل کرد.
19
منظور سعدی از «بدان»،
می تواند افراد خوداندیش، آزاده، علمی اندیش و انقلابی باشد.
20
مسئله همینجا ست.
با طناب ضرب المثل ها نمی توان به چاه عمیق زندگی
اندر شد و در چاه نماند و جان به جان آفرین نداد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر