۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۹, شنبه

چاله ها و چالش ها (518)


جمعبندی از 
مسعود بهبودی

کارگر انقلابی

بعد از مدت ها که بنا به دلائلی شخصی در خویش گسترش یافتن را ترجیح داده ام
و کوششم بر این طریق استوار است
ـ اگر چه از میوه ای که به بار خواهد آورد بیخبرم ـ
اما اکنون سر از لاک بیرون آورده و نقطه نظری دارم.
امید که پسندیده شود و در این زمینه هم کمکی به امثال من باشید.

فکر می کنم اگر در زمینه ی تمرین تفکر مفهومی
 از مطالب کاپیتال مارکس استفاده نمایید،
هم دیگران را ترغیب به خواندن این اثر بزرگ می نمایید
و هم کمک شایانی خواهد بود برای درک هر چه عمیقتر مارکس

شین میم شین

1
در جنگ بر ضد امیرالمؤمنین، قرآن ها را به نیزه کرده بودند
و پیروی از قرآن را شعار می دادند
تا مانع خلافت علی شوند.
  امیر خردگرای تیزبین به فریادی دردالوده می گفت:
«ای جماعت، قرآن ناطق منم.
  آنچه بر سر نیزه کرده اید، کاغذ پاره ای بیش نیست.»

2
  در مثل مناقشه نیست.

3
  بدون درک دیالک تیک
حتی کلمه ای از کاپیتال
و هیچ اثر ادبی و فلسفی و سیاسی دیگر
نمی توان فهمید. 

4
 ما آزموده ایم، در این عرصه بخت خویش!

5
  تمام هم و غم عبث ما این است
که دیالک تیک تمرین و آموخته شود. 

6
 علم بطور کلی
یعنی اموختن مفاهیم و مقوله ها و قوانین مربوطه و بکار بستن خلاقانه انها.

7
 کتب کلاسیک ها که معجزه نمی کنند. 

8
 با خواندن آثار مارکس و انگلس کسی مارکسیست نمی شود.

9
هنر
آموختن خوداندیشی است تا همه بسان کلاسیک ها بیاندیشند

کارگر انقلابی

عجبا!
استفاده کردن از مطالب مطرح شده در کاپیتال،
برای تمرین تفکر مفهومی،
چه نکته منفی در بر دارد
 که شما را وادار نموده است، واکنش نشان بدهید

شین میم شین

1
آنچه تاکنون رواج داشته و کماکان رواج دارد،
اثبات نظر
با استفاده از نقل قول ها و ضرب المثل ها بوده است:

2
 شیوه اسکولاستیکی استدلال
همین است.

3
  و چه بسا از سوبژکتیف به اوبژکتیف رفتن:
  پیدا کردن تصادفی نقل قولی از کلاسیک ها
و توجیه پدیده معینی در جامعه
 بر اساس آن.

4
  این طرز تفکر و استدلال
با روح هر علمی منافات دارد.
چاه است و نه راه.

5
  نقل قول ها بریده هائی از متون اند
و فقط در پیوند با کل متن معینی معنی دارند
و فی نفسه چیزی برای گفتن ندارند.

6
  با نقل قول معینی می توان نظر معینی را
و با نقل دیگری می توان ضد آن نظر را توجیه کرد.

7
  آخوندها هم همین متد و اسلوب فکری کار را می کنند:
  آیه ای، دگمی، حدیثی، روایتی و السلام.

8
  آنچه در آثار کلاسیک ها ارزشمند است:
 مفاهیم، مقولات و قوانین عام و متد (اسلوب بررسی) آنها ست.

9
 کتب لنین را بی مقدمه و بدون پیشدانش خواندن
 کمکی به کسی نمی کند:
 مثل «کامثل الحمار یحمل اسفارا»
در مورد چنین کسانی صدق می کند.

9
  کتب لنین فقط در پیوند و با پیش دانی جریانات و گرایشات سیاسی و فلسفی معاصر
با ایشان باید خوانده و فهمیده شوند 
 آنچه مفید می تواند باشد، انتزاع جنبه های عام است.
 
10
  آنچه در کاپیتال مهم است، اسلوب دیالک تیکی مارکس است.
هر کس این اسلوب را فهمیده باشد
می تواند همین تحلیل مارکس از جامعه سرمایه داری را انجام دهد.

11
  مارکس مفاهیم را و دیالک تیک مربوطه را
ضمن بررسی جامعه سرمایه داری
کشف و فرمولبندی می کند.

12
  مارکس تازه در آغاز کار بوده است.

13
  همان مفاهیم و مقولات و قوانین را
علمای مارکسیستی ـ لنینیستی
توسعه وسیع داده اند
که ما با هزار مصیبت گرد اورده، ترجمه و منتشر می کنیم.

14
  و گرنه چپ ها برای کسب اعتبار کشکی،
کلی مطلب منتشر کرده اند
که فقط به درد خسته کردن خواننده
 و گیج و متنفر کردن او از هرچه تئوری است، می خورند.

15
  البته شما می توانید هر طور صلاح می دانید، عمل کنید.

16
 هر کس شیوه خاص خود را دارد.

17
 ما به شیوه خاص خود رسیده ایم.
  اگر روزی شیوه بهتری را پیدا کنیم، با ان جایگزین می سازیم

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر