۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۹, شنبه

سیری در جهان بینی حکیم ابوالقاسم فردوسی (4)


حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی
(زادهٔ ۳۲۹ ه‍.ق، ۳۱۹ ه‍.خ - ۴۱۱ ه‍.ق، ۳۹۷ ه‍.خ)
سخنسرای نامی ایران و سرایندهٔ شاهنامه
بزرگ ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌ گو
(320 ـ 398)
(942 ـ 1020)
تحلیلی از شین میم شین

خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای

·        فونکسیون و نقش خدای فردوسی از سویی، روزی دهی است و از سوی دیگر راهنمایی.

1
·        با فونکسیون مبتنی بر رزاقیت خدا در تئولوژی (فقه) اسلامی نیز مواجه می شویم.
·        در قاموس فقه و فقها و حکما و فضلای نظامات اجتماعی بنده داری و فئودالی، مایحتاج مادی تولید نمی شوند، بلکه نازل می شوند.

2
·        ثروت اجتماعی از نان و آب و مسکن و پوشاک و بهداشت و غیره در اختیار و انحصار خدا ست و خدا آن را در اختیار طبقه حاکمه (اغنیا، اشراف و اعیان و خوانین و سلاطین) می گذارد و از آنها می خواهد که به شکل احسان و انفاق و خوان یغما و غیره میان «زباله های جامعه» یعنی توده های مولد و زحمتکش (کنیزها، کلفت ها، بنده ها، غلامان، رعایا، پیشه وران) تقسیم کنند.

3
·        خدای فردوسی به احتمال قوی، خدای مولدی است.
·        یعنی نتیجه تجرید اعضای همه اقشار و طبقات اجتماعی مولد و زحمتکش است.
·        خدای فردوسی به احتمال قوی، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی توده های مولد و زحمتکش آزاد و فارغ از وابستگی است.
·        خدای بشریت جامعه کمونیستی آغازین است.
·        درست به همین دلیل هم خداوند خرد و جان است و هم راهنما ست.

4
·        راهنمایی و یا ارشاد در فلسفه فردوسی به معنی تولید و توزیع نعمات فکری و معنوی است.
·        به معنی اشاعه دانش و شناخت است.
·        مولدین نعمات مادی (توده های مولد و زحمتکش) در واقع، مولدین مستقیم و غیر مستقیم نعمات معنوی (دانش و هنر و اندیشه و فلسفه و غیره) نیز هستند.
·        چون دانش و هنر و اندیشه در تحلیل نهائی نتیجه تجربه و کار مادی اند.

5
·        خدای نظامات بنده داری و فئودالی اما بر عکس خدای فردوسی است:
·        انعکاس آسمانی ـ انتزاعی اعضای طبقه حاکمه است.
·        انعکاس آسمانی ـ انتزاعی برده داران، خواجگان، خوانین، (اشرافیت بنده دار و فئودال) و سلاطین است.
·        نتیجه تجرید انواع و اقسام ستمگران و استثمارگران است.
·        به همین دلیل مولد نعمات مادی نیست.
·        بلکه خداوند (صاحب، دارنده ی) نعمات مادی و معنوی است.
·        گنج مند و گنج بر است و نه رنجکش و رنجبر.

·        درست بسان اعضای طبقه حاکمه که نه مولد و زحمتکش، بلکه خداوند زمین و ملک و مستغلات و گنج و حکم و رآی اند.

6
خداوند کیوان و گردانسپهر
فروزنده ماه و ناهید و مهر

·        خدای فردوسی در این مورد با خدای تئولوژی انطباق می یابد.
·        اگرچه ماهیت طبقاتی بکلی دیگری دارد.

7
ز نام و نشان و گمان برترست
نگارندهٔ بر شده پیکراست

·        خدای فردوسی هم بسان خدای تئولوژی فراتر از آن است که بتوان نامی بدان داد و نشانی از آن داد.
·        خدای فردوسی هم بسان خدای سعدی در حدس و گمان بشری نمی گنجد.
·        خدای فردوسی ضمنا بسان خدای سعدی طراح نقش انسان ایستنده و رونده است.
·        همه این وجوه مشابه میان خدای سعدی و فردوسی به دلیل انتزاعیت هر دو خدا ست:
·        خدای سعدی نتیجه انتزاع و یا تجرید اعضای طبقه حاکمه است و خدای فردوسی نتیجه انتزاع و یا تجرید توده های مولد و زحمتکش آزاد و فارغ از وابستگی.

8
ز نام و نشان و گمان برترست
نگارندهٔ بر شده پیکراست

·        قابل توجه صفتی است که حکیم طوس به انسان می دهد:
·        برشده پیکر.

·        فردوسی احتمالا تکامل حیوان به انسان را در مد نظر داشته است.
·        گذار از چهار دست و پایی به دو پایی.

9
به بینندگان آفریننده را
نبینی مرنجان دو بیننده را

·        معنی تحت اللفظی:
·        خدای خالق، نامرئی است.
·        بیهوده سعی در رؤیت خدا مکن. 

·        وجه مشترک دیگر خدای سعدی و خدای فردوسی نامرئی بودن هر دو ست.
·        دلیل نامرئی بودن هر دو خدا نیز انتزاعی و مجرد بودن آندو ست.
·        چیزهای انتزاعی و مجرد همه از دم، نامرئی اند.
·        چون فقط در عالم ارواح،  مفاهیم، تصورات وجود دارند و نه در خارج از ذهن بشری.
·        درخت را هم نمی توان دید.
·        جانور را هم.
·        چون درخت و جانور و غیره  مفاهیم انتزاعی اند.
·        مثل خدا هستند.

10
·        برای دیدن درخت واقعی و عینی باید مفهوم انتزاعی درخت را بسط و تعمیم داد و مثلا به سرو و صنوبرو  سپیدار و غیره رسید.
·        برای رؤیت خدای سعدی هم باید آن را بسط و تعمیم داد و به بنده دار و فئودال و یا بورژوا رسید.
·        برای رؤیت خدای فردوسی باید آن را بسط و تعمیم داد و به دهقان و کارگر و پیشه ور و معلم و نقاش و تندیس ساز و شاعر و نویسنده و دانشمند و فیلسوف رسید.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر