۱۳۹۳ اردیبهشت ۱, دوشنبه

استالینیسم (24)


پروفسور دکتر ورنر هوفمن
برگردان میم حجری

فصل چهارم
فنومنولوژی استالینیسم شوروی

بخش اول
پراتیک قدرت (حکومت) 

عرصه دوم
رابطه «پیشاهنگ» پرولتری با «متحدین» اجتماعی

·        تئوری «وحدت» احزاب مارکسیستی در مانیفست حزب کمونیست در سال 1848 میلادی به اختصار و به شرح زیر مطرح می شود:

1

·        «کمونیست ها در سراسر جهان از هر جنبش انقلابی علیه وضع اجتماعی و سیاسی حاکم پشتیبانی می کنند.
·        آنها در کلیه این جنبش ها مسئله مالکیت را بمثابه مسئله اصلی جنبش مورد تأکید قرار می دهند.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 4، ص 493)

2
·        این بدان معنی است که کمونیست ها از سوئی، از جنبش های ماقبل پرولتری (جنبش های بورژوائی و دهقانی) پشتیبانی می کنند و از سوی دیگر، استقلال و خود مختاری معنوی و استراتژیکی حزب خود را برای وظایف پیش راننده انقلاب، یعنی برای وظایف سوسیالیستی واقعی انقلاب حفظ می کنند و وقتی که گروه های اجتماعی دیگر به آماج مطلوب خود رسیده اند (و از نفس افتاده اند. مترجم)، این وظایف را مطرح می سازند.

3
·        این طرح اساسی است، که بنیانگذاران سوسیالیسم علمی توسعه داده اند و بر طبق درک خود، مبنی بر اینکه همه جا باید نخست انقلاب بورژوائی پیروز شود تا بعد از آن، انقلاب پرولتری بتواند شروع شود.

4

·        لنین این طرح را در مورد روسیه دقیقتر تعیین می کند.
·      (لنین، «حزب طبقه کارگر و دهقانان» (1901)، «چه باید کرد؟» (1902)، «دو تاکتیک سوسیال ـ دموکراسی در انقلاب دموکراتیک»، 1905)

5
·        بعدها نبرد علیه فاشیسم ضربان جدیدی بدان می بخشد:
·        اندیشه «جبهه ملی» که در کنگره هفتم انترناسیونال سوم در سال 1935 میلادی به نکته برنامه ای مهمی ارتقا می یابد، در اسپانیا و فرانسه برای مدتی جامه عمل می پوشد.

6
·        تئوری «وحدت» ـ سرانجام ـ بعد از جنگ برای استراتژی احزاب مارکسیستی، از سوئی در «جمهوری های خلقی» و از سوی دیگر در کشورهای تحت استعمار و در حال توسعه جهان و بطور کلی در کشورهائی که اکثریت جمعیت آنها را دهقانان تشکیل می دهند، از اهمیت بزرگی برخوردار بوده است.

7
·        اکنون در عرصه های زیر، طرح «وحدت» با پراتیک استالینیستی در تضاد جدی قرار می گیرد:

عرصه اول بروز تضاد
  
1
·        اعمال زور برای دسته جمعی کردن کشاورزی در مرحله گذار به دوره برنامه ریزی، در درون دولت شوروی تأثیری با عواقب بسیار وخیم و سنگین بجا می گذارد.

2
·        بدنبال آن، سیستمی از تحویل فراورده های کشاورزی، که تابع کولخوزها بوده اند، دایر می شود.
·        سیستمی که شباهت غریبی به خراجگذاری دارد.

3
·        لنین امیدوار بود که همپیوندی ضرور اقتصادهای دهقانی کوچک و تشکیل اتحادیه های دهقانی با راندمان تولیدی بالا، در نتیجه کار اقناعی مبتنی بر صبر و حوصله در دهات تحقق یابد:

الف
·        «مقام پرستان و ماجراجویانی به دامن ما آویخته اند که خود را کمونیست می نامند، زیرا کمونیست ها به قدرت رسیده اند.

ب
·        چنین کسانی که فکری جز پست و مقام در سر ندارند، در دهات دست به زورگوئی می زنند و فکر می کنند که کار خوبی انجام می دهند.

ت
·        ما نباید فراموش کنیم که هر زیاده روی، هر کار نسنجیده، هر تصمیمگیری شتابزده چه صدماتی می تواند به بجا گذارد.

پ
·        عمل مبتنی بر زورگوئی در اینجا (در دهات) بمعنی فرود آوردن تبر بر ریشه امر است.»
·        (لنین، «مجموعه آثار»، جلد 29، ص 195)

4
·        (مراجعه کنید به درخواست لنین مبنی بر «قدرت سرمشق»، که دهقانان کوچک را می بایستی بر آن دارد که «به خاطر خیر خویش به کلکتیف ها و به واحدهای کشاورزی بزرگ بپیوندند، که با ماشین آلات کار می کنند.»
·        (طرح آغازین تزهائی راجع به مسائل کشاورزی برای کنگره دوم بین الملل دوم کمونیستی. 1920،
·        لنین، «مجموعه آثار»، جلد 31، ص 150، جلد 33، ص 70)

5
·        اما در دسته جمعی کردن کشاورزی، برعکس (این امر البته دلایل اقتصادی داشته)، وحدت اقتصادی میان «شهر» و «ده» که در دوره سیاست اقتصادی جدید (نپ) در سال 1921 میلادی، در مد نظر قرار داشت، برای مدتی طولانی مختل می شود.
·        (ورنر هوفمن، «قانون کار اتحاد شوروی»، ص 9، 25)  

6
·        با دسته جمعی کردن اجباری واحدهای دهقانی، در عین حال،  همان وضع سازمان یافته در ایام جنگ داخلی برقرار شده بود و می بایستی بزودی بر سرتاسر جامعه بسط داده شود و در کار اجباری توده ای و در روندهای ترور سال های 30 میلادی به اوج رسد.

7
·        این مناسبات با تز استالین، مبنی بر اینکه در «دیکتاتوری پرولتاریا» مبارزه طبقاتی ضرورتا تشدید می شود، انطباق داشت.
8

·        به قول گئورگ لوکاچ با این کار، «متدهای ایام جنگ داخلی به شکل یک وضع دائمی ـ بطور غیر مجاز ـ تعمیم داده می شود».

9
·        چنین کاری به معنی «تجلیل انتزاعی ـ دگماتیکی از وضع جنگ داخلی، بمثابه آلترناتیوی برای اوپورتونیسم و سرمایه داری بوده است.»
·        (گئورگ لوکاچ، «بحث میان چین و شوروی»، تذکرات نظری و فلسفی، 1963، ص 583 و 585)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر