۱۳۹۲ تیر ۱۰, دوشنبه

اخلاقزبان (2) (بخش آخر)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان شین میم شین

·       توجه به تفاوت علامت با فونکسیون علامتی، تفاوت وسایل زبانی با معانی فکری ئی که بوسیله آنها منتقل می شوند و یا باید منتقل شوند، اهمیت چشمگیری دارد.

1

·       عدم توجه به این تفاوت ها ناگزیر به ارزیابی تئوریکی اشتباه آمیز و یا به تحریف ایدئالیستی مسائل اخلاقی منجر می شود.

2

·       این حقیقت امر که در تئوری اخلاق، بررسی اهداف زبان اخلاقی اهمیت بزرگی دارد، به هیچوجه کشف تئوری اخلاقی تحلیلی بورژوائی امروزین نیست.

·       مراجعه کنید به متا اتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3

·       این مسئله ـ برای مثال ـ در آثار ارسطو هم مطرح می شود و در بسیاری از تئوری های اتیکی روشنگری انگلیس و همچنین در تئوری های اتیکی کانت و بویژه هگل نقش مهمی بازی می کند.

4

·       در دهه های اخیر، بررسی های تحلیلی ـ زبانی تئوری اتیکی ـ قبل از همه ـ در ایالات متحده آمریکا، انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی صورت گرفته اند.

5

·       آنها همه با دعاوی و تلاش های فلسفی ارتجاعی همراهند که بطلان شان اثبات شده است.

·       مراجعه کنید به متا اتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6

·       در رابطه با اخلاق نیز اشاره مارکس و انگلس همچنان اعتبار دارد که زبان «عبارت است از شعور عملی واقعا موجود هم برای انسان های دیگر و هم برای خود من.»
·       (کلیات مارکس و انگلس، جلد 3، ص 30)
7

·       زبان بدین طریق، بمثابه قالب مادی بی واسطه برای واقعیت یابی (مادیت یابی) اندیشه تلقی می شود.

8

·       و لذا از نقطه نظر ماتریالیسم تاریخی، بررسی های سمیوتیکی، سوسیولوژیکی و پسیکولوژیکی (نحوی، چامعه شنای، روانناسی) زبان در اتیک علمی اهمیت بزرگی کسب می کنند و باید به انتگراسیون آنها در اتیک علمی همت گماشت.
·       این اهمیت را می توان در نکات زیر نشان داد:

نکته اول

·       زبان یکی از عرصه های حیات اجتماعی است که در آنها اندیشه ها و نظرات اخلاقی ته نشین می شوند و بدین طریق، هستی رئال و واقعیت اجتماعی کسب می کنند و برای علم قابل بررسی می گردند.
·       از این رو ست که زبان به عرصه حقایق امور رئالی تعلق دارد، که اتیک مارکسیستی ـ لنینیستی، بمثابه تئوری ماتریالیستی ـ تاریخی، باید از آن شروع به حرکت کند و معارف و براهین خود را در آن به محک زند.

نکته دوم

·       ثانیا امکان انجام کارهای زیر فراهم می آید:

1

·        امکان در نظر گرفتن مسائل اخلاقی از نقطه نظر فونکسیون های زبانی معین، بویژه از نقطه نظر فونکسیون زبانی پراگماتیکی

·       مراجعه کنید به پراگماتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2

·       امکان حل بسیاری از مسائل فلسفی ـ اتیکی بنیادی
·       به عنوان مثال، خودویژگی انعکاس اخلاقی

3

·       امکان آزاد سازی آسانتر اتیک ماقبل مارکسیستی و غیر مارکسیستی از قیود متعدد دگم ها و تحریفات ایدئالیستی آزاد شوند.

·       این شیوه نگرش مبتنی بر ناشی دانستن مسائل و پدیده های اخلاقی از روابط اجتماعی انسان ها با یکدیگر و مناسبات ایدئولوژیکی آنها مناسب است.

نکته سوم

·       این بررسی های تئوری اخلاقی (اتیکی) امکان پیوند با علوم ارتباطی (کمونیکاسیون)  مدرن را فراهم می آورد که هم بلحاظ تئوریکی و هم با توجه به اهمیت عملی اتیک برای کرد و کار ایدئولوژیکی و پداگوژیکی اهمیت فوق العاده دارد.

نکته چهارم

·       بدین طریق، آغازگاه (نقطه شروع) مناسبی برای استفاده از متدها (اسالیب)، طرح مسائل و تئوری های مدرن علمی زیر در زمینه اتیک پدید می آید:

1
·       متدهای پژوهش اجتماعی تجربی (امپیریکی)

2
·       متدهای استاتیستیک (علم آمار)

3
·       متدهای بطور کلی، کمی.

4

·       متدهای تئوری های روانشناسی اجتماعی و غیره.

نکته پنجم

·       خامسا امکان آن پدید می آید که کار تئوریکی در عرصه اتیک مارکسیستی ـ لنینیستی بر مطالعات زبانی مقایسه ای و بررسی های اتنولوژیکی استوار شود و بدین طریق تضمینی برای همه جانبگی و تشخص مندی (کنکرت و مشخص بودن) ضروری تئوری اتیکی فراهم آید.

·       (اتنولوژی به علم ساختار اجتماعی و فرهنگ جوامع اطلاق می شود. مترجم)

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر