۱۴۰۲ بهمن ۱۸, چهارشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۷۹)

       

ویرایش و تحلیل

 از

فریدون ابراهیمی

﴿لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ﴾
[ البقرة: ۲۷۳]

اين صدقات از آن بينوايانى است كه خود را در طاعت حق محصور كرده‌اند و در طلب قوت ناتوانند 

و

 آنچنان در پرده عفافند كه هر كه حال ايشان نداند

 پندارد كه از توانگرانند. 

آنان را از سيمايشان مى‌شناسى كه به اصرار از كسى چيزى نخواهند. 

و 

هر مالى كه انفاق مى كنيد خدا به آن آگاه است.

کریم

در این آیه،

به توصیف بخشی از فقرا می پردازد:

۱

 اين صدقات از آن بينوايانى است كه خود را در طاعت حق محصور كرده‌اند و در طلب قوت ناتوانند 


درک و توضیح منظور کریم از مفهوم «محصوریت در طاعت حق» آسان نیست.

 

 

 

این دسته از فقرا

آدمی را به یاد یهودیان ارتودوکس می اندازند که کاری جز عبادت ندارند.

در نتیجه

نه سواد دارند

و

نه حرفه ای فرا گرفته اند تا در صورت نیاز کاری با درآمد بهتر پیدا کنند

و

نه

حاضر به دریوزگی و گدایی اند.

به همین دلیل فقیرند.

کریم از خلایق می خواهد که به آنها  انفاق کنند.

 

۲

و

 آنچنان در پرده عفافند كه هر كه حال ايشان نداند

 پندارد كه از توانگرانند.

خلایق 

از دیدن ظاهر این جماعت و فرزندان شان  

خیال می کنند که ثروتمندند و نه فقیر.

۳

آنان را از سيماي شان مى‌شناسى كه به اصرار از كسى چيزى نخواهند.

مشخصه این دسته از فقرا

وقار و عزت نفس شان است.

در ایران فقرایی از این دست

از

طرق مختلف زیر لقمه نانی به کف می آورند و امرار معاش محقر می کنند:

از طریق قرآن خوانی برای اموات مردم و دریافت مبلغ معینی

از طریق نمازخوانی برای آنها به ازای مبلغی

از طریق رفتن به حج و کربلا و غیره به عوض ثروتمندانی که توان سفر ندارند و یا نداشته اند.

از طریق خواندن نماز برای مرده ها.

از طریق انجام کارهایی که تخصص لازم ندارند

مثلا

آبیاری باغات اغنیا و غیره

از طریق مجاورت مساجد و حسینیه ها و غیره.

۴

و 

هر مالى كه انفاق مى كنيد خدا به آن آگاه است.

کریم

کما فی السابق

اطمینان می دهد که انفاق هر کس، بی پاداش نخواهد ماند.

هدف کریم

تعدیل تضادهای طبقاتی در همبود مسلمین و تحکیم جامعه است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر