پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر
مانفرد اشتارکه
برگردان
بنه دیکتوس اسپینوزا
(۱۶۳۲ ـ ۱۶۷۷)
فیلسوف هلندی
مؤسس راسیونالیسم و انتقاد مدرن از انجیل.
نماینده راسیونالیسم ماتریالیستی
جهان بینی او پانته ئیستی است.
۱
· اسپینوزیسم، بررسی مسائل زیر را در برمی گیرد:
الف
· فلسفه پانته ئیستی ـ ماتریالیستی اسپینوزا را در برمی گیرد.
· (پانته ئیسم عنوانی است برای جهان بینی ئی که منکر تفاوت ماهوی میان خدا و جهان است.
· پانته ئیسم مدعی انطباق به نحوی از انحای خدا و جهان است. مترجم)
· مراجعه کنید به پانته ئیسم
ب
· تأثیر و تحول فلسفه پانته ئیستی ـ ماتریالیستی اسپینوزا را در روشنگری فرانسه و آلمان، به ویژه در قرن هجدهم میلادی، در برمی گیرد.
ت
· تأثیر و تحول فلسفه پانته ئیستی ـ ماتریالیستی اسپینوزا را در ادبیات و در فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان در برمی گیرد.
۲
· فلسفه اسپینوزا ـ عمدتا ـ از بخش اخلاقی ـ سیاسی ئی با محتوای زیر تشکیل می یابد:
الف
· از آزاد سازی حیات انسانی از قید و بند مرحله بدوی ـ مذهبی که در آن، انسان تحت سلطه چیزها و مناسبات قرار دارد، تشکیل می یابد.
ب
· از اعتلای حیات انسانی به پله عالیتر، آنجا که انسان به شناخت جهان نایل می آید، آگاهانه در جهان می زید و حیات خود را با قوانین «طبیعی» تطبیق می دهد، تشکیل می یابد.
ت
· این به معنی غلبه بر شیوه زندگی و فرم های معرفتی فئودالیسم و فرم های معرفتی روحانیت است.
۳
· اسپینوزا در آثار تئولوژیکی ـ سیاسی خود (در سال ۱۶۷۰) برای اولین بار انجیل را مورد انتقاد راسیونالیستی و ضد متافیزیکی قرار داد و بدین طریق مبانی لازم را برای انتقاد علمی از انجیل را پیریزی می کند:
الف
· به نظر اسپینوزا، چون انجیل توسط انسان ها نوشته شده، پس باید به آن هم همانند همه نوشته های دیگر به طور تاریخی برخورد شود.
ب
· اعتقاد به اعجاز از نادانی و از عدم شناخت علل حقیقی پدیده ها سرچشمه می گیرد.
ت
توماس هوبس
(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)
ریاضی دان
تئوریسن دولتی
فیلسوف انگلیسی در
عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.
· اسپینوزا ـ در همنظری با ماتریالیست های جهان باستان و توماس هوبس ـ ترس را سرچشمه خرافات مذهبی می داند.
پ
· او مذهب را برای نگهداشتن مردم در زیر یوغ ستم و بندگی تلقی می کند.
۴
· اسپینوزا با درک نقش سیاسی مذهب، به نظرات بعدی روشنگری، به ویژه به نظرات ماتریالیست های فرانسه که این موضع را دنبال می گیرند، نزدیک می شود.
۵
· اسپینوزا شرایط اجتماعی ئی را در نظر دارد که نه فقط از ستم روحانیت، بلکه همچنین از ستم دولتی، آزاد باشد.
الف
· اسپینوزا از دولت دموکراتیک سخن می راند.
ب
· نظریه اسپینوزا مبنی بر این که دولت باید ضامن شکوفائی آزاد موجود انسانی باشد و بشریت نباید زیر یوغ قوانین بیگانه مذهبی و دولتی قرار گیرد، از اهمیت انقلابی برای آموزه حقوق دولتی برخوردار بوده است.
ت
· اسپینوزا مفهوم دولت را به پله نوینی ارتقا می دهد که برای آن زمان، تازگی خاصی داشته است.
پ
· اسپینوزا مدافع پیگیر و سرسخت حقوق طبیعی بوده است.
· مراجعه کنید به حقوق طبیعی
۶
· به نظر اسپینوزا فرامین اخلاقی نمی توانند به بهتر شدن انسان ها منجر شوند.
· برای اینکه حیات سیاسی تحت سلطه امیال، علایق و قدرت طلبی ها ست.
۷
· شناخت او از این نکته که با اخلاق دستوری مبتنی بر امر و نهی نمی توان نظام نوینی را برقرار ساخت و باید به تشکیل جامعه ای با قانونیت درونی پرداخت، خود را در حکم نبوغ آمیز او در رساله سیاسی اش (۱۶۷۷ میلادی) نمایان می سازد:
· «اگر اداره جامعه درست باشد، امنیت دولت به موضعگیری اخلاقی انسان ها نسبت به اداره درست جامعه موکول نخواهد بود.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر