پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
واقعیت
ادامه
۱۲
· درست به همین دلیل است که جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی از موضع ماتریالیسم با پدیده های سر و کار دارد که در مقابل سوبژکت اجتماعی (فردی از گروهی، طبقه ای) به مثابه پیش شرط واقعی و لذا به مثابه اوبژکت کرد و کار او قرار می گیرد.
۱۳
· منظور از پدیده ها در اینجا نه فقط پدیده ها و روندهای جامعتی مادی، به ویژه پدیده هایی که در روند تولید مادی تشکیل می یابند، بلکه علاوه بر آنها، هنجارها، تصورات ارزشی، مدل های رفتار، نهادها و ایده ئولوژی هایی اند که به مثابه شرایط واقعی، در مقابل کردوکار سوبژکت کوشا قرار گیرند.
۱۴
· مفهوم واقعیت از این رو، برای بررسی سوسیولوژیکی مشخص مربوطه، حاوی ساختار فوق العاده بغرنجی است و از پدیده ها و روندهای مادی و فکری تشکیل می یابد.
۱۵
· توجه به این خودویژگی مفهوم واقعیت در جامعه شناسی از آن رو، مهم است که اینجا جوانب ماهوی خودویژگی تئوری و متد سوسیولوژیکی انعکاس می یابند.
· به ویژه، این حقیقت امر که اینجا بررسی ساختارهای فوق العاده بغرنج و تاریخی ـ مشخص اوبژکت ـ سوبژکت، نه به مثابه ساختارهای ژنوزلوژیکی (مربوط به شناخت شناسی)، بلکه به مثابه ساختارهای اجتماعی در بین است.
· ساختارهایی که در آنها عرصه های حیات جامعتی منفرد، فرم های همزیستی جامعتی ، نهادها و غیره مطرح می شوند.
· مراجعه کنید به فاکت اجتماعی (حقیقت امر اجتماعی)
حقیقت امر اجتماعی
(فاکت اجتماعی)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7322
پایان.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر