پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
۱
· واقعیت، مقوله ای فلسفی است که مشخصه فاکتیسیته کاملا عام پدیده و روند و غیره معینی است.
· (مقوله یعنی عام ترین مفهوم. مترجم)
· (فاکت ضد دیالک تیکی فیک است.
· فاکت یعنی واقعیت چیزی، اثبات پذیری چیزی، موجودیت چیزی. مترجم)
۲
· واقعیت به همین دلیل حاوی معانی متعدد است.
۳
· واقعیت با مفهوم واقعیت عینی (رئالیته اوبژکتیو) در ماتریالیسم دیالک تیکی به جهان مادی که در خارج از ذهن و ضمیر و شعور جامعتی ما و مستقل از آن، وجود دارد و در شعور ما انعکاس می یابد، اطلاق می شود.
۴
· واقعیت ضمنا در رابطه دیالک تیکی امکان و واقعیت مطرح می شود.
· (در دیالک تیک بالقوه و بالفعل. مترجم)
۵
· در رابطه امکان و واقعیت، دیالک تیک شدن، دیالک تیک پیدایش حالت نوینی از عناصر منفردی، پیشبرد گرایشات تکاملی معینی، واقعیت یابی این گرایشات و غیره در آلترناتیوها (بدیل ها) و غیره انعکاس خود را می یابند.
۶
· اکنون معلوم می شود که مفهوم واقعیت در عرصه فلسفی جوانب مختلف و ابعاد مختلفی را دربرمی گیرد و منعکس می کند.
· آنسان که در موارد منفرد باید دقیقا در نظر گرفته شود که مفهوم واقعیت به چه معنی مورد استفاده قرار می گیرد.
۷
· در نظر گرفتن این حقیقت امر موقع استفاده از مفهوم واقعیت در جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی از اهمیت خاصی برخوردار است.
۸
· جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی همواره با واقعیت جامعتی سر و کار دارد.
· یعنی با واقعیت تاریخی ـ مشخص سر و کار دارد.
۹
· آغازگاه (مبداء) بررسی های جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی اساسا حل ماتریالیستی مسئله اساسی فلسفه برای عرصه جامعه به مدد ماتریالیسم تاریخی است.
الف
· (مسئله اساسی فلسفه در کل هستی (طبیعت، جامعه، تفکر) = تقدم و یا تأخر ماده بر روح (وجود بر شعور) که موضوع ماتریایلسم دیالک تیکی است:
۱
· جهان بینی ماتریالیستی راه حل ماتریالیستی برای مسئله اساسی فلسفه عرضه می دارد:
· ماده را مقدم بر روح (وجود را مقدم بر شعور) می داند.
۲
· جهان بینی ایدئالیستی و مذهبی، اما بر عکس.
ب
· مسئله اساسی فلسفه در عرصه جامعه = تقدم و یا تأخر وجود اجتماعی (جامعتی) بر شعور اجتماعی (جامعتی) که موضوع ماتریالیسم تاریخی است.
۱
· جهان بینی ماتریالیستی راه حل ماتریالیستی برای مسئله اساسی فلسفه در عرصه جامعه بشری عرضه می دارد:
· وجود اجتماعی را مقدم بر شعوراجتماعی می داند.
۲
· جهان بینی ایدئالیستی و مذهبی، اما بر عکس.
پ
· مسئله اساسی فلسفه در عرصه شناخت = قابل شناخت بودن و یا نبودن جهان که موضوع تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنیینستی است:
۱
· جهان بینی ماتریالیستی راه حل ماتریالیستی برای مسئله اساسی فلسفه در عرصه شناخت عرضه می دارد:
· جهان را قابل شناخت می داند.
۲
· جهان بینی ایدئالیستی و مذهبی، اما بر عکس.
· مترجم)
· مراجعه کنید به ماتریالیسم دیالک تیکی، ماتریالیسم تاریخی، تئوری شناخت.
ماتریالیسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3767
ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8001
۱۰
· جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی وجود جامعتی (واقعیت جامعتی) را مقدم بر شعور جامعتی می داند و زیربنای اقتصادی جامعه را مقدم بر روبنای ایده ئولوژیکی جامعه می داند.
۱۱
· اما به قول لنین، راه حل ماتریالیستی مسئله اساسی فلسفه فقط در سرحدات معینی مطلق است.
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۷۸)
۱۲
· درست به همین دلیل است که جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی از موضع ماتریالیسم با پدیده های سر و کار دارد که در مقابل سوبژکت اجتماعی (فردی از گروهی، طبقه ای) به مثابه پیش شرط واقعی و لذا به مثابه اوبژکت کرد و کار او قرار می گیرد.
۱۳
· منظور از پدیده ها در اینجا نه فقط پدیده ها و روندهای جامعتی مادی، به ویژه پدیده هایی که در روند تولید مادی تشکیل می یابند، بلکه علاوه بر آنها، هنجارها، تصورات ارزشی، مدل های رفتار، نهادها و ایده ئولوژی هایی اند که به مثابه شرایط واقعی، در مقابل کردوکار سوبژکت کوشا قرار گیرند.
۱۴
· مفهوم واقعیت از این رو، برای بررسی سوسیولوژیکی مشخص مربوطه، حاوی ساختار فوق العاده بغرنجی است و از پدیده ها و روندهای مادی و فکری تشکیل می یابد.
۱۵
· توجه به این خودویژگی مفهوم واقعیت در جامعه شناسی از آن رو، مهم است که اینجا جوانب ماهوی خودویژگی تئوری و متد سوسیولوژیکی انعکاس می یابند.
· به ویژه، این حقیقت امر که اینجا بررسی ساختارهای فوق العاده بغرنج و تاریخی ـ مشخص اوبژکت ـ سوبژکت، نه به مثابه ساختارهای ژنوزلوژیکی (مربوط به شناخت شناسی)، بلکه به مثابه ساختارهای اجتماعی در بین است.
· ساختارهایی که در آنها عرصه های حیات جامعتی منفرد، فرم های همزیستی جامعتی ، نهادها و غیره مطرح می شوند.
· مراجعه کنید به فاکت اجتماعی (حقیقت امر اجتماعی)
حقیقت امر اجتماعی
(فاکت اجتماعی)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7322
پایان.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر