برگردان
۱
· اسنسیالیسم و یا آموزه ماهیت بر آن است که نوع و رفتار خاص هر چیز را می توان بر اساس ماهیت و یا طبیعت حقیقی آن چیز توضیح داد، تعیین، تعریف، استدلال و اثبات کرد.
۲
· ماهیت هر چیز با تغییر آن چیز عوض نمی شود.
۳
· اسنسیالیسم ضد اکتوئالیسم است.
۴
· اکتوئالیسم همه چیزها را در تحول مدام می داند.
۵
· اسنسیالیسم یکی از زیرمواضع رئالیسم عمومی است.
۶
· افلاطون و ارسطو را بانی اسنسیالیسم در فلسفه می دانند.
۷
· پوپر در علمتئوری خود به انتقاد از اسنسیالیسم اسلوبی (متدیکی) می پردازد و آن را ضد نومینالیسم می داند.
۸
· پوپر اسنسیالیسم و یا «فلسفه ماهیت» را به نقد می کشد.
۹
· برای اینکه از دیدگاه اسنسیالیسم، هر تعریفی در رابطه با ماهیت مفاهیم می تواند درست و یا نادرست باشد.
۱۰
· هر سؤالی که در فرم «این ... چیست؟» فرمولبندی می شود، حاوی پیش شرط های اسنسیالیستی زیر است:
الف
· در جهان ـ حداقل در زمینه مورد نظر ـ انتظام طبیعی چیزها وجود دارد.
ب
· همیشه به برکت «ماهیت بینی» فقط یک پاسخ درست وجود دارد که ایدئال، قطعی و قابل شناسائی است و در مبداء هر استدلال تضمین شده قرار دارد (هاسرل، شلر)
پ
· در مورد چیزها بر بنیان خواص و مشخصات ماهوی خودتوصیفگر آنها کلام آخر وجود دارد.
ت
· از هر عبارت زبانی مطروحه ـ بی اعتنا به مسئله ـ همیشه معنی واحدی استنباط می شود.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر