۱۳۹۹ مرداد ۲۴, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۷۷)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

فصل هشتم

بخش اول


یوهان گوتلیب فیشته 
(۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)
یکی از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی 

 

 

۳۸

·     بعد، حضرات بالاخره، خودویژگی ها و خودخواهی های شخصیت فیشته را دستاویزی برای نگرش های پسیکولوژی ساز قرار داده اند.

 

۳۹

·     اگرچه این خودویژگی ها و خودخواهی ها، توسط فیشته به مثابه هنجارهای عام بشری تلقی شده بوده اند.

·     هنجارهای عام بشری ئی که دال بر آن بوده اند که جامعه بورژوایی برای تضاد شهروند و شهروند دولتی راه حلی ندارد.

 

۴۰

·     مقصر در این سوء تفاهم ها ظاهرا خود فیشته بوده است.

 

۴۱

·     در خیلی جاها قضیه به یقین از این قرار است.

·     اما نظری گذرا به میراث فکری فیشته (ادبیات ـ فیشته)، نشان می دهد که این سوء تفاهم ها ناشی از پیش شرایط مربوطه بوده اند و با توجه به این پیش شرایط می بایستی توضح داده می شدند.

·     منتقدین فیشته اما آنها را به مثابه واقعیات محسوب داشته اند.

 

۴۲

·     دلیل این سوء تفاهم ها این است که حضرات فیشته را عمدتا از تاریخ فلسفه یعنی از جنبش فکری صرف توضیح داده اند.  

 

۴۳

·     ما در مغایرت با چنین برخوردی به فیشته، می کوشیم تا فیشته را نه از تاریخ فلسفه، بلکه از تاریخ (جامعه) توضیح دهیم.

 

۴۴

·     ما ضمنا گشتاورهای فلسفی ـ تاریخی مهم برای توسعه و تکامل فکری فیشته را، مثلا تأثیر کانت بر او را منکر نخواهیم شد.

 

۴۵

·     ما اما به این گشتاورهای فلسفی ـ تاریخی برای تشکیل، توسعه، تکامل و تعالی (شکوفایی) فلسفه فیشته بسنده نخواهیم کرد.

 

۴۶

·     در مورد فیشته، بنابرین، رجوع جدی به تاریخ الزامی است.

·     برای اینکه فلسفه فیشته، گشتاوری از روند تاریخی ئی است.

 

۴۷

·     برای اینکه فلسفه فیشته، تئوریتیزاسیون (توضیح تئوریکی) شعور (روح) تاریخی ئی را نمودار می سازد.

·     به همان سان که هگل یک بار به درستی خاطرنشان شده است.

 

۴۸

·     این گشتاور در تفکر فیشته قوی تر نمایندگی می شود تا در تفکر کانت و هگل.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر