پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
ج
مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
ادامه
۸
· بنابرین، جامعه عبارت است از سیستمی به معنای سیستمتئوری عام.
۹
· به عبارت دیگر مفهوم ماتریالیستی ـ تاریخی جامعه (یعنی جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی) هر دو جنبه مفهوم سیستم را در بر می گیرد:
الف
· هم عناصر اکتیو سیستم را
· یعنی افرادی را که نیروهای مولده سیستم را به کار می اندازند و انواع مختلف روابط اجتماعی را برقرار می سازند
ب
· و هم ماتریس پیوند را
· یعنی ساختار سیستم را
· یعنی مجموعه روابط ماهوی را که افراد با یکدیگر برقرار می سازند.
· مراجعه کنید به سیستم، ساختار، عنصر، سیستمتئوری
سیستم
(سامانه)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7307
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7306
۱۰
· مفهوم فرماسیون اقتصادی ـ جامعتی در کانون مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه قرار دارد.
فرماسیون اقتصادی جامعه
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7254
۱۱
· فرماسیون اقتصادی ـ جامعتی، ارگانیسمی را تشکیل می دهد که در پیدایش خود، در فونکسیون خود، در گذار خود به فرم عالی تر و در تبدیل خود به ارگانیسم اجتماعی دیگر تابع قانونمندی های معینی است.
۱۲
· این ارگانیسم (فرماسیون اقتصادی ـ جامعتی) واقعیتی را که جدا از افراد انسانی و جدا از کردوکار حیاتی آنان باشد، تشکیل نمی دهد.
· مراجعه کنید به ارگانیسم
ارگانیسم
(اندام)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8086
۱۵
· مفهوم جامعه ـ قبل از همه ـ انعکاس پیوندهای سیستمی ماهوی، تعیین کننده و اجتماعی است که در رفتار عملی افراد تشکیل می یابند و خود را در آن تحقق می بخشند.
۱۶
· از سوی دیگر این مفهوم جامعه انعکاس این واقعیت امر است که روابط یاد شده که انسانها وارد آنها می شوند و جامعه مربوطه را تشکیل می دهند، نه بنا بر امیال و علایق انسان ها پدید می آیند و نه بنا بر یک قرارداد داوطلبانه.
۱۷
· بلکه انسانها در تولید و بازتولید اجتماعی حیات جامعتی خویش وارد مناسبات معین، جبری (ضرور) و عینی (مستقل از امیال و علایق خویش) می شوند.
· یعنی وارد مناسبات تولیدی می شوند.
· مناسباتی که جایگاه (موقعیت) عینی معین طبقات و اقشار اجتماعی را نسبت به هم تعیین می کنند و شالوده بقیه عناصر حیات اجتماعی را تشکیل می دهند.
۱۸
· مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی بالاخره فاتحه ای بر تصور از انسان انتزاعی و طبیعت ابدی و ماورای تاریخی او می خواند.
۱۹
· مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی، انسان تاریخی ـ مشخص را معرفی می کند.
· انسانی را که در جامعه معینی عمل می کند و با تشکیل و تحول عملی مناسبات جامعتی، کردوکار حیاتی و شیوه زندگی خود را و همراه با آن خویشتن خویش را، استعدادها، توانائی ها و منافع خود را تشکیل و تحول می بخشد.
۲۰
· این مفهوم جامعه ـ در عین حال ـ با توضیح و تشریح اهمیت پراتیک روند مادی تولید و بازتولید و اهمیت مبارزه طبقاتی و انقلاب اجتماعی، ماهیت و نقش پراتیک تاریخی ـ مشخص را روشن می سازد.
۲۱
· مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی یک مفهوم علمی است.
۲۲
· بسیاری از جامعه شناسان بورژوائی که قادر نیستند مفهومی علمی و به لحاظ نظری و عملی قابل استفاده از جامعه ارائه دهند، به مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی تهمت می زنند که گویا آن متافیزیکی است و نمی توان آن را به محک تجربه زد.
۲۳
· اما در واقع این مفهوم جامعه از دیدگاه ماتریالیسم تاریخی از پراتیک میلیون ها باره حیات جامعتی و از شرایط قابل اثبات تجربی و علمی، آغاز به حرکت می کند و کلیه روابط فی مابین مورد نظر آن اصولا قابل امتحان در کوره پراتیک اند.
۲۴
· این مفهوم جامعه، واقعیت اجتماعی رئالی را تعریف می کند که از امیال و علایق سوبژکتیو این و آن مستقل است، دارای شاخص های عینی است، به طور علمی قابل درک و قابل آزمون و آزمایش است و لذا دقیقا تعیین و تعریف شده است.
۲۵
· به برکت این مفهوم جامعه بطلان کلیه گمانورزی های متافیزیکی راجع به چند و چون «جامعه» به طور کلی اثبات می شود.
· چرا که تفکر مبتنی بر آن، فرماسیون اقتصادی ـ جامعتی معین، پیوند سیستمی آن و گرایشات توسعه و تکامل آن را در مد نظر دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر