۱۴۰۲ اسفند ۲۴, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ع) علیت

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

 شین میم شین 


۱

·    علیت به فرم معینی از پیوند پدیده های واقعیت اطلاق می شود، اگر پدیده ای علتی تحت شرایط معینی، بالضروره (به طور جبری) معلولی پدید آورد.

 

·    مراجعه کنید به علت، معلول

 

علت

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7618

 

پایان

 

 

تأثیر

(معلول)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12086

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12095

 

پایان

 

معلول

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2690

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2691

 

پایان

 

۲

·    به رسمیت شناسی خصلت اوبژکتیو ـ رئال (عینی ـ واقعی) علیت و امکان انعکاس درست آن در آیینه ضمیر انسانی  و به رسمیت شناسی اهمیت یونیورسال (عام) آن، یعنی به رسمیت شناسی اینکه در واقعیت عینی (درعالم واقع) پدیده غیرعلی وجود ندارد، به رسمیت شناسی این حقیقت امر که هر پدیده ای حاوی علت خاص خویش است و به نوبه خود معلول معینی را پدید می آورد (یعنی علت پدیده های دیگری است)، اصل بنیادی و اساسی  ماتریالیسم فلسفی است.

 

۳

·    این حقیقت امر را مجموعه تاریخ شناخت علمی و کاربست نتایج آن در پراتیک جامعتی که به قول انگلس به محک علیت زده می شود، اثبات کرده است.

 

۴

·    بنا بر درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی، اما علیت فقط گشتاوری از تأثیر متقابل یونیورسال (عام) پدیده ها ست.

·    تأثیر متقابلی که در آن، علت ها و معلول ها به یکدیگر تبدیل می شوند، همدیگر را متقابلا تحت تأثیر قرار می دهند و جای همدیگر را می گیرند.

 

·    مراجعه کنید به تأثیر متقابل

 

تأثیر متقابل

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12139

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12145

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12158

 

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12167

 

پایان

 

۵

·    شناخت پیوندهای علی اما برای فهم علل تک تک پدیده های بعدی و عمل پراتیکی بر طبق آن از اهمیت خارق العاده ای برخوردار است.

 

۶

·    به قول انگلس، «ما برای فهم پدیده های منفرد (هر کدام از پدیده ها)،  باید انها را از پیوند کلی جدا سازیم و به طور مجزا و ایزوله مورد بررسی قرار دهیم.

·    در اینجا ست که حرکاتی جای همدیگر را می گیرند که یکی به عنوان علت و دیگری به عنوان معلول آن نمودار  می گردد.»

 

۷

·    علیت با جبر (ضرورت) یکسان نیست.

 

۸

·    هر پیوند علی، اگرچه خصلت جبری (ضرور) دارد، یعنی هر علتی بالضروره (به طور جبری)، معلولی را پدید می آورد، ولی هر پیوند جبری (ضرور) حتما نباید پیوند علی باشد.

·    مثلا ضرورت منطقی، ضرورت علی نیست.

 

۹

·    مفهوم جبر (ضرورت) وسیعتر از مفهوم علیت است.

·    برای اینکه عام تر از آن است.

 

۱۰

·    مفهوم علیت با مفهوم قانونمندی نیز یکسان نیست.

 

۱۱

·    اگرچه هر قانونی با پیوند علی در رابطه است، ولی همه قوانین بیانگر محتوای خاص خود بنا بر پیوند علی نیستند.

·    مثلا قوانین هندسی.

 

۱۲

·    انکار خصلت عینی (اوبژکتیو) علیت، یکی از خطوط ماهوی کلیه فلسفه های ایدئالیستی ـ ذهنی قدیم و جدید است.

 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر