۱۴۰۱ خرداد ۲۳, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (م) ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی (۱)


هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱

·     ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی به فلسفه علمی طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر اطلاق می شود که توسط مارکس و انگلس تدوین یافته است و توسط لنین توسعه داده شده است.

 

۲

·     ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی بخشی از مارکسیسم ـ لنینیسم است که مجموعه تفکر بشریت مترقی را در حال حاضر به طرز رشد یابنده ای تحت نفوذ خود دارد.

 

۳

·    جهان بینی علمی مارکسیستی ـ لنینیستی در وحدت سه جزء خود (؟)، شالوده سیاست حزب مارکسیستی ـ لنینیستی و دولت سوسیالیستی را تشکیل می دهد.

 

(جهان بینی طبقه کارگر

فلسفه (ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی و تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی) است

و

نه

اقتصاد سیاسی و سوسیالیسم علمی.

مترجم)

 

۴

·    ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی به طرز ناگسستی با هم پیوند دارند.

 

۵

·     به قول ولادیمیر لنین، «از این فلسفه ریخته شده از مذاب واحد مارکسیسم، نمی توان یک تز اساسی را، یک جزء ماهوی را جدا کرد، بدون اینکه خود را از حقیقت عینی (؟) دور ساخت، بدون اینکه در دام دروغ (؟) بورژوایی ـ ارتجاعی افتاد.»

 

(روی مفاهیم حقیقت عینی و دروغ لنین در این جمله،

باید کار کرد.

هدف لنین تأکید بر منشاء عینی حقیقت است

و

گرنه

حقیقت

بر خلاف واقعیت،

عینی

 نیست.

بلکه ذهنی (سوبژکتیو) است.

حقیقت

انعکاس نسبتا درست و دقیق واقعیت عینی است.

مثال:

سیب

میوه ای

قابل خوردن است.

این حکم (جمله، اندیشه) حقیقی است.

احکام و افکار و مفاهیم اما سوبژکتیوند و نه اوبژکتیو.

یعنی

در ذهن ما وجود دارند و نه در خارج از ذهن ما و مستقل از ذهن ما.

منظور لنین این است که منشاء حقیقت، واقعیت عینی است که در خارج از ذهن ما و مستقل از بود و نبود ما وجود دارد.

عینی به این معنی است.

مثلا

 سیب

چیزی واقعی و عینی است.

 

ضد حقیقت، باطل است و نه دروغ.

ضد راست، دروغ است.

حقیقت

بر خلاف راست و دروغ،

نه چیزی ظاهری، بلکه ماهوی است.

هر ادعای راستی، حتما نباید حقیقی باشد.

ای بسا حقیقت

که

به نظر ساده لوحان

دروغ است.

مترجم)

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر