۱۴۰۰ آبان ۱۸, سه‌شنبه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۶۸۱)

 Bild

 

میم حجری

 

۹۷۶۵

سنگ سخنگو

انقدر دلم گرفته ها هی دارم فکر میکنم چیکار کنم دلم باز شه، هیچی به ذهنم نمیرسه!
رؤیا


سگ سخن جو

 

برو کار میکن
مگو چیست کار
که سرچشمه دلگشایی است کار


۹۷۶۶

سنگ سخنگو

چگونه از پشت گوشی یک نفرو بغل کنیم؟

سگ سخن جو

 

باب الحوایج آدمیان
در اندرون شان است.
من اندرونی آدمیان
همه محالات و منهیات را امکان پذیر و مجاز می سازد.
البته در عالم خواب.


۹۷۶۷

سنگ سخنگو

به عوض تشکر از زحمات به خرج داده شده دشنام بدهید.


۹۷۶۸

سنگ سخنگو

ما 
پرخاشگر نیستیم. 

اندیشنده هستیم.


خانواده داشتن 

آدمیان را چه بسا تنهاتر می کند:


من در میان جمع و دلم جای دیگر است.


۹۷۶۹

سنگ سخنگو

شعری که کسی دو روز قبل منتشر کرده بیانگر حال او ست

و

نه

بیانگر حال کسی دیگر.



۹۷۷۰

سنگ سخنگو

خسته‌ام
سنگ نـــــــزن!
هی نشکن روحِ مرا...
مهدی اخوان ثالث 

( «خسته » اثر کریستیان کروگ )

سگ سخن جو

 

ما دهها شعر از اخوان را تحلیل کرده ایم.
اخوان دهها عیب دارد.
یکی از معایبش یأس و نیهلیسم است.
صادق هدایت شعر است
اخوان.



۹۷۷۱

سنگ سخنگو

چشمهایم را می بندم
کسی را می بینم شبیه خود
کسی که می خواست بماند
چون عاشق تر از آن بود که برود
چشمهایم را باز کردم
عشق در تو
جان سپرده بود
اما من
باز هم
مانده بودم
کاش می دانستی
عاشق تر از آن بودم
که
بروم.
 زهراه محمدی

سگ سخن جو

 

عشق کسب و کار نادانان است
زنده باد دوستی.



۹۷۷۲

سنگ سخنگو

اقتصاد مال خر است
به یقین هر جای جهان ، هر گوساله ای این حرف را بزند، بجرم مرض واگیردار و دیوانگی خطرناکِ غیر قابل علاج ، با زنجیر در زیر زمین طویله… و نه تیمارستان ، او را می بندند


سگ سخن جو

 

محتوای این اندیشه از خمینی نیست.
از ارسطو ست:
برده ابزار سخنگو ست.
برده
کارگر دوران برده داری بوده است.
پس از ورود بشریت به جامعه برده داری
کار دو شقه می شود:


۱
کار عمدتا فکری
را
اعضای طبقه حاکمه به عهده می گیرند.


۲
کار عمدتا فیزیکی
را
توده برده
متقبل می شود.
هدف خمینی از این شعار

بی اعتبارسازی مارکسیسم است.

یکی از کشفیات مهم مارکس و انگلس

تز «درک ماتریالیستی تاریخ» است.

حضرات خیال می کنند که این تز به معنی

تعیین کننده بودن اقتصاد است.
بدبخت ها

زیربنای اقتصادی جامعه بشری

را

با

اقتصاد

عوضی می گیرند

و

من ـ زورشان از اقتصاد هم نه اقتصاد، بلکه کار است.

کار مال خر است

ضمنا

یعنی

طبقه کارگر خر است

و

لیاقت تشکیل نظام جامعتی عاری از استثمار و ستم را ندارد.


۹۷۷۳

سنگ سخنگو

هیچ نگاهی و هیچ نظری و هیچ سلیقه ای شخصی نیست.
چیست؟


۹۷۷۴

سنگ سخنگو

بزن باران که دین را دام کردند
شکار خلق و صید خام کردند
بزن باران خدا بازیچه ای شد
که با آن کسب ننگ و نام کردند

حریف

سگ سخن جو

 

 
دین چیست و توسط کی آلت دست قرار داده شده است؟



۹۷۷۵

سنگ سخنگو

تاریخی که بارها تکرار میشود
دوعکس از مهاجرت کردها عکس اول سال 1991که بخاطر جنایت های حکومت صدام حسین که مهاجرت کردند .
عکس دومی 2021 که کوردهای زیاد از کردستان عراق که در مرزهای لهستان و بلاروس گیرافتاده اند و سعی دارند خودشان را به دیگر کشورهای اروپای برسانند .


سگ سخن جو

 

تاریخ
چیست؟
فرمول بندی این سخن
این تصور را در خواننده پدید می آورد که انگار تاریخ به معنی آوارگی کرد ها و کوردها ست.
تاریخ
به
سیر نردبامی جامعه بشری
اطلاق می شود.
سیری که صعودی است
و
نه
سقوطی
و
نه
تکراری.
تئوری توسعه
یکی از مهم ترین تئوری های مارکسیسم
و
یکی از بزرگترین  کشفیات مارکس و انگلس است.
حسن بی همانند تفکر فلسفی
گذار از سطح پدیده ها به عمق آنها ست
گذار از منفرد و خاص به عام
گذار از جزء و جزئیات به کل
است
و
حقیقت
نه
در جزئیت و منفردیت و سطح و ظاهر و نمود پدیده ها
بلکه
در کلیت و عامیت و ماهیت آنها ست.



۹۷۷۶

سنگ سخنگو

خریت
نه
خاطره آور است و نه تجربه آور و نه خرد آور.
خریت
فقط
دردسر آور و سر درد آور است.
خریت
همزاد مزمت است
مزمتی که پشیمانی نامیده می شود.



۹۷۷۷

سنگ سخنگو

مهاجرت به معنی تاریخ نیست.
مفاهیم

 منحصر به فردند.
 نمی توان کرگدن گفت و ادعا کرد که منظورم لولهنگ است.
 تاریخ تعریف دارد.
تاریخ کردها و امثالهم باید بررسی شود.
کردستان و یا افغانستان در کدام فرماسیون اقتصادی بوده اند؟
اینهمه حزب کم و نیست وجود دارند
ولی کسی تحلیلی به درد بخور ارائه نداده است.
چه بسا اصلا توان تفکر ندارند.



۹۷۷۸

سنگ سخنگو

حمید تقوائی
حجاب آلت قتاله است!


سگ سخن جو

 

حجاب کاره ای نیست. 

مشد حمید.
 طبقه حاکمه گندیده همه کاره است.
 بنا به آمار رسانه های جهانی

 در جهان
در هر ثانیه کارگری کشته می شود.
در هر ثانیه.
و از یک میلیون کارگر شاید یکی محجب باشد.


۹۷۷۹

سنگ سخنگو
گرانی، تورم و فقر بیدا می‌‌کند؛
به داد مردم برسید!

حریف

سگ سخن جو

 

نمی توان مارکسیسم را تخطئه کرد و ضمنا به طرفداری از توده تظاهر کرد و عوامفریبی نکرد
چاره رنجبران
وحدت و تشکیلات است.
پیش به سوی انقلاب کموینستی



۹۷۸۰

سنگ سخنگو
 اگر گاوها با هم هماندیشی می کردند، 

کشتارگاه ها تعطیل می شدند.

برتولت برشت



۹۷۸۱

سنگ سخنگو

آره.
شعر را باید در مفاهیم شاعر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
اخوان شاعر بزرگی است.
ولی مبلغ یأس و نیهلیسم است. 
اشعار دوره جوانی اش که عضو حزب توده بوده،
 ارزشمندتر و غنی ترند.


۹۷۸۲

سنگ سخنگو

 تفاوت اصفهان و شیراز از نگاه دکتر انگلیسی
پس از خروج از اصفهان و ورود به شیراز؛ گویی به دنیای دیگری آمدی!
دکتر ویلزِ انگلیسی که در زمان ناصرالدین شاه به ایران آمده، درباره تفاوت خلق و خوی مردم اصفهان و شیراز نوشته است:
وقتی کسی پس از مدتی زندگی کردن در اصفهان وارد شیراز می‌گردد، خود را در دنیایی دیگر با رفتار و روشی دگرگونه‌تر می‌یابد. در اصفهان مردم کاملا ملاحظه‌کار و معتقدند و لباسهای ساده‌ای می‌پوشند و چندان اهل بزم و شب‌نشینی نیستند. اغلب به منظور انجام کار و معیشت خود سوار بر الاغ و یابو می‌گردند و درحالیکه در معامله و پول درآوردن درستکارند، هرگز پول خود را بیهوده صرف لهو و لعب نمی‌کنند. اما در اینجا؛ شهر شعر و عاشقانه‌ها؛ بیشتر مردم چه پیر و چه جوان اهل جشن و سرور و خوشگذرانی هستند. لباسهای گرانقیمت و شیک دلشاد می‌پوشند. مردان میانسال و پیران سالخورده موی ریش و سبیل خود را رنک می‌کنند. کلاههای خوش‌ترکیبِ نمدی بسر می‌گذارند، سلاحهای کمری واقع در میان جلد چرمی زیبا به کمر می‌آویزند و سوار بر اسبهای راهوار و گرانقیمت، به گردش یا شکار می‌پردازند.
اصولا رفتار و کردار مردم شیراز بکلی با رفتار دیگر مردم کشور شیر و خورشید متفاوت است. مردم اینجا علاقه زیادی به گردش و تفریح و لذت‌بردن از زندکی نشان می‌دهند. شیرازیها کهنه‌پرست و خرافاتی نیستند و تا حدودی مذهبی‌اند. نگهداری و پرورش انواع سگهای تازی شکاری، حتی عقابهای شکاری هم در میان آنان متداول است. وقتی انسان به مقابل باغ دلگشا می‌رسد، گوئی که دری از بهشت است که به روی او باز شده ، و یا در باغ تخت؛ ناگهان همه جا را سبز و خرم میبیند و بوی عطر گلهای رنگارنگ آن باغ سحرانگیز، نشاط و فرح عجیبی به‌تفرج آمدگان می‌بخشد.
.
منبع:
ایران در یک قرن پیش ، سفرنامه دکتر ویلز، برگه ۸۲

سگ سخن جو

 

دلیل تفاوت اصفهان با شیراز
تفاوت طبقاتی بوده است.


اصفهان
شهری صنعتی، تجاری، بورژوایی بوده است.


رمان های مفصلی راجع به اصفهان به زبان المانی منتشر شده اند.


شیراز شهری فئودالی بوده است.


تفاوت استیل زیست فی مابین


تفاوت استیل زیست بورژوایی با استیل زیست فئودالی است.



۹۷۸۳

سنگ سخنگو

انگلس معتقد بود که در نظام سرمایه‌داری، “شوهر درون خانواده بورژوا و زن پرولتاریا به‌شمار می‌رود.” در همین رابطه جیمز کانلی، رهبر جمهوری‌خواه مارکسیست ایرلندی، می نویسد: اگر کارگرِ مرد بردهٔ جامعهٔ سرمایه‌داری است، آنگاه دربارهٔ کارگر زن که مجبور است در خانه هم کار کند و به‌این ترتیب مورد بهره‌کشی دوگانه قرار می‌گیرد باید گفت زنِ کارگر “بردهٔ آن برده” است.
مارکس هم استدلال می‌کرد که هرگونه پیشرفت اجتماعی به “دگرگونی” در وضع زنان نیاز دارد؛ و اعلام کرد: “میزان پیشرفت اجتماعی با جایگاه اجتماعی جنس زن سنجیده می‌شود.
ببل در کتاب زن و سوسیالیسم در سال 1878می‌نویسد که آزادی بشر بدون استقلال اجتماعی و برابری بین دو جنس ممکن نیست.

سلوج

سگ سخن جو

 

این طرز «تفکر»
طرز تفکر اسکولاستیکی است و با روح مارکسیسم ـ لنینیسم در تضاد است.
 زنده باد خوداندیشی 

به عوض ذکر طوطی وش آیات و احادیث و روایات از این و ان.
ضمنا اسم را نباید با ایسم عوضی گرفت.
هر حرف کلاسیک ها که وحی منزل نیست.



۹۷۸۴

سنگ سخنگو

"مخلوط" «و ‌إن یكاد» و هالووین!!!
از قرار این جشن هالووین چند روز قبل در باستی هیلز لواسان برگزار شده.
احتمالا خرج این شب زندگی چندین خانواده را در ۶ماه آینده کمی قابل تحمل‌تر و شکم چندین بچه را سیر می‌کرد.

اما گذشته از این یکی نیست به اینها بگه این همه جشن در فرهنگ خودتان دارید،

چرا این مزخرفات که حتی در فرهنگ اروپا هم مورد تمسخر قرار می‌گیرند را تقلید می‌کنید .

سگ سخن جو

 

بورژوازی
طبقه ای اجتماعی است
 و هر طبقه اجتماعی دیالک تیکی از ناسیونال و انترناسیونال است.
بورژوازی معاصر

با فکر و فلسفه و فرهنگ

بیگانه است.

لومپن واره است.


۹۷۸۵

سنگ سخنگو

قرآن کتاب عجیبی است كه خودش خودش را معرفی میکند .
از قرآن بپرسیم نام تو چیست؟
بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ
از کجا آمده ای؟
فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ
از جانب چه کسی آمده ای؟
تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ
بر چه کسی نازل شدی؟
نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ
توسط چه کسی نازل شدی؟
نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ
در چه ماهی نازل شدی؟
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ
در چه شبی نازل شدی؟
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
ای قرآن به چه زبانی نازل شدی؟
بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِين
رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّ‌حِيمُ .
الهی آمین یارب العلمین.

افاغنه

سگ سخن جو

 


قرآن که زبان ندارد تا با افاغنه جلسه پرسش و پاسخ برقرار کند
.

این حرف ها را رسول اکرم می گوید.


حتی اخوندها می دانند که قران

مجموعه 
حرف های رسول اکرم است و نه خود اکرم.


اکرم که نمی گوید


الحمد لله رب العالمین


رسولش می گوید.

 
اکرم که دیوانه نیست تا به خودش شکر کند.



 


۹۷۸۶

سنگ سخنگو

وقتی چوبک به قشر پایین‌دست جامعه می‌نگرد و از زن‌های روسپی، لات‌ها، فقیرها و دزدها می‌گوید، مستقیماً از آن قشر تقدس‌زدایی می‌کند. چرا که در آن دوره "فقر" با "تقدس" و "ثروت" با "ظلم" برابر بوده‌ است. مردم از این کار خوششان نمی‌آید.
رضا براهنی: رمز مانایی چوبک این بود که حد فاصل بین فقر و جهل را فهمید.
این نوع طرز نگاه واقع بینانه چوبک برای من خیلی جالب است.مخصوصا در جامعه ایران بعد از انقلاب حضور چشمگیر طبقات پایین را در مساجد و ارگان‌های سرکوبگر رژیم مثل بسیج و سپاه و کمیته های انقلاب میبینیم.ولی باز هم چشم امید اپوزیسیون ما برای انقلاب به طبقات خیلی پایین جامعه است.چطور میتوان بدون حضور بین قشر پایین جامعه و آگاه‌سازی و فرهنگسازی در بین آنها به این طبقه امیدوار بود؟در حالیکه طبقه متوسط جامعه بیشتر آگاه هست ولی بنا به ساخت فرهنگی و اجتماعی کمتر تمایل به ریسک دارد.(م.ی)


سگ سخن جو

 

براهنی استاد دانش کاه بوده است.
غیر از عقل
کم و کسری نداشته است.
لات ها و لاشخورها
در جامعه متعلق به کدام طبقه اند
تا
چوبک
تقدس زدایی شان کند؟



۹۷۸۷

سنگ سخنگو

در قدیم جام‌های شراب هفت تا خط داشتند.
(فرودینه، کاسه گر، اشک، ازرق، بصره، بغداد و خط هفتم جور).
جور بالاترین خط جام بود. کسی رو که شراب نوش قهار و حرفه ای بود هفت خط می‌نامیدن. اگر کسی در باده نوشی به مرحله هفت خط نرسیده بود و از روی غرور از ساقی می خواست تا خط جور برایش پر کند معلوم بود که درمانده می‌شد و دوستانش به خاطر حفظ آبرو و جلوگیری از ضایع شدن جور او را سر می‌کشیدن.
"جور دیگری رو کشیدن" از اینجا آمده به احتمال زیاد

 

۹۷۸۸

سنگ سخنگو

حیوانات هیچ وقت و هیچ وقت همدیگر را به عمد بر خلاف انسانها اذیت نمیکنند.

حیوانات همدیگر را تکه تکه می کنند و نوش جان می کنند.
ما اینجا با خانواده فیل ها سر و کار داریم

که

برای مردگان شان حتی به سوگ می نشینند.



۹۷۸۹

سنگ سخنگو

مثلا توسعه آوارگی
مسی


سگ سخن جو

 

توسعه
یعنی
تکامل بالنده
نه اوولوسیون تدریجی.
آوراگی چیست؟
آوارگی فرمی از مبارزه طبقاتی از بالا ست.
طبقه حاکمه امپریالیستی
برای اشغال و استثمار و نئواستعمار خلق های دیگر کشورها
کشورشان را به دوزخی با عذاب الیم مبدل می سازد
و
برای مردم چاره ای جز فرار به بهشت امپریالیستی امن و امان باقی نمی ماند.
اگر در قرن ۱۹
زنان و جوانان مردم مثل حیوانات صید می شدند و برای کار در مزارع پنبه و نیشکر و غیره با کشتی به اروپا و امریکا منتقل می شدند
اکنون
زنان و جوانان و حتی کودکان به التماس و با گذر از دریاها و صحراها به اروپا و امریکا می شتابند تا استثمار شوند.
این فرم مبارزه طبقاتی از بالا
در درازمدت به توسعه فکری و فرهنگی و علمی و فنی خلق های دیگر کشورها هم منجر می شود
مثال:
اگر ما از جامعه خود رانده نمی شدیم
رشد علمی و فکری و فرهنگی و فلسفی و فنی کنونی خود را نمی توانستیم کسب کنیم.
یعنی فوندامنتالیسم (خمینیسم)
با تهدید و ترور و طرد و تکفیر و تحقیر و تبعید دگراندیشان انقلابی
در درازمدت تبر بر ریشه های خود فرود آورده است.



۹۷۹۰

سنگ سخنگو

نطفه های فرماسیون اقتصادی  کاپیتالیسم
در فرماسیون های اقتصادی ماقبل وجود داشته اند.
حتی در کمون اولیه.
داد و ستد نعمات مادی
یعنی تجارت (بورژوازی تجاری) سابقه ای دیرین دارد.
خست اصفهانی ها
 خصلت خجسته  بورژوایی  است.
 آثار سعدی و  به ویژه حافظ  (البته تحت رهبری سعدی)
میدان مبارزه ایده ئولوژیکی با نطفه های مادی و فکری بورژوایی است.
عرفان عاصی قرون وسطی که آماج اصلی حملات سعدی و بعد حافظ است،
جریانی ضد فئودالی و ضد مذهبی با محتوای بورژوایی بوده است.



۹۷۹۱

سنگ سخنگو


به مناسبت روز زمین
آواز زمين
( مایکل جکسون)
طلوع آفتاب چه شد؟ باران چه شد؟
تمام آن چيزهايي كه گفتي به دست خواهيم آورد چه شدند؟
در مورد كشتارها چه ميگويي؟
آيا فرصتي هست؟
تمام آن چيزهايي كه گفتي مال من و توست چه شدند؟
آيا تا به حال تأمل كرده اي تا به همه خونهايي كه در گذشته ريخته ايم توجه كني؟
آيا تا به حال تأمل كرده اي تا ببيني؟
زمين گريان را، سواحل نالان را؟
ما با دنيا چه كرده ايم؟
ببين چه كرده ايم
همه آن صلحي كه به تنها پسرت وعده دادي چه شدند؟
گلستانها چه شدند؟
آيا فرصتي هست؟
تمام روياهايي كه گفتي مال من و توست چه شدند؟
آيا تا به حال تأمل كرده اي تا ببيني
زمين گريان را، سواحل نالان را؟
من قبلاً آرزو ميكردم كه به پشت ستاره ها چشم بدوزم
اكنون نميدانم كجا هستيم
گرچه ميدانم خيلي اشتباه رفته ايم
ديروز چه شد؟ درياها چه شدند؟
آسمان در حال سقوط است.
حتي نميتوانم نفس بكشم.
جراحت زمين چه شد؟
آيا ميتوانيم جراحتش را حس كني؟
ارزش طبيعت چه شد؟
كه همان رحم سيارة ماست.
حيوانات چه شدند؟
ما سلطنتشان را بي اعتبار كرديم
فيلها چه شدند؟
آيا اعتمادشان را از دست داديم؟
نهنگهاي گريان چه شدند؟
ما درياها را نابود كرديم
رد پاي جنگلها چه شدند؟
به خاطر تمايلات ما سوختند
سرزمين مقدس چه شد؟
به خاطر اعتقادات دريده شدند.
عامة مردم چه شدند؟
آيا نميتوانيم آزادش كنيم؟
كودكان در حال مرگ چه شدند؟
صداي گريه هايشان را نميشنويد؟
كجاي كار ما اشتباه بود؟
كسي دليلش را بگويد
نوزادان چه شدند؟
روزها چه شدند؟
لذتشان چه شد
آن مرد گريان چه شد؟



۹۷۹۲

سنگ سخنگو

مفاهیم حقیقت و واقعیت از مفاهیم علوم منفرد و طبیعی و ریاضی و تجربی نیستند.
مفاهیم چیستند؟
اصلا منظور از حقیقت و واقعیت چیست؟


۹۷۹۳

سنگ سخنگو

خدا کیست ،چیست ،بر میگرده به باور ما
حریف

سگ سخن جو

 
مثال:
سیب چیست؟
چیستایی سیب به باور شما برمی گردد و یا به ماهیت سیب؟
سیب
چیزی ذهنی است و یا چیزی عینی؟
اگر شما باور کنید که سیب

کرگدن است، 

سیب تغییر ماهیت خواهد داد و چهارپایی هولناک خواهد گشت؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر